چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اجتماعی / درآمدهای نجومی بازار تدریس خصوصی
درآمدهای نجومی بازار تدریس خصوصی

ورود معلم خصوصی به منازل، غیرقانونی است

درآمدهای نجومی بازار تدریس خصوصی

کسب و کار نیوز- نگرانی والدین از آینده دانش آموزان شان موجب فراخواندن معلمان خصوصی به منازل و تدریس دورس مختلف شده است. همچنین تغییر کتب درسی و تغییر روشهای تدریس و قبولی در کنکور نیز به این نگرانی ها دامن زده است بطوری که بسیاری از والدین اقدام به گرفتن معلمان خصوصی برای دروس مختلف در منازل برای دانش آموزان خود کرده اند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، دروس ریاضی و علوم در پایه های نخست تحصیلی و فیزیک، شیمی و ریاضی در مقاطع بالاتر بیشترین میزان درخواست برای معلمان خصوصی را دارند. نرخ کلاس های خصوصی شیمی در سال ۹۸ و ۹۹ از ۵۰ تا ۲۰۰ هزار تومان متغیر است و می توان گفت هزینه متوسط یک جلسه کلاس خصوصی شیمی ۱۲۵ هزار تومان است. نرخهای کلاس های خصوصی ریاضی و فیزیک کمی بالاتر و از ۱۰ هزار تومان تا ۳۰۰ هزار تومان متغیر است. اما کلاس های کنکور تا جلسه ای یک میلیون تومان نیز می رسد. با یک حساب سرانگشتی و البته با در نظر گرفتن تعداد شاگردهای خصوصی هر معلم حداقل درآمد یک معلم خصوصی به ۲۰ میلیون تومان می رسد. اما این درآمد در رابطه با اساتید کلاس های کنکور خصوصی بسیار بالاتر بوده و به ماهی ۵۰ میلیون تومان نیز می رسد.

کلاس های خصوصی زبان هم از استقبال خوبی برخوردار است. نرخ کلاس های خصوصی زبان هم با توجه به تعداد جلسات، سابقه تدریس استاد، مقطعی که قرار است تدریس شود، تضمینی یا غیر تضمینی بودن کلاس ها و …. از ۳۰۰۰۰ تا ۳۰۰۰۰۰ تومان می تواند متغیر باشد. مثلا اساتید برندی که در زمینه تدریس خصوصی آیلتس یا زبان کنکور و …. فعالیت دارند شاید در سال ۹۸ و ۹۹ هزینه هایی مانند ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان برای یک جلسه دریافت کنند. اما برای کلاس خصوصی زبان در حالت معمولی شاید با هزینه ۳۰۰۰۰ تومان هم بتوان استاد داشت.

این در حالی است که در حال حاضر افراد بسیار زیادی از شبکه های اجتماعی برای معرفی خدمات و کالاهای خودشان استفاده می کنند. برای گرفتن شاگرد خصوصی و خوب پول در آوردن از تدریس خصوصی دروس مختلف شبکه های اجتماعی توانسته اند گزینه بسیار خوبی باشد. افراد بسیار زیادی که به عنوان مثال به عنوان معلم خصوصی مکالمه، گرامر و آزمون های زبان انگلیسی فعالیت دارند در اینستاگرام فایل های ویدیویی آموزش خودشان را قرار می دهند و به این ترتیب شاگرد جذب می کنند.

اما سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با بیان اینکه پدیده معلم خصوصی، به صورت عرفی در جامعه باب شده و اینکه یک موسسه بخواهد تحت این عنوان، معلمی به منازل بفرستد را به هیچ وجه تایید نمی‌کنیم گفت: مسئولیتی نیز در این زمینه نداریم؛ این عمل غیرقانونی است. مسعود ثقفی درباره اقدام برخی موسسات برای تدریس خصوصی و اعزام معلم به منازل دانش‌آموزان اظهار کرد: این عمل غیرقانونی است و ما چیزی به نام معلم خصوصی نداریم. وی افزود: پدیده معلم خصوصی، به صورت عرفی در جامعه باب شده و اینکه یک موسسه بخواهد تحت این عنوان، معلمی به منازل بفرستد را به هیچ وجه تایید نمی‌کنیم؛ ضمن اینکه مسئولیتی نیز در این زمینه نداریم.

مشخص نیست فردی که برای تدریس به منزل مردم می‌رود گزینش‌های ما را سپری کرده است یا خیر. سخنگوی آموزش و پرورش شهر تهران با تاکید بر اینکه از والدین می‌خواهیم اگر قصد استفاده از این ظرفیت را دارند به آموزشگاه‌های مجاز مراجعه کنند گفت: علاوه بر این در محل خود مدارس نیز کلاس‌های فوق برنامه خصوصی و نیمه خصوصی قابل برگزاری و استفاده است. ثقفی درباره مجوز موسسات تدریس خصوصی گفت: ما به هیچ عنوان مجوز برای چنین موسساتی صادر نمی‌کنیم و این موسسات مربوط به آموزش و پرورش نیستند. آموزشگاه‌هایی که از آموزش و پرورش مجوز دریافت می‌کنند نیز باید ضوابط لازم را رعایت کرده و دارای مکان و آدرس مشخص باشند و کلاس‌های خود را در محل خود آموزشگاه برگزار کنند.

گسترش آموزش های خصوصی در سایه نبود نظارت

فریدون شعبانی، کارشناس آموزش ابتدایی

چند سالی است که پدیده معلمان خصوصی میان دانش آموزان و الدین آنها باب شده است و به دلایل مختلف والدین اقدام به استخدام معلکان خصوصی برای دانش آموزان می کنند. در ک اینکه والدین برای آینده تحصیلی فرزندان خود و رویارویی آنها با کنکور کار سختی نیست اما اگر در سیستم آموزشی خلل وجود نداشته باشد والدین و دانش آموزان به کلاس های خصوصی سوق پیدا نمی‌کنند. همچنین نارضایتی معلمان نیز از وضعیت معیشتی خود نیز از دلایل نداشتن انگیزه کافی برای تدریس در کلاس های درسی است. البته علاوه بر این،  ضعف علمی برخی از معلمان، بی انگیزه بودن برخی از معلمان در بکار گیری توان خود در کلاس، ضعف بسیار در برخی از دانش آموزان، گرایش محض اولیا دانش آموزان به کسب نمره قبولی توسط فرزند درس نخوان و بی میل به تحصیل و … را نیز نمی توان در افزایش استقبال از معلمان خصوصی انکار کرد.

متاسفانه نظارت دقیقی نیز در رابطه با این موضوع وجود ندارد و آموزش و پرورش نیز تنها به اظهاراتی در این زمینه بسنده کرده است. باید به خواسته های معلمان در رابطه با وضعیت حقوق و معیشت شان رسیدگی کرد تا حداقل انگیزه برای تدریس در کلاس های درس به این افراد باز گردد. همچنین باید در رابطه با فعالیت موسساتی که اقدام به اعزام معلمان خصوصی می کنند نیز وارد عمل شد. هرچند امروز دیگر والدین با وجود روش های مختلف چندان نیازی به این موسسات ندارند اما حل کردن ریشه ای این مشکلات تاثیر مثبتی بر بازار تدریس خصوصی خواهد  داست.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.