صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / تقدیر وزیر ارتباطات از عملکرد صندوق نوآوری در تزریق مالی به شرکت‌های دانش بنیان ICT
تقدیر وزیر ارتباطات از عملکرد صندوق نوآوری در تزریق مالی به شرکت‌های دانش بنیان ICT

در جلسه هیات عامل صندوق مطرح شد

تقدیر وزیر ارتباطات از عملکرد صندوق نوآوری در تزریق مالی به شرکت‌های دانش بنیان ICT

کسب و کار نیوز - وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: گزارش عملکرد میزان استفاده شرکت‌های دانش بنیان خدماتی حوزه ICT از حمایت‌های صندوق نشان دهنده تزریق منایع مالی به شرکت های دانش بنیان این حوزه بوده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در جلسه هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی، ابزارهای حمایتی صندوق را خلاقانه عنوان کرد و گفت: بزرگ ترین چالش ما در وزارتخانه جذب منابع مالی است که به نظر می‌رسد صندوق نوآوری و شکوفایی اقدامات خلاقانه و خوبی در این زمینه انجام داده است. گزارش عملکرد میزان استفاده شرکت‌های دانش بنیان خدماتی حوزه ICT از حمایت‌های صندوق نشان دهنده تزریق مالی مناسب در اکوسسیستم این حوزه بوده است زیرا شرکت‌های ارائه کننده خدمات در افزایش اشتغال نیز موثر هستند.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بر اتصال صندوق نوآوری و شکوفایی با نهادهای فعال در اکوسیستم نوآوری کشور تاکید کرد و گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی باید به طور مداوم با نهادها و مکانیزم‌های نوآوری در کشور در ارتباط باشد. نهادهای مختلفی در این اکوسیستم فعالیت می‌کنند که شامل معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری است که جهش‌های بزرگ و قابل لمسی در حوزه دانش بنیان و اکوسیستم فناوری انجام داده است. نهاد دیگر وزارت علوم است که مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری را در اختیار دارد.
جهرمی راهکار توسعه اکوسیستم نوآوری و فناوری را در کشور در بهره‌مندی بیشتر از اقتصاد دیجیتال عنوان کرد و گفت: با اقداماتی که در توسعه فناوری کشور انجام شده، گام بزرگی برای تحول و جدا شدن از اقتصاد نفتی برداشته شده است. محرک کل اقتصاد دنیا در آینده، اقتصاد دیجیتال و هوش مصنوعی است. این موضوعی استراتژیک است و اهمیت آن از حوزه‌های هسته‌ای، فناوری نانو و سلول‌های بنیادی نیز بیشتر است. بر همین اساس وزارت ارتباطات در عصر اقتصاد دیجیتال به دنبال توانمندسازی فعالان این حوزه است. امروز توسعه علمی در دانشگاه‌ها و پژوهشگاه‌ها صورت می‌گیرد.
جهرمی در پایان از انجام مراحل پایانی تاسیس صندوق نوآفرین خبر داد و گفت: تاسیس این صندوق در مراحل پایانی است و ظرف این هفته آماده فعالیت خواهد بود.

دکتر وحدت در نشست هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی:

در آینده نزدیک ابزارهای سرمایه‎گذاری در صندوق، جایگزین ابزار وام و تسهیلات می‌شود

علی وحدت هم طی سخنانی عملکرد یک سال گذشته صندوق را تشریح کرد و گفت: در یک سال گذشته بیش از هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان تسهیلات به شرکت های دانش بنیان پرداخت شده است. همچنین آمار صدور ضمانت‌نامه برای شرکت‌های دانش بنیان رشد قابل توجه ۲۳ برابری نسبت به عملکرد کل صندوق داشته است.
وی شرکت‌های دانش بنیان در حوزه ICT را بیشترین متقاضیان صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد و در مورد مدل‌های سرمایه‌گذاری در صندوق نوآوری گفت: به طور متوسط ۴۰ درصد از عملکرد صندوق نوآوری و شکوفایی در زمینه تسهیلات و صدور ضمانت نامه در حوزه شرکت‌های دانش بنیان فعال در زمینه فناوری اطلاعات و ارتباطات است. در زمینه سرمایه‌گذاری سه مدل برای مشارکت صندوق در سرمایه‌گذاری وجود دارد که یکی مدل هم‌سرمایه‌گذاری با صندوق پژوهش و فناوری، دیگری مشارکت در ایجاد صندوق‌های جسورانه بورسی و در نهایت مشارکت در تاسیس صندوق پژوهش و فناوری است. برای چرخه عمر شتابدهنده‌ها و شرکت‌های دانش بنیان نیز ابزارهایی طراحی و تدوین شده است تا در هر مرحله در کنار شرکت های دانش بنیان در اکوسیستم نوآوری باشیم.
وی در مورد میزان جذب سرمایه در اکوسیستم نوآوری در سال گذشته هم اظهار کرد: در یک سال گذشته با اجرای مدل های هم سرمایه گذاری صندوق بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان سرمایه جدید به اکوسیستم نوآوری جذب شده است و پیش بینی می‌کنیم که در آینده نزدیک ابزارهای سرمایه‎گذاری در صندوق جایگزین ابزار وام و تسهیلات شود.
دکتر وحدت در تشریح خدمات توانمندسازی و توسعه بازار شرکت‌های دانش بنیان به عنوان خدمات بلاعوض صندوق نوآوری و شکوفایی، گفت: خدمات مختلفی در حوزه توانمندسازی با رویکرد توسعه بازار در صندوق نوآوری وجود دارد که شامل صدور استانداردهای معتبر، حضور در نمایشگاه‌های داخلی و خارجی، اعزام و پذیرش هیات تجاری، حفاظت از مالکیت معنوی و برگزاری رویدادهای تخصصی و شبکه‌سازی است. با ابزارهای توانمندسازی صندوق، ۹۵۲ شرکت در ۱۱۲ نمایشگاه داخلی شرکت کرده‌اند.
وحدت خاطرنشان کرد: ما در صندوق نوآوری و شکوفایی ادعا می‌کنیم که دارای ابزارهای متنوع و کارآمد برای حمایت از شرکت‌های دانش بنیان هستیم که فعالان این اکوسیستم می‌توانند از آنها استفاده کنند و برای توسعه فناوری‌های آینده، زمینه همکاری مشترک بین صندوق نوآوری و شکوفایی و وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در حوزه‌های مختلف مانند علوم شناختی، هوش مصنوعی، داده‌های حجیم، اینترنت اشیا و موارد دیگر وجود دارد.
وی در پایان خطاب به وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، گفت: پروژه‌های ساخت داخل که در اولویت وزارتخانه قراردارد را به صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کنید تا با ابزارهای متنوع صندوق، تامین مالی شوند.

همچنین مطالعه کنید:

تکمیل زنجیره ارزش خودروسازی با نوآوری دانش‌بنیان‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز، نکته جالب این است که در عصر کنونی که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.