چهارشنبه , ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / جانمایی ناامن دکل های مخابراتی
جانمایی ناامن دکل های مخابراتی

اپراتورها برای نصب آنتن به آپارتمان های مرتفع پیشنهاد پرداخت سالانه حداقل 100 میلیون تومان می دهند

جانمایی ناامن دکل های مخابراتی

کسب و کار نیوز- مدت هاست بر سر مضر بودن یا نبودن دکل های مخابراتی، بی تی اس ها و تقویت کننده امواج برای آنتن دهی موبایل ها و مودم های اینترنتی دیدگاههای مختلفی وجود دارد. برخی بر این اعتقاد هستند که این امواج مضر نیستند و برخی دیگر از نمایان شدن آثار مخرب این امواج در سالهای آینده خبر می دهند. به هر ترتیب امروز اپراتورهای مخابراتی کشور برای رضایت مشتریان خود و افزایش کیفیت خدمات ارایه شده به مردم روشی را انتخاب کرده اند و آن مراجعه حضوری ماموران آنها به درب منازل و آپارتمان های مرتفع برای نصب آنتن های تقویت کننده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، به گفته شاهدان عینی در مراجعه ماموران و نمایندگان این اپراتورها برای منازل مسکونی ۱۰۰ میایون و برای مراکز تجاری ۸۰ میایون تومان برای یک سال توسط اپراتور به آپارتمان مورد نظر پرداخت می شود که بنا به تعداد واحدها بین صاحب خانه ها تقسیم می شود. این شاهد عینی که ساکن منطقه سعادت آباد تهران است به “کسب و کار” می گوید: نمایندگان اپراتورهای مورد نظر برای مذاکره نصب آنتن و یا تقویت کننده امواج به درب منزل مراجعه کرده و اعلامم کرده اند که در صورت توافق برای نصب دستگاه مورد نظر در این آپارتمان ۱۰۰ میلیون تومان به آنها پرداخت می شود. وی ادامه داد: به گفته این افراد در کوچه روبرویی این آپارتمان، دفتر مرکزی یکی از باشگاه های فوتبال معروف پایتخت قرار دارد که برای نصب این دستگاه ۸۰ میایون تومان به آنها پرداخت شده است. این شاهد عینی همچنین گفت: نمایندگان اپراتور مورد نظر اعلام کردند که چون اینجا آپارتمان مسکونی است ۲۰ میلیون تومان بیشتر پرداخت می کنند و در مراکز غیرمسکونی این عدد ۸۰ میلیون تومان است. درست است که بر اساس آیین نامه ای ککه وجود دارد این دکل ها نوع دوم دکل‌ است که روی پشت بام ساختمان‌ها نصب می‌شوند و اپراتور همراه کشور بابت نصب این دکل‌ها به مالک ساختمان اجاره پرداخت می‌کند اما نصب این دکل ها حریم دارد و نمی توان آن را در هر ساختمانی نصب کرد.

یک پژوهش در سال ۲۰۱۱ مدعی شد که ارتباطی میان استفاده تلفن‌های همراه و نوعی از سرطان مغزی پیدا کرده است. از سوی دیگر یک پژوهش تحلیلی دیگر که بر اساس اطلاعات و داده‌ها انجام شده بود نتیجه گرفت که هیچ ارتباطی میان امواج تلفنی و سرطان مغزی وجود ندارد.

مشکلی که مردم در این پدیده با آن رو به رو هستند بیشتر جنبه های روانی دارد

در همین رابطه علی گورانی با اشاره به آمارهای سازمان جهانی بهداشت گفت: میزان انرژی که از آنتن های موبایل و در محدوده این آنتن ها ساطع می شود در کشور ما به نصف استانداردهای جهانی نیز نمی رسد و مشکلی که مردم در این پدیده با آن رو به رو هستند بیشتر جنبه های روانی دارد. وی با بیان اینکه مردم نمی دانند محل زندگی شان به دلیل حجم آلاینده ها از انواع وای فای و بیسیم آلوده ترین بخش از زندگی شان است، گفت: با وجود اینکه به دلیل داشتن موبایل و دستگاه های وای فای در معرض این آلاینده ها هستیم اما بیشتر تمرکز و حساسیت بر روی دکل های موبایل است که انرژی آنها به نصفی از حد استاندارد هم نمی رسد. گورانی با بیان اینکه در زمینه مضرات دکل های موبایل بیشتر از واقعیت های فیزیکی به آن پرداخته می شود، گفت: بسیاری از مردم سقط جنین را به مجاورت با دکل های موبایل ربط می دهند که بر مبنای آمارهای سازمان بهداشت جهانی این موضوع هیچ ربطی به هم ندارد. بیشتر مشکل در ارتباطات الکترونیکی، بحث فوبیا از استفاده در این تجهیزات است و با اینکه به سمت هوشمندی می رویم نمی توان از این ابزارها استفاده نکرد. وی با بیان اینکه پدیده های روانی این موضوع بیشتر از آسیب هایی است که از تکنولوژی می گیریم گفت: باید به سمتی برویم که فضای روانی جامعه از این موضوع آسیب نبیند.

آنتن‌های مخابراتی در سلامتی افراد اثرات سوء دارد

اما همایون هاشمی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با تأیید این موضوع که آنتن‌های مخابراتی مضرر هستند، می‌گوید: به‌صورت رسمی تابه‌حال در این‌باره بحثی مطرح نشده اما جزو نگرانی‌های پزشکی الان هست و مقالاتی علمی مختلفی را که دیدم همگی حاکی از این موضوع هستند که واقعاً آنتن‌های مخابراتی در سلامتی افراد اثرات سوء دارد. او ادامه می‌دهد: تعارف نکنیم این آنتن‌ها‌ اثراث جدی‌ روی سیستم عصبی و سایر سیستم‌های بدن دارند اما شدت و ضعف آن در مطالعات تعیین می‌شود، در کشور سازمان متولی وزارت ارتباطات است و در حوزه سلامت وزارت بهداشت باید این موضوع را بررسی کنند و موضوعاتی را که باعث نگرانی می‌شوند؛ رفع کنند.

هاشمی توضیح می‌دهد: من به‌عنوان پزشک و عضو کمیسیون بهداشت و درمان می‌دانم که برای جانمایی این آنتن‌ها در سایر کشورها مقرراتی حاکم است. مانند همین دکل‌های برق فشار قوی که ثابت شد اثرات مخربی بر سلامتی دارد و مقررات خاص برای آن وضع کردند باید در این زمینه همه ابتدا دولت شفاف سازی کند و باید ببینیم چه میزانی از این آنتن‌ها در شهر و به‌ویژه پشت‌بام‌ها نصب شده است. او تاکید می‌کند: هیچ‌چیزی را نمی‌توان با سطح سلامت مردم مقایسه کرد، آنچه مسلم است تمام ارز و ریال و تجهیزاتی که وجود دارد برای رفاه همراه با سلامتی مردم است، هر چیزی که سلامت مردم را به خطر بیندازد مسلماً باید از دور مصرف خارج شود.

نگرانی از غیراستاندارد بودن امواج دکل ها و آنتن های مخابراتی

غلامرضا نوری، کارشناس ارشد ارتباطات

لازم است مردم درباره همه وسایلی که امواج الکتریکی یا میدان الکتریکی و مغناطیسی از خود ساطع می‌کنند، احتیاط کنند. اینکه هنوز مدرک محکه پسندی در رابطه با ضرر داشتن یا نداشتن امواج دکل ها و آنتن های مخابراتی ارایه نشده یک طرف و موضوع سلامت مردم یک طرف که اهمیت بسیار زیادی دارد. فرض را بر این می گیریم که این امواج ضرر دارند که به هر حال دارند، باید اماکنی برای نصب این دستگاهها انتخاب شود که برای مردم خطری ایجاد نکند. جانمایی ناامن در این زمینه می تواند آثار مخربی داشته باشد که در آینده شاهد آن باشیم.

سازمان بهداشت جهانی و سازمان‌های مرتبط بین‌المللی تأیید می‌کنند که این‌ آنتن‌ها در پیرامون خود، چگالی انرژی بیش از حد مجاز تولید نمی‌کنند و به ‌طور کلی ضرری برای سلامت انسان ندارند اما در عین حال توصیه می‌شود، آنتن‌های و دکل های موبایل در نزدیکی منازل، مدارس و کودکستان‌ها نصب نشود و به‌ عنوان یک توصیه علمی، دست کم در فاصله صد متری از این مکان‌ها نصب شود. به دلیل نگرانی از غیراستاندارد بودن امواج دکل ها و آنتن های مخابراتی توصیه این است که در منازل اشخاص نصب نشوند. متاسفانه در بسیاری موارد شاهد هستیم که در نصب این آنتن ها، استانداردها و شعاع مجاز آنها رعایت نمی شود و بیشتر این آنتن ها، با اتاق خواب و منزل افراد فاصله ای کمتر از یک متر دارند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رکورد تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی کشور شکسته می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز ، ناصر اسکندری با اشاره به اینکه ۹۴ درصد …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.