چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / قاچاق میوه‌های لاکچری ۸۰۰هزارتومانی
قاچاق میوه‌های لاکچری ۸۰۰هزارتومانی

میوه های لاکچری کانتینر کانتینر از مبادی رسمی وارد کشور می‌شوند

قاچاق میوه‌های لاکچری ۸۰۰هزارتومانی

کسب و کار نیوز- موضوع ورود میوه های لاکچری با قیمت های نجومی به کشور این روزها بسیار داغ است. در حالی که بسیاری از مردم توانایی خرید میوه های داخلی را ندارند گویا افرادی در قالب باندهای مشخص اقدام به واردات میوه های لاکچری با قیمت های باورنکردنی می کنند که قیمت برخی از این میوه ها به 800 هزار تومان نیز می رسد. محمدرضا یزدانپرست مجری برنامه از من بپرس نیز طی یک برنامه تلویزیونی در این رابطه گفت: طبق قانون، واردات این میوه ها ممنوع است. وی ادامه داد: این میوه ها به طور قطع با چمدان من و شمای مسافر که نمی‌آید. کانتینر کانتینر جلوی چشم آقایان، «قاچاق» می‌شود. آن وقت بسیاری از مردم، لنگ یک کیلو خیار و گوجه و چندتا تخم‌مرغ هستند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، این روزها خرید و فروش میوه های ممنوعه حسابی داغ شده است، در حالیکه طی ماه های اخیر کمتر خبری از این میوه ها به گوش می رسید. با وجود ۴ فصل بودن اقلیم و تنوع تولید میوه در کشور هر از گاهی سروکله میوه های فرنگی در پیشخوان مغازه ها و فروشگاه های اینترنتی پیدا می شود که اگر مسئولان امر تدابیری برای رفع این معضل به کار نگیرند، ادامه این روند به قیمت نابودی تولید داخل تمام می شود. با توجه به آنکه واردات میوه به جز میوه های گرمسیری اعم از موز، آناناس، نارگیل و انبه قاچاق تلقی می شود و خرید و فروش آن در فضای مجازی به طور کلی ممنوع است، اما این موضوع در سایه کمبود نظارت دستگاه های متولی در حال انجام است که در سال حمایت از تولید داخل باید به این موضوعات توجه بیشتری شود.

مجتبی شادلو نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران در واکنش به توزیع میوه‌های لاکچری فرنگی در مغازه‌های شمال شهر، سایت‌های خرید و فروش  و فروشگاه‌های زنجیره‌ای اظهار کرد: با وجود شرایط اقلیمی و تنوع تولید در تمامی فصول و جایگاه بالای ایران در تولید محصولات زراعی و باغی جای این سوال مطرح است که چطور  سر و کله میوه‌های فرنگی در مغازه‌های سطح شهر پیدا می‌شود. نایب رئیس اتحادیه باغداران تهران افزود: با وجود شرایط مساعد اقلیمی در برخی از سال‌ها همچون امسال تولید محصولات باغی و جالیزی بیش از نیاز کشور است که این امر زمینه را برای اُفت شدید قیمت در بازار فراهم می‌کند و کار را به جایی می‌رساند که حتی کشاورز و باغ‌دار رغبتی به جمع آوری محصول ندارد که حال توزیع میوه‌های لوکس فرنگی می‌تواند زمینه را برای نابودی تولید داخل فراهم کند.

او ادامه داد: علی رغم آنکه هیچ مزیتی در توزیع میوه‌های خارجی با اسم‌های عجیب و غریب نمی‌بینیم، اما هرازگاهی توزیع این میوه‌ها در بازار رنگ و بوی جدی به خود می‌گیرد از این رو انتظار می‌رود دستگاه‌های ذی‌ربط با اعمال نظارت‌های بیشتر در سطح بازار از سودجویی متخلفان جلوگیری کنند تا خدشه‌ای به تولید داخل وارد نشود.  به گفته این مقام مسئول در شرایط فعلی که بسیاری از خانوار‌ها توان خرید میوه‌های داخلی با قیمت مناسب را ندارند، اما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و مغازه‌های شمال شهر مشاهده می‌کنیم که میوه‌های لاکچری با قیمت‌های سرسام آور در حال عرضه است. شادلو درباره اینکه امکان قاچاق میوه‌های لاکچری از طریق مسیر‌های کوله بری و… به داخل کشور وجود ندارد، بیان کرد: با توجه به کیفیت بالای میوه‌های فرنگی می‌توان گفت که این امر به قاچاق مسافری و مسیر‌های کوله بری محدود نیست و تنها این میوه‌ها از طریق حمل و نقل‌های تخصصی از نقاط دور دست به داخل کشور آورده شدند. این قضایا باید توسط مسئولان ذی‌ربط ردیابی شود چرا که در صورت قاچاق این میوه‌ها از طریق مسیر‌های کوله بری کیفیت نباید آنقدر بالا باشد.

بسیاری از مسئولان بر این باورند که کیفیت بالای میوه های ممنوعه نشان می دهد که واردات آنها از مسیرهای کوله بری و قاچاق صورت نگرفته و از آنجا که عمده میوه های قاچاق مربوط به نیم کره جنوبی است، به نظر می رسد این میوه ها از طریق هواپیما به کشور وارد شدند که با این وجود مسئولان امر باید پاسخگو باشند تا با ورود آفات و بیماری ها تولید داخل آسیب نبیند.

تقاضای مشتریان ایرانی و خارجی برای خرید میوه‌ها

اسدالله کارگر، رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و سبزی

موضوع واردات و فروش میوه های لاکچری به در کشور مدت هاست ادامه دارد و باید از دستگاه های نظارتی این سوال را پرسید که این میوه ها چگونه وارد کشور شده و در فروشگاهها به فروش می رسند. در قوانین واردات میوه ممنوعیت هایی برای واردات این اقلام وجود دارد که باید واردکنندگان آن را رعایت کنند. در حال حاضر به دلیل صعف نظارت ها و بازرسی ها شاهد افزایش ورود این اقلام به کشور هستیم. کانتینرهایی که این میوه ها را بار زده اند به آسانی وارد کشور می شوند وتوزیع آنها به دلیل عدم نظارت به سهولت انجام می شود. در شرایطی قرار داریم که قدرت خرید مردم کاهش پیدا کرده و مت مسئولان باید تلاش کنیم تا شرایط قیمتی بهتری را برای مردم فراهم کنیم تا تمام خانوارها بتوانند به میوه دسترسی داشتخ باشند. بنابراین این درست نیست که میوه هایی با این عناوین و قیمت ها وارد کشور شود و به فروش برسد. در حال حاضر واردات هر گونه میوه به جز ۴ قلم موز، آناناس، انبه و نارگیل به کشور ممنوع است و در صورت ورود قاچاق تلقی می‌شود. هم چنین خرید و فروش میوه‌های قاچاق در فضای مجازی تخلف است. اما متاسفانه واردات میوه به کشور وجود دارد و میوه های لاکچری در فروشگاه ها به فروش می رسد. قیمت برخی از این میوه ها به ۸۰۰ هزار تومان نیز می رسد و چطور ممکن است به صورت غیرقانونی وارد کشور شده باشند.

بنابراین توزیع میوه‌ها لاکچری در مغازه‌های سطح شهر تنها اصول و عقاید کارشناسی را زیر سوال می‌برد. مگر امکان دارد دستگاه‌های نظارتی نتوانند این مسائل را رصد و ارزیابی کنند و با متخلفان امر برخورد کنند تا در سال رونق تولید، تولید کالا‌های داخل با مشکل مواجه نشود. هم چنین با توجه به فراوانی تولید و رشد چند برابری محصولات باغی نسبت به مدت مشابه سال قبل نیازی به واردات نداریم و با فروش میوه‌های قاچاق در صورت رویت از سوی اعضای مربوط برخورد می‌شود. فروشندگان در صورت فروش میوه‌هایی که در فهرست میوه‌های قاچاق قرار دارد مشمول جریمه می‌شوند اما در بسیاری موارد مشاهده شده است که دوباره اقدام به فروش این میوه‌ها می‌کنند. دلیل اصلی هم به تقاضای مشتریان ایرانی و خارجی برای خرید این میوه‌ها بر می‌گردد.

همچنین مطالعه کنید:

تخلیه‌ و بارگیری ۱۷.۵ میلیون تن کالا در بنادر/ رشد ۹ درصدی عملیات کانتینری

به گزارش کسب و کار نیوز ، براساس اعلام سازمان بنادر و دریانوردی؛ میزان تخلیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.