صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / صرفه‌جویی ۱۵۰ میلیارد ریالی در شرکت فجر انرژی خلیج فارس
صرفه‌جویی ۱۵۰ میلیارد ریالی در شرکت فجر انرژی خلیج فارس

با بومی‌سازی بیش از ۷۰۰ قطعه محقق شد

صرفه‌جویی ۱۵۰ میلیارد ریالی در شرکت فجر انرژی خلیج فارس

کسب و کار نیوز:مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس از صرفه‌جویی ۱۵۰ میلیارد ریالی با بومی‌سازی بیش از ۷۰۰ قطعه در این شرکت خبر داد و گفت: یک میلیون یورو نیز با داخلی‌سازی بیش از ۱۳ نوع ماده شیمیایی صرفه‌جویی شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, غلامعلی زال‌خانی با اشاره به اینکه وظیفه این شرکت تولید سرویس‌های حیاتی مانند انرژی برق و بخار برای صنایع پتروشیمی منطقه است، اظهار کرد: تمرکز این شرکت بر پایداری و استمرار محصول است، بنابراین تأمین قطعات برای این شرکت حکم فرآیند حیاتی را دارد.

وی افزود: شرکت فجر انرژی خلیج فارس با تمرکز بر تولیدکنندگان داخلی، اهداف صرفه‌جویی مالی از طریق تأمین‏‏ داخلی قطعات، به حداقل رساندن تدریجی آثار محدودیت‌های ساخت قطعات و تجهیزات با استفاده از انعطاف‌پذیری و پشتیبانی از هدف راهبردی تولید پایدار براساس چابکی زنجیره تأمین را در داخلی‌سازی قطعات و تجهیزات دنبال کند.

مدیرعامل شرکت فجر انرژی خلیج فارس با اشاره به اینکه توسعه توان تولیدکنندگان و سازندگان، اشتغال‌زایی، رشد تخصص نیروها و کارشناسان و افزایش رقابت‌پذیری در بین سازندگان داخلی برای بالابردن کیفیت و کاهش قیمت تمام‌شده را به دنبال خواهد داشت و به تاب‌آوری اقتصاد ملی در هر شرایطی کمک می‌کند، ادامه داد: با حمایت از تولیدات داخلی اهداف دیگری همچون مداومت تأمین قطعه و عدم وابستگی برخی قطعات به خارج از کشور، کاهش ریسک تأمین برخی قطعات در شرایط خاص تجارت بین‌الملل و صرفه‌جویی در برخی موارد نسبت به قطعات تولید خارج نیز برای این شرکت محقق می‌شود.

زال‌خانی با بیان اینکه به دنبال ایجاد محدودیت برای صنعت پتروشیمی ایران توسط کشورهای صاحب لیسانس و صاحبان فناوری کمیته خوداتکایی در شرکت فجر انرژی خلیج فارس تشکیل شد، گفت: تجهیزات مورد نیاز مجتمع با مشخص کردن چند ویژگی مهم مانند میزان حساسیت قطعه، وجود مشابه داخلی، میزان مصرف، تعداد موجودی در انبار و ارزش ریالی در یک بانک اطلاعاتی، سازمان‌دهی و اولویت‌بندی شد تا برای حرکت صحیح و کارای این کمیته مبنای کار قرار گیرد.

مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس تصریح کرد: این کمیته در طول دوران فعالیت خود ساخت و تولید قطعات حساس و پرمصرف مانند انواع فیلترها، شیرهای صنعتی، گیربکس‌ها، روتورها، کارت‌های صنعتی و پوشش‌های صنعتی پمپ‌ها را تجربه کرده است.

وی با اشاره به اینکه ساخت قطعات برای شرکتی که وظیفه آن تأمین سرویس‌های حیاتی برای شرکت‌های پتروشیمی است، کاری جانبی به شمار می‌رود، افزود: به‌طور معمول برای چنین شرکتی، تأمین قطعات مورد نیاز کارخانه از تأمین‌کنندگان داخلی یا خارجی که به‌صورت تخصصی این قطعات را تولید می‌کنند، بسیار ساده‌تر است.

مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس با بیان اینکه هرگونه وقفه‌ای که در تولید شرکت فجر رخ دهد تمامی شرکت‌های منطقه را با مشکلات زیادی روبه‌رو خواهد کرد، گفت: تاکنون حتی یک ساعت به علت کمبود قطعات این شرکت وقفه تولید نداشته ‌است.

مدیرعامل فجر انرژی خلیج فارس ادامه داد: ساخت سیستم جرقه‌زن توربین‌های گازی، تعمیر و استفاده عملیاتی سکسیونر نیروگاه ناحیه ۲ با استفاده از توان سه شرکت ایرانی و ساخت روتور و متعلقات پمپ‌های BFW (آب خوراک بویلرها) در ناحیه ۲ و نصب موفقیت‌آمیز یک دستگاه روی تجهیز یادشده از نمونه اقدام‌های انجام‌شده در حوزه خوداتکایی بوده است.

به گفته وی، از دیگر اقدام‌های در زمینه تکیه بر تولیدات داخلی، شناسایی و بررسی توانایی یک شرکت داخلی در زمینه ساخت تجهیزات حساس مانند دستگاه ارتفاع‌سنج روغن، ساخت RTD و ترموکوپل، ساخت و تعمیر کارت‌های الکترونیک و شناسایی و همکاری فنی در زمینه ساخت اکچویتور (عمل‌کننده) شیرهای کنترل مجتمع بوده که برای نخستین بار در صنعت پتروشیمی صورت گرفت و سرانجام به ساخت تعداد زیادی از این قطعه با هزینه‌ای حدود نصف قیمت نمونه خارجی منجر شد.

زال‌خانی با اشاره به اینکه شرکت فجر انرژی خلیج فارس در طول سال‌های ۹۰ تا ۹۷ ساخت بیش از ۷۶۰ قطعه را هدف‌گذاری کرده است، افزود: ۷۹۰  قطعه به مرحله ساخت رسیده و تولید شده‌اند که با تولید این قطعات بیش از ۱۵۰ میلیارد ریال در هزینه‌های این شرکت صرفه‌جویی شده است و نشان می‌دهد تعداد قطعات داخلی‌سازی بیشتر از نمونه‌های هدف‌گذاری شده است.

شرکت فجر انرژی خلیج فارس با توجه به رویکرد حمایت از ساخت داخل افزون بر تمرکز بر بخش تجهیزات و قطعات، پیش از این ۱۳ نوع ماده شیمیایی پرمصرف را در کشور داخلی‌سازی کرد که اجرای این سیاست، حداقل یک میلیون یورو صرفه‌جویی اقتصادی برای کشور به‌همراه داشته است. همچنین عملیات تعمیرات اساسی سه نوع توربین گازی پرمصرف در دنیا نیز به‌طور کامل بومی‌سازی شده و از سوی کارشناسان شرکت انجام می‌شود که این رویکرد ضمن توانمندسازی مجموعه، از خروج ارز از کشور جلوگیری کرده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.