صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / تلاش برای همگرایی تولیدکنندگان و واردکنندگان
تلاش برای همگرایی تولیدکنندگان و واردکنندگان

نخستین نشست كارگروه سخت افزار كميسيون فاواي اتاق برگزار شد

تلاش برای همگرایی تولیدکنندگان و واردکنندگان

کسب و کار نیوز - كارگروه سخت افزار كميسيون فناوري اطلاعات و ارتباطات اتاق بازرگاني ايران نخستين جلسه خود را برگزار كرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از روابط عمومی فدراسیون فاوای ایران، مسعود شنتیایی، عضو کمیسیون فناوری اطلاعات و ارتباطات اتاق و همچنین رییس این کارگروه سخنانی را در خصوص اهداف اصلی تشکیل  کارگروه مذکور بیان کرد و گفت: این کارگروه با این هدف تشکیل شده که فعالان حوزه سخت افزار از جمله تولیدکنندگان، واردکنندگان و ارایه دهندگان سرویس و خدمات در این زمینه گرد هم جمع شوند تا همسویی و همگرایی میان همه طرف‌های فعال در این زمینه شکل بگیرد. وی در ادامه عنوان کرد: قطعا مسایل مشترکی میان همه فعالان حوزه وجود دارد و دراین میان اولویت‌هایی نیز مد نظر است که کارگروه میتواند با یک جمع بندی از موضوعات در قالب یک پیشنهاد به کمیسیون فاوای اتاق ارایه دهد.همچنین وزارت صمت از اتاق بازرگانی خواسته است تا نقشه راه پیشنهادی خود در راستای قانون استفاده از توان حداکثری تولید را ارایه دهیم و به دنبال جمع بندی پیشنهادات خود برای ارسال به وزارت صمت هستیم.

رییس کارگروه سخت افزار یکی از موضوعات مورد بحث  را به مسئله نزدیک شدن ارتباط بین  تولیدکنندگان با واردکنندگان و بازرگانان بیان کرد. وی گفت: واقعیت آن است که واردکنندگان به دنبال کاهش تعرفه واردات هستند و تولید کنندگان به دنبال افزایش آن و تصمیم گیری در این خصوص نیز بستگی به سلایق مدیران مربوطه دارد.  این در حالی است که در دهه‌های گذشته تولید کنندگان و بازرگانان با یکدیگر کار می‌کردند و درک متقابل از نیاز یکدیگر داشتند. اکنون نیز این نیاز به شدت احساس می‌شود.  زیرا همکاری بین تولید کننده و عرضه کننده بخصوص در شرایط فعلی بسیار سخت صورت می‌پذیرد. اکنون شرایط کار با چندسال گذشته تغییر کرده است. در سال های گذشته وضعیت تا این حد حاد نبود و به نظر می‌رسد در آینده سخت تر هم می‌شود. شرایط  ارزی کشور مساعد نیست و با این وضعیت بیکاری، باید دید که چگونه میتوان تامین اشتغال کرد. برندهای خارجی کشور را ترک کرده اند. با تحریم های ظالمانه آمریکا نیز تولیدکننده و مصرف کننده هر دور در شرایط سخت قرار گرفته اند.

وی در ادامه سخنان خود گفت: پیش از این تولیدکننده در ازای یک میلیون دلار، ۳ میلیارد تومان پرداخت میکرد؛ اما اکنون باید ۱۰ میلیارد تومان پرداخت کند. اما به نظر می رسد در این شرایط سخت، چنانچه تولید کننده با عرضه کننده و وارد کنندگان تعامل برقرار کنند، تیراژ، کیفیت، قیمت تمام شده و حتی خدمات پس از فروش نیز بهبود پیدا می‌کند. به همین دلیل بسیاری کشورهای توسعه یافته به سمت تولید محصولات در داخل پیش رفتند تا بتوانند یک زنجیره اقتصادی میان همه طرفهای درگیر در اقتصاد ایجاد کنند.

شنتیایی در خصوص قانون جدید حمایت از تولید داخلی نیز گفت: این قانون ظرفیت‌های خوبی برای تولید در داخل دارد و تضامین خوبی را نیز ارایه داده است. این فرصتی برای تولید کنندگان است؛ اما واردکنندگان را با مشکل مواجه میکند؛ در عین حال این مسئله میتواند تبدیل به فرصتی برای همکاری‌های فی مابین شود. از همین رو با یک کارکارشناسی مناسب میتوان این ساختار را برای نقشه راه آینده حمایت از تولید داخل به وزارت صمت ارایه داد.

شنتیایی همچنین تصریح کرد که یکسری مشکلات عمومی برای همه فعالان حوزه از جمله مباحث مالیاتی، بیمه و گمرک نیز وجود دارد که در این امر نیاز به همکاری همه فعالان این حوزه است تا بتوانیم مسایل را حل کنیم. وی همچنین تاکید کرد که سعی می‌کنیم شرایط اختصاصی مربوط به حوزه و مباحث عمومی آن را در کارگروه که به شکل ماهیانه برگزار می‌شود، مطرح کنیم.

بی اعتمادی مطلق

عبدالرضا نوروزی رییس اتحادیه صنایع لوح‌های فشرده ایران نیز گفت: اکنون یک بی اعتمادی میان تولیدکننده، واردکننده و مصرف کننده به وجود آمده است و زمان مناسبی برای کامل کردن بانک اطلاعاتی فعالان حوزه است تا مشخص شود چه کسانی در چه بخش هایی فعالیت می‌کنند. از طرفی، در تصمیم گیریهای مهم مربوط به بخش خصوصی  است، سیاستگذاران  نماینده واقعی بخش خصوصی را دعوت نمی‌کنند و این امر در مباحث مختلف مشکلات عدیده‌ای ایجاد می‌کند. وی در ادامه عنوان کرد در بسیاری از فعالیت‌ها دولت باید فعالان یک حوزه را از بخش خصوصی استعلام کند و در صورت تایید بخش خصوصی، فعالیت یک طرف مجاز شناخته شود.

نوروزی همچنین عنوان کرد: اکنون صنایع در حال بروزرسانی هستند و باید دید اگر یک مجموعه بخواهد یک خط تولید جدید راه اندازی کند، چطور می‌تواند از نوسانات نرخ ارز مصون بماند. چرا که اکنون نوسان نرخ ارز و نگرانی از وضعیت آینده می‌تواند برای صنایع و افرادی که در بخش تولید هستند، نگران کننده باشد.

نیاز به تقسیم متوازن سود

شاهین جوانمردی معاون تولید سخت افزار شرکت فناپ تک نیز که در این نشست حضور داشت گفت:  فضای تجارت امروزی متفاوت از گذشته است و دسترسی‌ها نیز متفاوت است. از همین رو تولید کنندگان نباید مجبور به کار با تجار و بازرگانان شوند. بلکه باید دو طرف با یکدیگر به یک تفاهم نامه مشترک برسند.  این همکاری زمانی میتواند شکل بگیرد که دو طرف سود متوازن دریافت کنند. با این حال یک واقعیت وجود دارد که برای همه تولیدکنندگان مقدور نیست که فضایی برای عرضه محصولات ایجاد کنند؛ همین موضوع می‌تواند همکاری میان دو طرف را بیشتر کند.

تولید بدون کارخانه

علی مسعودی عضو کمیسیون فاوای اتاق نیز عنوان کرد: بحثی که امروز مطرح است موضوع تولید بدون کارخانه است؛ ولی متاسفانه هنوز اجرایی نشده است. بسیاری از تجار که محصولاتی به طور مثال از چین وارد می کردند، قطعات را به طورجداگانه خریداری  و همانجا با برند شخصی خود، کالا را مونتاژ و به کشور وارد می کردند.

همین اتفاق در داخل کشور نیز به شکل زیرزمینی در حال رخ دادن است. البته برخی به صورت کارخانه‌ای مشغول فعالیت هستند. اما در این بین، موضوع جواز‌های صنفی وجود دارد که نشان می‌دهد تولید در کجا صورت میگیرد. در تولید بدون کارخانه هدف این است که یک فرد بتواند بدون داشتن کارخانه، برندی را در اختیار داشته باشد و با یک قرارداد محصول مورد نظر را تولید کند.

وی در ادامه عنوان کرد:  فدراسیون فاوا و کمیسیون فاوای اتاق هردو مسیرهایی هستند که این توانایی را دارند که مطالبات تشکل‌ها را پیگیری کنند.

باید شفافیت داشته باشیم

در بخش دیگری از این نشست، پیمان مهاجر ایروانی رییس انجمن واردکنندگان تجهیزات رایانه‌ای نیز گفت: اکنون چه تولید کننده و چه وارد کننده مشکلات جدی دارند که یکی از آنها ثبت سفارش است. از سوی دیگر عدم شفافیت وزارت صمت باعث ایجاد مشکل شده است. در شرایط فعلی مهمترین عنصر حل مشکلات، شفافیت است. پیش از این زمین بازی در  اختیار واردات بود؛ حالا این زمین در اختیار تولید قرار گرفته است.  عدم شفافیت موجب شده تا در توزیع منابع با مشکل مواجه شویم. ما اکنون وارد یک رقابت نابرابر با قاچاقچیان شده‌ایم. وضعیت به گونه‌ای است که اگر یک محصول را حتی  به صورت مونتاژ تولید کنیم،  از محصول اصلی که به شکل قاچاق وارد می‌شود گرانتر تمام می شود.  همین امر باعث شده است که قاچاقچیان از ما جلوتر باشند.

نیاز به همگرایی

کامبیز رشیدی مدیرعامل شرکت فراسو نیز در این نشست عنوان کرد: هدف من از حضور در این نشست برای همگرایی بیشتر بین تولیدکنندگان و واردکننده‌گان است. باید بررسی شود چرا طی ۴۰ سال گذشته بین تولیدکننده و واردکننده تا این حد فاصله افتاده است. با این حال در قدم خوبی که دولت برداشته، مجوز ورود ۱۶۰۰ ردیف از قطعات تولیدی را به بازرگانان داده است. اما باید ببینیم چرا یک وارد کننده می‌تواند به شرکت چینی اعتماد کند، ولی به طرف ایرانی این اعتماد وجود ندارد. اگر این کارگروه بتواند در راستای نزدیکی دو سوی این جریان قدم بردارد میتواند مفید باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.