پایان جنگ «تخفیفان» و «نت‌برگ» با ادغام

دو استارت‌آپ تخفیف و خرید گروهی «تخفیفان» و «نت‌برگ» ادغام شدند

پایان جنگ «تخفیفان» و «نت‌برگ» با ادغام

کسب و کار نیوز - هرچند مدیرعامل سایت «تخفیفان» خبر ادغام دو سرویس تخفیف و خرید گروهی «تخفیفان» و «نت‌برگ» را در یلدای کارآفرینان استارت‌آپی اعلام کرده بود؛ اما روز دوشنبه این خبر شکل رسمی گرفت و جلسه‌ای با حضور مدیران این دو مجموعه و مدیرعامل و معاون خدمات مالی شرکت تامین سرمایه جسورانه تمدن برگزار شد.

 

به گزارش کسب و کار نیوز، اگر استارت‌آپی باشید که با هزار امید و آرزو و با ده‌ها و صدها صفحه بیزنس‌پلن و ده‌ها صفحه رنگارنگ اکسل، کارتان را شروع کرده باشید، اگر شهر را پر از بیلبوردهای خوش‌آب‌و‌رنگ کرده باشید و در این مسیر از پول‌تان مایه بگذارید، اگر سرمایه‌گذار خطرپذیر و جسوری را در کنار خودتان داشته باشید که برای کمپین‌های بامزه شما راحت خرج می‌کند، اگر هر روز در همایش‌ها و پنل‌ها از لذت خطر کردن و کار‌آفرینی و دوری گزیدن از کارمندی می‌گویید و با جملات ‌«بزوسی» و «بیل ‌گیتسی» و با گزین‌گویه‌های بیزنسی از حضار دلبری می‌کنید؛ باز هم شما محتاج مشتری هستید. مساله ساده و در عین حال دشوار است: برای خوش‌سیماترین و جذاب‌ترین استارت‌آپ‌ها هم قضیه همان است که قرن‌هاست برای هر کسب‌وکاری صادق است: «شما بدون مشتری وجود ندارید.» این جمله، نقطه اشتراک شما و هزاران استارت‌آپی است که تابه‌حال در این وضعیت اقتصادی دوام آورده‌اند. این روزها مشتری پیدا کردن در فضای آنلاین کار سختی است. تعداد بازیگران در هر بازار بیشتر و رقابت‌ها فشرده‌تر شده و دست مردم هم سخت‌تر به جیب‌شان می‌رود. اگر در دایره آدم‌های صمیمی دوربرتان یک نظرسنجی خودمانی انجام بدهید که آخرین بار کی از «دیجی‌کالا» خرید کرده‌اند شاید حساب کار دست‌تان بیاید که «اوضاع قمر در عقرب است!» به‌خصوص وقتی مقایسه می‌کنید با سه سال پیش که پیک این استارت‌آپ ساعتی یک بار جعبه‌ای روی میز یکی از همکارهای شما می‌گذاشت. واقعیت تلخ برای استارت‌آپ‌های ایرانی این است که اوضاع به‌هم‌ریخته اقتصادی و رکود و تورمی که به جان اندوخته‌ها و پس‌انداز و درآمد خانوارها و مجردها و حقوق‌بگیرها افتاده‌اند، اثرش را روی دخل و خرج آن‌ها نشان داده است.
حالا یا باید این دوئل‌ها و رقابت‌های بی‌نتیجه استارت‌آپ‌ها را کماکان ادامه داد و پول ریخت روی بیلبوردها و ته‌مانده سرمایه‌های جذب‌شده و درآمدهای قطره‌چکانی را به باد داد یا به یک راهکار منطقی روی آورد: ادغام کردن استارت‌آپ‌های مشابهی که چندین سال است در یک رقابت نفس‌گیر برای گرفتن مشتری‌های همدیگر دست به هر ترفندی زده‌اند و امروز رسیده‌اند به این واقعیت تلخ. اینکه دود این رقابت و دشمنی در نهایت به چشم خودشان می‌رود. در این راستا بازیگران کلیدی سرویس‌های تخفیف و خرید گروهی تصمیم به ادغام گرفتند. در ادامه شرح جلسه‌ای که به مناسبت ادغام «تخفیفان» و «نت‌برگ» برگزار شد را می‌خوانید.

ادامه کار با هر دو برند

نازنین دانشور، موسس و مدیر سایت تخفیفان در این نشست گفت: «برای آینده تصمیم گرفتیم هر دو برند «نت‌برگ» و «تخفیفان» باقی بماند. تصمیم داریم در آینده برای SMEها مارکتینگ داشته باشیم و برای ورود به حوزه سفر برنامه جدی داریم. در دنیا نیز سرویس‌های تخفیف گروهی با یکدیگر ادغام شده‌اند.»
در ادامه علیرضا صادقیان، مدیرعامل شرکت کسب‌وکار نوین ایرانیان و موسس «نت‌برگ» در پاسخ به این سوال که «با این ادغام جدید انحصار ایجاد نمی‌شود؟» گفت: «فکر نمی‌کنم باعث انحصار شود. حوزه promotion در حال حاضر یک تا دو درصد بازار است. رقابتی که برند «نت‌برگ» و «تخفیفان» داشتند، باعث شد حواس ما از کار اصلی منحرف شود و به همین دلیل نتوانستیم توسعه خوبی داشته باشیم. در کشورهای دیگر مارکت تخفیف گروهی برای مثال هم‌اندازه «ایکامرس» (مثل دیجی‌کالا) است.»
دانشور به سوال «این چه نوع ادغامی است که هر دو برند باقی می‌ماند؟» این‌گونه پاسخ داد: «ما دشمن فرضی بودیم و الان می‌خواهیم خلق ارزش داشته باشیم و با یکدیگر رقابت نداشته باشیم. این‌گونه هزینه‌های اتلافی نیز نداریم.»

مدیریت با دانشور است

صادقیان در مورد مدیریت این شرکت جدید گفت: «مدیریت هر دو مجموعه با دانشور خواهد بود.» مدیرعامل شرکت تامین سرمایه تمدن که سرمایه‌گذار هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان است، در ادامه این جلسه گفت: «برنامه ما این است تا این شرکت‌ها (نت‌برگ و تخفیفان) را طی یکی، دو سال آینده وارد بورس کنیم. این دو نفر (صادقیان و دانشور) به‌سختی کنار یکدیگر نشسته‌اند و توانستند به توافق برسند. هیچ‌کدام علاقه‌ای برای ادغام نداشتند و ارقام و تحلیل و بررسی و مهندسی معکوس در بحث مالی باعث شده دو مجموعه به ادغام فکر کنند. در دنیا ادغام رایج است و به‌سرعت انجام می‌شود؛ اما در کشور ما اتفاق نمی‌افتد. مطمئن باشید اگر بررسی‌هایی که هر دو طرف انجام دادند اقنا‌ع‌کننده نبود، هم‌اکنون اینجا ننشسته بودیم.»

به‌دنبال سرمایه‌گذار جدید

دانشور در پاسخ به این سوال که «اقدام شما به نظر نمی‌رسد واقعاً ادغام باشد. بازیگر دیگری هم که وجود ندارد. آیا به ضرر مشتری تمام نمی‌شود؟» گفت: «ما متوجه شدیم در این دو شرکت موازی‌کاری صورت می‌گیرد. بنابراین حذف این موازی‌کاری هم یکی از اهداف بود. قطعاً ادغام به نفع صنعت‌مان است؛ الان سعی کردیم از پروموشن‌های بیهوده بیرون بیاییم و وارد حوزه‌های دیگری شویم. در حال حاضر ما در شهرهای دیگر فعالیت نداریم و برنامه expansion در استان‌های دیگر را داریم. هم‌اکنون قصد جذب سرمایه هم داریم.»
مدیرعامل «نت‌برگ» در ادامه در پاسخ به این سوال که «این ادغام چه جذابیتی برای مشتری ایجاد می‌کند؟» گفت: «ادامه فعالیت با این مدل برای «نت‌برگ» سودآور نبود. اگر این فضا شکل نمی‌گرفت، شاهد فروریختن دو استارت‌آپ بزرگ بودیم. فضای کشور به گونه‌ای بوده که به ما اجازه نداده بتوانیم به آسانی خرج کنیم و بیزینس‌مان را رشد دهیم. ما نتوانستیم در این سال‌ها مسائل زیرساختی‌مان را توسعه دهیم. هر دو شرکت تا ۳ سال پیش به صورت بوت‌استرپ رشد کردیم. این ادغام باعث می‌شود سرمایه‌گذار هم راحت‌تر روی ما سرمایه‌گذاری کند و ریسک کمتر شود.»

بازار متفاوت دو استارت‌آپ «تخفیفان» و «نت‌برگ»

مدیرعامل تخفیفان در ادامه افزود: «بعد از ادغام با بررسی‌هایی بر رفتار مشتریان، متوجه شدیم در کل ۱۸ درصد مشتریان مشترک داریم و در سال ۹۸ این عدد به ۹ درصد رسید و این نشان‌دهنده بازار متفاوت این دو استارت‌آپ است. طبق تحقیقات به این نتیجه رسیدیم که هر دو ‌برند را بعد از ادغام حفظ کنیم؛ چراکه ذات دو برند متفاوت است و هر کدام‌ بخش به‌خصوصی از مشتریان را پوشش می‌دهند. «تخفیفان» و «نت‌برگ» پلتفرمی خواهند بود که به کاربران کمک می‌کنند خرید هوشمندی را تجربه کنند. این ادغام به نفع صنعت تخفیف گروهی است، «تخفیفان» و «نت‌برگ» با اینکه بزرگ‌ترین بازیگرها هستند ولی ‌ضعف‌هایی زیادی برای ارائه محصول دارند. درواقع با این ادغام قصد داریم که امکانات این حوزه را افزایش دهیم.»
دانشور نیز در ادامه صحبت‌های صادقیان گفت: «تخفیفان ۶ میلیون مشتری ثبت‌شده و ۴۵ هزار شریک تجاری دارد و مشتریان نت‌برگ ۴میلیون و شرکای ثبت‌شده آن ۳۵ هزار است.»

تصمیم داریم شرکت جدید را وارد بورس کنیم

بابک باقری، معاون خدمات مالی شرکت تامین سرمایه تمدن در گفتگو با «کسب‌وکار» گفت: «ما در کسب‌وکار نوین ایرانیان سرمایه‌گذاری کردیم. در سال ۹۶ اقدام کردیم و این یک سرمایه‌گذاری جدید برای صندوق جسورانه محسوب می‌شود. ما هم به عنوان سهامدار با این ادغام ورود به افزایش سرمایه در این شرکت کردیم. بعد از ادغام یک شرکت جدیدی تاسیس شد. هر کدام از دوستان براساس ارزش‌گذاری‌ای که از آورده خودشان داشتند سهم از آن شرکت جدید گرفتند. این روش ادغامی این دو شرکت بوده است. تقریبا این ادغام جزو نادر ادغام‌هایی بوده که با توجه به قانون تجارت ما که کار ما را سخت می‌کند برای بحث ادغام، توانستیم این ادغام را انجام بدهیم و از نظر حقوقی این ادغام کار بسیار سختی بود و ما توانستیم این ادغام را به معنی واقعی انجام دهیم. موقعیت جدیدی با این شرکت جدید تحت عنوان مشارکت ایجاد شد و هر کدام از این صاحبان کسب‌وکار و سهامداران قبلی در این شرکت سهامدار شدند؛ اما محصولات‌شان که «نت‌برگ» و «تخفیفان» است، داخل این شرکت آمد. پس اگر قرار است این دو برند وارد بورس شوند تحت عنوان این شرکت جدید وارد می‌شوند. اینکه خیلی از این شرکت‌ها مثل «نت‌برگ»، «تخفیفان» یا «دیجی‌کالا» وارد بورس نمی‌شوند علت نوع سرمایه‌گذاری هست که در این شرکت‌ها اتفاق افتاده است. ما به عنوان صندوق جسورانه توسعه فناوری آرمانی براساس قانونی که سازمان بورس و اوراق بهادار برای ما الزام کرده خروج از سرمایه‌گذاری را در یک بازه زمانی مشخص، صندوق برای ما تکلیف کرده است. اولویت هم با ورود به بورس و ورود به یک شفافیت جدید است. اکوسیستم استارت‌آپی ایران به لحاظ جذب سرمایه‌گذاری در مراحل اولیه خودش قرار داده و تابه‌حال تجربه این را نداشته که ورود سرمایه‌گذار جدید را از کانال بورس داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.