صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رتبه ۸۶ ایران در حوزه دولت الکترونیک
رتبه ۸۶ ایران در حوزه دولت الکترونیک

آمادگی پایین دولت برای همکاری با بخش خصوصی؛

رتبه ۸۶ ایران در حوزه دولت الکترونیک

کسب و کار نیوز- معاون وزیر ارتباطات با بیان اینکه سطح آمادگی دولت در مشارکت با بخش خصوصی پایین است، گفت: رتبه ۸۶ ایران در حوزه دولت الکترونیک با وضعیت مورد انتظار فاصله دارد.

به گزارش کسب و کار نیوز، امیر ناظمی در رویداد ملی زمینه سازی مشارکت بخش غیردولتی در پروژه‌های دولت الکترونیک که در وزارت ارتباطات برگزار شد، با انتقاد از فقدان آمادگی دولت در همکاری با بخش خصوصی گفت: شروع دولت در ایران با همکاری بخش خصوصی شکل گرفت و بخش خصوصی ۳۳ سال قبل از کشف نفت و ۳۱ سال قبل از مشروطیت، برق را به ایران آورد و اداره روشنایی معابر ایجاد کرد اما امروز می‌بینیم که آمادگی دولت در همکاری با بخش خصوصی در پایین‌ترین سطح ممکن قرار دارد و دولت پاسخگوی مشارکت بخش خصوصی نیست.

وی با بیان اینکه شاهد فرآیندهای بسیار قدیمی در حوزه همکاری‌های اقتصادی در دولت هستیم، اضافه کرد: از زمانی که نفت وارد عرصه اقتصادی شد، دیگر نیاز به بخش خصوصی از سوی دولت احساس نشد و هم اکنون شاهد فقدان آمادگی لازم برای نوآوری در حوزه‌های اقتصادی هستیم که بخش خصوصی می‌تواند این خلاء را جبران کند.

ناظمی با بیان اینکه امروز دولت نه تنها توانمندی فنی و ابزاری ندارد، بلکه به واسطه تحریم‌ها، توانمندی مالی نیز برای اجرای بسیاری از پروژه‌ها را ندارد و ناچار به همکاری با بخش خصوصی است، گفت: با این وجود سطح آمادگی پایین و ضعیفی در دولت برای همکاری با بخش خصوصی دیده می‌شود.

معاون وزیر ارتباطات با اشاره به اینکه دولت الکترونیک زیرساخت ورود به قرن جدید محسوب می‌شود و نیازمند آمادگی این زیرساخت‌ها در کشور هستیم، گفت: ما نمی‌توانیم با زیرساخت‌های جهان مدرن قهر باشیم و تنها راه گریز ما از وضعیت کنونی، توسعه دولت الکترونیک است.

وی گفت: با این وجود شاهد هستیم که رتبه ما از سال ۲۰۰۵ تاکنون در دولت الکترونیک در میان کشورهای جهان بالای ۱۰۰ بوده و تنها در سال ۲۰۱۶ با کمی ارتقاء به رتبه ۸۶ رسیدیم، این در حالی است که در زمینه سهولت کسب و کار و رقابت پذیری که زیرشاخص های دولت الکترونیک محسوب می‌شوند نیز وضعیت مناسبی نداریم.

ناظمی تصریح کرد: رتبه ۸۶ ما در دولت الکترونیک قابل تقدیر نبوده و از وضعیت مورد انتظار فاصله داریم، این در حالی است که ما در جایگاه متوسط جهانی قرار داریم و فاصله ما با کشورهای منطقه نیز زیاد نیست، بر این اساس باید در رفتار و نگاهمان به توسعه زیرساخت‌های دولت الکترونیک بازاندیشی کنیم.

وی یکی از شاخص‌های اصلی توسعه یافتگی را بر مبنای آمارهای ITU شاخص مشارکت عمومی و خصوصی در پروژه‌های دولتی عنوان کرد و گفت: دانش نوآورانه، یک دانش توزیع یافته است و در انحصار و تمرکز دولت قرار ندارد، بر این اساس ما نیز باید شرایط مشارکت بخش غیردولتی را در پروژه‌های دولت الکترونیک فراهم کنیم.

رئیس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه الزامات قانونی برای مشارکت بخش غیردولتی در پروژه‌های دولت الکترونیک وجود دارد اما نهادهای قانونی آماده این کار نیستند، گفت: از سوی دیگر فضایی برای حضور مدیران دولتی در این مشارکت دیده نمی‌شود و مدیرانی که وارد این فضای همکاری می‌شوند، متهم به اختلاس و زد و بند شده و ترجیح می‌دهند محافظه کارانه قدم بردارند.

به گفته ناظمی، تنها راه برون رفت از شرایط موجود و ایجاد شفافیت، توسعه دولت الکترونیک در کشور است تا فضای اعتمادی را برای مشارکت بخش غیردولتی در پروژه‌های دولت الکترونیک فراهم کند. در این مراسم رضا باقری اصل دبیر شورای اجرایی فناوری اطلاعات نیز با تأکید بر اینکه دستورالعمل مشارکت و سرمایه گذاری بخش غیردولتی در پروژه‌های دولت در این شورا در سال ۹۷ به تصویب رسیده است، تأکید کرد: باید زیرساخت‌های حقوقی برای تحقق این پروژه‌ها فراهم شود.

وی گفت: زیرساخت‌های حقوقی مشارکت بخش غیردولتی در پروژه‌های دولت الکترونیک نیازمند بازنگری است. باقری اصل تصریح کرد: از اول انقلاب تاکنون هیچ مجلسی یک ریال از بودجه حوزه ارتباطات کم نکرده و تاکنون بودجه جاری این بخش کاهشی نداشته است، این در حالی است که باید حدود ۴۰ درصد درآمدهای وزارت ارتباطات وارد حوزه آی سی تی شود و سرمایه گذاری در این زمینه صورت گیرد اما شاهد هستیم که متأسفانه دولت اجازه فعالیت به بخش خصوصی در پروژه‌ها را نمی‌دهد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.