صفحه اصلی / سرخط خبرها / جزئیات برگزاری چهارمین جشنواره صنایع‌دستی فجر
جزئیات برگزاری چهارمین جشنواره صنایع‌دستی فجر

سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی:

جزئیات برگزاری چهارمین جشنواره صنایع‌دستی فجر

کسب و کار نیوز:چهارمین جشنواره صنایع دستی و هنرهای سنتی فجر از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با مشارکت انجمن هنرمندان سفالگر (بخش ویژه) از 13 تا 21 بهمن در موزه ملی ایران برگزار می‌شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از پایگاه اطلاع رسانی میراث آریا, حسین خواجه‌بیدختی، سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی درباره چهارمین جشنواره فجر صنایع‌دستی و هنرهای سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار میراث‌آریا گفت: «مقدمات برگزاری این جشنواره از اوایل سال ۹۸ اندیشیده و برنامه‌ریزی‌های لازم انجام شد. در این راستا با الگوبرداری از جشنواره هنرهای تجسمی فجر وزارت ارشاد، آیین‌نامه بازنویسی و مقدمات فراخوان نوشته شد.»

او افزود: «فراخوان شرکت در این جشنواره از اول آذر در سامانه وزارتخانه رسما اعلام و به صورت فیزیکی در اماکن فرهنگی، هنری و دانشگاهی ارایه شد، همچنین استان‌ها نیز فراخوان را اطلاع‌رسانی کردند. ما دو محور برای این جشنواره در نظر گرفتیم که یکی بخش نمایشگاه است که طبیعتا یک سری آثار منتخب در یک فضای خاص که گالری جنبی بخش دوران اسلامی موزه ملی ایران است، به نمایش گذاشته می‌شوند.»

سرپرست دفتر توسعه و ترویج معاونت صنایع‌دستی در ادامه تصریح کرد: «بخش دوم این جشنواره نیز تجلیل از هنرمندان است، هنرمندان شاخص این جشنواره هیئت داوران را تشکیل می‌دهند که انتخاب‌هایی خواهند داشت. به برگزیدگان، هفت سرو سیمین و ۱۴ لوح نقدیر اهدا خواهد شد و در مجموع از ۱۰ اثر برگزیده این هنرمندان تجلیل خواهد شد.»

او افزود: «در این فراخوان مهلت ارسال آثار به صورت تصویری تا ۲۵ دی اعلام شد و نتایج اولیه جشنواره، ۲ بهمن، مراسم تقدیر از برگزیدگان ۱۹ بهمن، افتتاحیه ۱۳ بهمن و اختتامیه ۲۱ بهمن اعلام شده‌ است.»

بیدختی با بیان اینکه این رویداد امسال با همکاری انجمن سفال ایران از سوی وزارت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در موزه ملی ایران برگزار می‌شود، تصریح کرد: «موزه ملی، فضایی در خور شأن این برنامه را مهیا کرده است. طبق آمار تاکنون حدود ۳۰۰ اثر برای شرکت اعلام آمادگی کرده‌اند که پس از داوری اولیه به نمایشگاه راه خواهند یافت.»

او خاطرنشان کرد: «در این دوره، نگاه ویژه‌ای به حوزه سفال داشته‌ایم، چون سفال نمود بیشتری نسبت به سایر رشته‌های صنایع‌دستی داشت و ما بخش ویژه‌ای را برای سفال در نظر گرفتیم. انجمن سفالگران کشور در کنار ما به جلب مشارکت هنرمندان این حوزه و انتخاب آثار که طبیعتا در بخش داوری خواهد بود، کمک خواهند کرد.»

بیدختی تصریح کرد: «ما در فضای نمایشگاهی، امکان نمایش حداکثر ۲۰ اثر را داریم ولی در این نمایشگاه آثار حوزه سفال نمود بیشتری خواهند داشت. سال گذشته حوزه فلز مثل آثار استادباباخانی، نمود بیشتری داشت که این موضوع را میزان استقبال هنرمندان مشخص می‌کند.در داوری اولیه، آثار ممیزی و متناسب با ظرفیت گالری انتخاب می‌شوند، ولی داوری نهایی عملا در طی برگزاری جشنواره اتفاق خواهد افتاد. در مراسم افتتاحیه این جشنواره که ۲۱ بهمن خواهد بود، آثار برگزیده و نتیجه داوری هیئت داوران را اعلام خواهیم کرد.»

او درباره نحوه داوری آثار گفت: «داوری متناسب با آثار در هر حوزه‌ای خواهند بود که هنرمندان شاخص آن حوزه برای داوری آثار دعوت خواهند شد. قاعدتا در کنار یادبود تندیس سرو سیمین که دارای ارزش هنری است، جایزه‌ای ترکیب از نقدی و غیرنقدی که از آثار نفیس صنایع‌دستی ایران خواهد بود، به برگزیدگان اهدا خواهد شد.»

بیدختی تصریح کرد: «جوایز شامل نشان سرو سیمین از جنس نقره، جایزه نقدی و دست‌بافته فاخر صنایع‌دستی  است که به ۷ هنرمند سرو سیمین و به ۱۴ هنرمند، لوح تقدیر اعطا می‌شود.»

جشنواره صنایع‌دستی و هنرهای سنتی فجر در سال ۹۵ به تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی رسید و از همان سال توسط سازمان وقت میراث‌فرهنگی لازم الاجرا شد.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.