صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / تولید نفت اوپک به کمترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسید
تولید نفت اوپک به کمترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسید

براساس تازه‌ترین نظرسنجی رویترز

تولید نفت اوپک به کمترین سطح از سال ۲۰۰۹ رسید

کسب و کار نیوز:تازه‌ترین نظرسنجی ماهانه حکایت از آن دارد که تولید نفت خام اعضای اوپک در ماه ژانویه نسبت به ماه دسامبر روزانه ۶۴۰ هزار بشکه کاهش یافته است.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, مقدار تولید نفت سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی به پایین‌ترین سطح در چند سال گذشته رسید، در حالی‌ که عربستان سعودی، صادرکننده نخست این سازمان و دیگر اعضا بیش از توافق اوپک و غیراوپک عرضه خود را کاهش دادند و لیبی به دلیل مشکلات داخلی شاهد افت شدید در صادرات نفت خام خود بود.

براساس این بررسی، به‌طور میانگین، این سازمان با ۱۳ عضو در این ماه روزانه ۲۸ میلیون و ۳۵۰ هزار بشکه نفت تولید کرد که نسبت به ماه دسامبر ۲۰۱۹، ۶۴۰ هزار بشکه کاهش نشان می‌دهد.

با وجود کاهش عرضه، قیمت نفت خام به زیر ۶۰ دلار برای هر بشکه رسیده که دلیل آن نگرانی از شیوع ویروس کرونا در چین و کاهش تقاضا از سوی این کشور گزارش شده است. این موضوع سبب شده اوپک و همپیمانانش درباره برگزاری صدوهفتادوهشتمین نشست فوق‌العاده وزارتی اوپک و هشتمین نشست مشترک اوپک و غیراوپک پیش از موعد مقرر مذاکره کنند.

اوپک، روسیه و دیگر متحدان این سازمان ​​موسوم به «اوپک پلاس» در نشست عادی ۱۷۷  اعضای اوپک و هفتمین نشست وزارتی مشترک اوپک و غیراوپک در آذرماه امسال توافق کرده بودند از یکم ژانویه سال ۲۰۲۰ میلادی روزانه ۵۰۳ هزار بشکه از تولید خود بکاهند.

سهم اعضای اوپک در توافق برای تعمیق کاهش تولید نفت روزانه ۳۷۲ هزار بشکه و سهم کشورهای غیرعضو اوپک ۱۳۱ هزار بشکه بوده است، بر این اساس ۱۰ عضو اوپک باید روزانه یک میلیون و ۱۷۰ هزار بشکه از تولید خود بکاهند، ایران، لیبی و ونزوئلا از توافق کاهش عرضه مستثنا شده‌اند.

۱۰ عضو اوپک برای حمایت از قیمت‌های جهانی نفت خام هم‌اکنون بیش از تعهد به توافق کاهش عرضه از تولید خود کاسته‌اند، میزان پایبندی اعضای اوپک به توافق کاهش عرضه در ماه ژانویه ۱۳۳‌ درصد و پایبندی اوپک و غیراوپک در مجموع ۱۵۸ درصد بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.