صفحه اصلی / اسلایدر / پورسانت میلیونی برای عضوگیری کانال های انتخاباتی
پورسانت میلیونی برای عضوگیری کانال های انتخاباتی

کمپین های تبلیغاتی مجلس یازدهم در تلگرام برای هر هزار نفر عضوگیری 10 میلیون تومان پورسانت پرداخت می کنند

پورسانت میلیونی برای عضوگیری کانال های انتخاباتی

کسب و کار نیوز- در حالی که یک ماه تا انتخابات مجلس مانده شاهد هستیم روش های جدیدی برای جذب مردم برای شرکت در این دوره از انتخابات آغاز شده است. در فضای مجازی بخصوص در شبکه پیام رسان تلگرام گروه هایی تشکیل شده اند که بدون اجازه و اطلاع کاربران آنها را به این گروهها اضافه می کنند و از آنها می خواهند تا با افزودن عضو به این گروهها پورسانت های میلیونی دریافت کنند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در این روش از جذب مخاطب مبالغی نیز برای عضوگیری در نظر گرفته شده که هر نفر به ازای تعداد عضوی که به گروه مورد نظر اضافه می کند پورسانت دریافت می کند. بازار داغ ممبر فروشی برای انتخابات مجلس به راه افتاده است. حال برخی ستادهای انتخاباتی نمایندگان مجلس با پرداخت پول به مردم از آنها می‌خواهند که برای تبلیغات کاندیدای مورد نظرشان فالوور و دنبال‌کننده جذب کنند. در این میان بازار تبلیغات نامزدهای نمایندگی مجلس در تلگرام داغ‌تر است و گروه‌های تلگرامی ۲۰۰ هزار نفری و بیشتر خود را برای تبلیغات نمایندگان مجلس آماده می‌کنند.

گروه‌هایی که اعضایشان را از مردم می‌خرند و البته به شدت تاکید دارند که ممبرهای فیک یا همان اعضای جعلی را حذف می‌کنند و برای این ممبرها پولی نمی‌دهند. تمرکز نامزدهای نمایندگی مجلس بر تلگرام و اینستاگرام در حالی رخ می‌دهد که بسیاری از آنها پیش از این درباره آسیب‌های فضای مجازی بارها مصاحبه کرده و از متولیان خواهان تعطیلی یا فیلترها این محیط‌ها شده بودند. به راستی پرداختی ها و جایگاه نمایندگی مجلس چه اندازه است که کاندیدایی حاضر به هزینه های این چنینی برای احراز این کرسی می کند؟ فرصت ها و افق های طلایی که این جایگاه در اختیار کاندیدای پیروز می گذارد چیست که دست از آستین اینگونه حاتم بخشی ها در می آورند و آن را مقرون به صرفه می نماید؟

برای عضو کردن ۴۰۰ نفر ۴ میلیون تومان پول واریز می‌کنند

اما بررسی وضعیت قیمتی این کانال‌ها نشان می‌دهد هر ۱۰۰ عضو یک میلیون تومان قیمت دارد. آنها برای عضو کردن ۴۰۰ نفر هم ۴ میلیون تومان پول واریز می‌کنند. هر هزار نفر عضوگیری نیز ۱۰ میلیون تومان پورسانت دارد. ادمین این کانال‌های تلگرامی می‌گویند که عضو ستادهای انتخاباتی نمایندگان هستند و محل تامین بودجه این کانال‌ها، برخی ستادهای انتخاباتی است. کاربران این گروه‌های تلگرامی هم می‌گویند در این کانال‌ها ربات‌های «اد شمار» نصب شده است و بنا به درخواست کاربران این ربات‌ها تعداد نفرات اضافه شده به گروه را می‌شمارند و عملکرد هر کاربر را گزارش می‌دهند. کاربران با استفاده از این گزارش می‌توانند به ادمین گروه پیغام بدهند و درخواست دستمزد کنند.

کاربران این گروه‌ها می‌گویند که ادمین‌ها شماره حساب بانکی افراد را می‌گیرند و بلافاصله دستمزدشان را به حساب می‌ریزند. بعد از تکمیل ظرفیت یک گروه، متقاضیان بلافاصله در گروه‌های بعدی اد یا اضافه می‌شوند تا در گروه‌های جدید هم ممبر و یا دنبال‌کننده جذب کنند. ظرفیت سوپر گروه‌های تلگرامی در حال حاضر ۲۰۰ هزار نفر است و اعضا فعلا تا شروع رسمی تبلیغات انتخاباتی اجازه ارسال مطلب را ندارند. البته ادمین این کانال‌ها توضیح می‌دهند که بعد از این هم اعضا نمی‌توانند در گروه مطلبی را ارسال کنند و گروه‌ها صرفا در اختیار کاندیداهای نمایندگی مجلس قرار می‌گیرد.

ادمین گروه‌های تلگرامی توضیح می‌دهند که در حال حاضر بازار خرید فالوئر برای گروه‌های اینستاگرامی هم راه افتاده است اما در فاز اول فعلا قرار است که گروه‌های تلگرامی آماده‌سازی بشوند. آنها می‌گویند این شیوه جذب فالوئر بهتر از خریداری صفحات پر‌طرفدار است، زیرا با خرید این صفحات معمولا تعداد زیادی اعضای فیک تحمیل می‌شود و احتمال دارد با شروع تبلیغات برای نمایندگان مجلس دنبال ‌کنندگان‌شان ریزش کنند.

نبود قوانین سختگیرانه و بازدارنده در فضای مجازی

مهرداد جمیلی، کارشناس تبلیغات و بازاریابی

تب و تاب رقابت انتخاباتی بالا گرفته ونامزدها از تمام روش ها برای معرفی خود استفاده می کنند که در این میان نقش فضای مجازی به دلیل سهولت دسترسی و سرعت انتشار انکارنشدنی است. در حال حاضر شاهد فعالیت کانال های تلگرامی در قالب کمپین هایی هستیم که برای انتخابات مجلس شروع به کار کرده اند. در این کمپین ها که این روزها اقدام به عضویت کاربران می کنند و بدون آگاهی عضوگیری کرده اند مبالغ هنگفتی به اعضا آن بابت عضوگیری های ادامه دار اختصاص می یابد. جدیدترین مدل جذب مخاطب در کانال های تلگرامی انتخابات مجلس یازدهم همین موجی است که در قالب عضوگیری و ممبر فروشی به راه افتاده است. تبلیغاتی که بدون اینکه نام کاندیدای مور نظر آورده شود اقدام به خرید آرا می کنند. البته در حال حاضر به دلیل اینکه نامی از نامزد پشت پرده آن ندارد، شاید تبلیغات آشکار برای جمع‌کردن رای نباشد، اما نوعی تبلیغات پنهان، هدفمند و عضوگیری برای دسترسی داشتن به اطلاعات یک جامعه مشخص، در زمان شروع رسمی تبلیغات به شمار می‌آید.

از طرفی دیگر اما نبود قوانین سختگیرانه و بازدارنده در رابطه با فعالیت در فضای مجازی موجب ایجاد فضای آزادانه و غیرقانونی تبلیغات مجلس شده است. تمام عوامل اجرایی و نظارتی متولی امر انتخابات باید به این موضوع ورود کنند و جلوی فعالیت این کانال های تلگرامی که ادمین های آن مرتبط با نامزد مورد نظر خودشان است بگیرند. متاسفانه سهولت راه اندازی کانال، سایت، وبلاگ و صفحات تبلیغاتی در شبکه‌های اجتماعی به نسبت سایر رسانه‌ها و مطبوعات یکی از دلایل استفاده این جریانات و اشخاص از فضای مجازی است و از آنجایی که قانون روشن و جامعی برای کنترل این شبکه‌ها به طور کامل در کشور وجود ندارد و نهادهای ناظر هنوز موفق به پیدا کردن راهی برای کنترل این فضا نشده‌اند؛ کاندیدا ها سعی دارند به این فضا وارد شوند تا در صورت تخلف نیز راه‌های فرار از قانون زیادی برای آن‌ها وجود داشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.