صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / سیستم مالیاتی هوشمند مانع فرار مالیاتی می‌شود

رییس کل سازمان امور مالیاتی:

سیستم مالیاتی هوشمند مانع فرار مالیاتی می‌شود

کسب و کار نیوز - رییس کل سازمان امور مالیاتی با بیان اینکه جهت‌گیری ما حرکت به سمت نسل چهارم مالیات‌ستانی یعنی مالیات‌ستانی هوشمند است، گفت: در سیستم مالیاتی هوشمند، سازمان امور مالیاتی به تمامی اطلاعات دسترسی دارند و راهی برای فرار مالیاتی باقی نمی‌ماند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، «امیدعلی پارسا» صبح امروز (شنبه) در جلسه صبحانه کاری با فعالان اقتصادی اتاق بازرگانی ایران، افزود: اگر مسوول مالیاتی کشور باشید، اولین سوال این است که برای اداره کشور چقدر مالیات و از چه بخش‌هایی و با چه نرخی باید گرفت؟ و اگر استثنایی برای معافیت مالیاتی باشد آن معافیت باید در کجا اعمال شود؟

وی تنها منبع درآمدی دولت را مالیات دانست و افزود: تنها در شرایطی می‌توان مالیات از بخش‌های مختلف اقتصادی کشور دریافت کرد که تولید، اقتصاد و صادرات رونق گرفته و مالیات ستانی بر مبنای آن صورت گیرد.

پارسا اظهار کرد: در ۳۰ کشور پیشرو  ۹۵ درصد اظهار نامه‌های مالیاتی به صورت صادقانه ارائه می‌شود و اخذ مالیات نیز متناسب با درآمد و ثروت است. البته آن ۵ درصد از جامعه که مالیات نمی‌دهند، باید به نحوی گرفتار شوند که ترجیح دهند مالیات خود را به موقع بپردازند.

رئیس کل سازمان امور مالیاتی با تاکید بر اینکه در این کشورها فرار مالیاتی وجود ندارد، افزود: سازمان‌های امور مالیاتی در دنیا به تمامی اطلاعات درآمدی، تولید، صادرات، واردات، تراکنش ها و حساب‌ها دسترسی دارند و هوشمندانه مالیات می‌گیرند. بنابراین از آنجایی که بسترهای اخذ مالیات هوشمند در دنیا فراهم است، سازمان‌های مالیاتی به حق از مردم مالیات دریافت کرده و عدالت مالیاتی برقرار است.

وی توضیح داد: هر دولتی برای اعمال حاکمیت خود باید ٢٠ تا ٢۵ درصد از کل تولید ناخالص داخلی را در اختیار بگیرد تا از این محل کل کالاهای عمومی کشور تامین شود.  این در شرایطی است که در ایران، بین ٧ تا ٨ درصد از درآمدهای جامعه به عنوان مالیات در اختیار دولت قرار می گیرد و نمی‌توان با این رقم اندک تمام وظایف حاکمیت را انجام داد.

پارسا با اشاره به روند الکترونیکی اخذ مالیات در کشور تاکید کرد: باید توجه داشت که دریافت الکترونیکی مالیات با اخذ هوشمند مالیات متفاوت است؛ چراکه در سیستم مالیاتی هوشمند، سازمان امور مالیاتی به تمامی اطلاعات دسترسی دارند و راهی برای فرار مالیاتی باقی نمی‌ماند.

وی با بیان اینکه قرار نیست برای جبران درآمدهای بودجه به سراغ بخش خصوص با شناسنامه رفت، افزود: عدالت مالیاتی زمانی است که هر فرد متناسب با درآمد و مصرف مالیات بدهد و اگر داده‌هایی که پیش از این ذکر شد در اختیار سازمان امور مالیاتی باشد، می‌توان عدالت مالیاتی را رعایت کرد.

حرکت به سمت مالیات‌ستانی هوشمند

پارسا لازمه مالیات ستانی هوشمند را وجود تمام داده های لازم در اختیار سازمان امور مالیاتی دانست و گفت: در دنیا چهار نسل مالیاتی پشت سر گذاشته شده است و نسل سوم، نسل الکترونیکی مالیات ستانی و نسل چهارم، مالیات ستانی هوشمند است.

پارسا خاطرنشان کرد: در قانون پیش بینی شده که هیچ دستگاه دولتی و غیردولتی عذر و بهانه‌ای برای ارائه ندادن اطلاعات به سازمان امور مالیاتی ندارد؛ این در حالی است که پیش‌نویس جدیدی برای قانون مالیات‌های مستقیم در سازمان امور مالیاتی تهیه شده که در آن ساماندهی معافیت‌ها، طراحی پایه‌های جدید مالیاتی از جمله مالیات بر عایدی بر سرمایه و مالیات بر مجموع درآمد در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد: در همه دنیا حدود ۸۰ تا ۸۵ درصد بودجه از مالیات تامین می‌شود و اگر مالیات نباشد، کشور از طریق قرض یا چاپ پول و فروش املاک و مستغلات و منابع طبیعی باید اداره شود.

پارسا با بیان اینکه در دنیا شاهد معافیت کامل بخش های اقتصادی نیستیم، خاطرنشان کرد: اگرچه شاید ٨۵ درصد از بخش کشاورزی در ایران ضعیف است و باید از مالیات معاف باشد، اما ۱۰ درصد از فعالان این بخش درآمد خوبی دارند و باید مالیات بدهند.

وی ادامه داد: بودجه عمومی کل کشور ۴٨۴ هزار میلیارد تومان است و دولت برای تامین این بودجه یا باید مالیات بگیرد، یا قرض کند و با سود آن را بازگرداند، یا چاپ پول کند یا منابع طبیعی و املاک را بفروشد. البته باید در نظر داشت که چاپ پول همان مالیات ستانی از طبقات ضعیف جامعه و فقرا است، زیرا چاپ پول باعث تورم می‌شود.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.