صفحه اصلی / سرخط خبرها / فرهنگ سازی برای پرداخت آنلاین

رضا الفت‌نسب، عضو هیات‌مدیره اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی

فرهنگ سازی برای پرداخت آنلاین

کسب و کار نیوز - اقدام بانک مرکزی در راستای اجباری شدن رمز دوم پویا که در فاز نخست مشمول تراکنش‌های ۱۰۰ هزار تومان به بالا می‌شود، اقدام خوبی است؛ البته استفاده از رمز ایستا در مجموع تراکنش‌های یک کارت اگر ۱۰۰ هزار تومان به پایین باشد، امکان‌پذیر است؛ یعنی اگر یک فرد ۲۰ تراکنش ۵ هزار تومانی در یک شبانه‌روز داشته باشد، تراکنش بیست‌ویکم او مشمول استفاده از رمز ایستا نیست.

سرمقاله-

پیش از این نگرانی ما این بود که در ابتدای کار به علت بی‌اطلاعی مردم از چگونگی استفاده از رمز دوم پویا، در روند اجرایی کردن رمز دوم پویا با توجه به تعدد تراکنش‌های خرد مردم به مشکل بخوریم. مهران محرمیان، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی شیوه جدید اجرایی کردن رمز دوم پویا را اعلام کرد و اقدام مناسبی است. این‌گونه بالاخره شروع رسمی این طرح کلید می‌خورد و مردم به‌تدریج با رمز پویا آشنا می‌شوند. احتمال می‌رود بعد از چند وقت، سقف تراکنش‌های تا یک میلیون ریال برای استفاده از رمز ایستا کاهش یابد و به ۵۰۰ هزار ریال برسد و یا حتی اقدامات دیگری انجام شود. اقدام دیگری که در این راستا اتفاق افتاد و خوب بود، امکان دریافت رمز دوم پویا روی درگاه‌های پرداخت به‌وسیله پیامک بود. البته گزارش‌هایی داریم که پیامک‌ها بعضاً سر زمان خود نمی‌رسد؛ ولی اگر این مشکلات برطرف شود اقدام خوبی است؛ یعنی اگر شما اپلیکیشن دریافت رمز یک‌بار مصرف را نداشته باشید، می‌توانید از طریق پیامک، آن را دریافت کنید. یک کار اساسی که باید بانک مرکزی انجام بدهد، تجمیع نرم‌افزارهای رمزساز است. بانک مرکزی بهتر است یک نرم‌افزار واحد منتشر کند و در آن نرم‌افزار همه بانک‌ها باشند و افراد بتوانند با مراجعه به آن، رمز خود را پویا کنند. در حال حاضر هر بانکی یک اپلیکیشن رمزساز درست کرده و این مساله خوب نیست. هر فرد معمولاً در چند بانک حساب دارد و به همین دلیل باید تعداد زیادی اپلیکیشن دانلود و نصب شود که اقدام خوبی نیست. در مورد اینکه اجبار استفاده از رمز دوم پویا اقدام خوبی است یا خیر، باید توجه داشت هرچند این راه، راهی برای جلوگیری از فیشینگ است؛ اما راه‌های دیگری نیز برای مقابله با فیشینگ وجود دارد. کلاهبردارانی که دست به این اقدام می‌زنند، قطعاً برای این طرح جدید و اصلاحاتی که صورت گرفته است برنامه‌ریزی می‌کنند؛ البته کمی با دشواری مواجه خواهند شد. راه‌هایی دیگری هم برای این کار هست که کارشناسان آن را اعلام کردند؛ ولی این قدمی است که می‌تواند مثبت باشد. در مورد پولی شدن دریافت رمز پویا تاکنون چیزی اعلام نشده و این مساله تکذیب شده است؛ اما اگر من به عنوان کاربر ببینم که یک اپلیکیشنی وجود دارد که همه رمزهای یک‌بار مصرف را در آنجا می‌توانم بگیرم، حالا آن را اگر دانلود نکردم و بخواهم از طریق پیامک آن رمز را دریافت کنم باید پول بدهم، با وجود این من باز شاید این وسط راغب باشم که از اپ رمزساز استفاده کنم.
در نهایت آنچه مشخص است، این است که ما باید روی فرهنگ‌سازی در حوزه پرداخت‌های آنلاین و آموزش آن به مردم کار کنیم و واقعاً نیاز است که یک نهضتی درست شود که بتواند این موضوع را در جامعه بسط و آموزش بدهد و بالاخره مردم را با این موضوع آشنا کند. مردم سال‌ها پیش برای دریافت رایانه به بانک‌ها مراجعه کردند تا کارت بانکی دریافت کنند و به همین دلیل می‌دانند چگونه از طریق عابربانک کار خود را انجام بدهند. در حال حاضر روی بحث اینترنت‌بانک و خرید اینترنتی نیاز است که آموزش بیشتری داده شود. اگر این اقدام انجام شود مردم هم کم‌کم متمایل به استفاده از نرم‌افزار می‌شوند و به‌تدریج پیامک، کارایی خود را از دست می‌دهد و صرفاً افرادی که نمی‌توانند با نرم‌افزارها کار کنند، از پیامک استفاده می‌کنند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.