صفحه اصلی / سرخط خبرها / واحد‌های صنعتی راکد تا پایان سال می شود

معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت

واحد‌های صنعتی راکد تا پایان سال می شود

کسب و کار نیوز - معاون وزیر صنعت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران گفت: از حدود ۱۰ هزار واحد صنعتی راکد مستقر در شهرک‌های صنعتی تا پایان امسال هزار و ۳۵۰ واحد دوباره به چرخه تولید باز می‌گردند.

 

به گزارش کسب و کار نیوز،  محسن صالحی‌نیا افزود: با توجه به استقرار شهرک‌های صنعتی در نقاط مختلف، شهرک‌های بزرگی با وسعت ۲۰۰ تا ۳۰۰ هکتار تا دو هزار هکتار در کشور وجود دارند، اما ناحیه صنعتی در ابتدا با وسعتی کمتر از ۵۰ هتکار ایجاد می‌شود و در ادامه با طرح‌های توسعه‌ای گسترش می‌یابد.

وی درخصوص میزان فعال بودن ظرفیت این شهرک‌ها و نواحی صنعتی، توضیح داد: ۴۴ هزار و ۸۰۰ واحد صنعتی در شهرک‌ها و نواحی صنعتی موفق به استقرار و دریافت پروانه بهره‌داری شده‌اند که به طور عمده (تا ۹۷ درصد) آنها واحدهای کوچک، دو درصد واحدهای متوسط و کمتر از یک درصد واحدهای بزرگ را شامل می‌شود.

صالحی نیا در مورد تعداد واحد‌های جدید که به تازگی در شهرک‌های صنعتی راه‌اندازی شده اند، گفت: ۳۷ هزار واحد صنعتی مستقر در شهرک‌های صنعتی، جواز تأسیس و پروانه صنعتی دریافت کرده و درحال طی مراحل ایجاد هستند. برخی از این واحدها درحال خرید زمین، تسطیح یا ایجاد زیرساخت و برخی دیگر درصدد ساخت سوله، خرید و نصب ماشین‌آلات برای بهره‌برداری هستند.

وی ادامه داد: این واحدها نیز به تناوب، وارد چرخه تولید در شهرک‌ها و نواحی صنعتی می‌شوند که با احتساب ۴۵ هزار واحد صنعتی فعال قبلی، تعداد واحدهای فعال در شهرک‌های صنعتی به ۸۲ هزار واحد افزایش خواهد یافت.

دلایل تعطیلی واحدهای صنعتی

وی در مورد عمده‌ترین مشکل و عامل تعطیلی و کاهش ظرفیت تولید واحدهای مستقر در شهرک‌های صنعت، گفت: در واحدهای تولیدی مستقر در شهرک‌های صنعتی که عوامل تولید در آن فراهم است و در زنجیره تأمین مواد اولیه و عرضه محصول در بازارهای داخلی و صادراتی مشتری مناسبی وجود دارد، مشکل اصلی تأمین نقدینگی است.

صالحی نیا افزود: این واحدهای تولیدی نیز در دو بخش قرار می‌گیرند؛ برخی از این واحدها کالای نهایی تولید می‌کنند که در بازار داخلی مصرف یا صادر می‌شود، اما کالاهای خیلی از واحدهای کوچک و متوسط، اقلام کالایی واسطه‌ای و میانی است که به‌عنوان ماده اولیه در زنجیره تأمین واحدهای صنعتی بزرگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وی خاطرنشان کرد: ۷۰ درصد این واحدها که در آن مقدمات تولید فراهم است، با مشکل تأمین نقدینگی مناسب مواجه هستند و علت این امر نیز رشد هزینه‌های تولید در دو سال اخیر و افزایش سطح عمومی قیمت‌هاست.

مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران اظهارکرد: این واحدها در مقایسه با سال‌های گذشته به نسبت کمتری قادر به استفاده از تسهیلات تامین سرمایه در گردش تولید بوده‌اند و این مشکلی است که باید با رشد پرداخت تسهیلات بانکی به مرور زمان رفع شود.

اکنون ۸۱۶ شهرک و ناحیه صنعتی شامل ۴۹۸ شهرک و ۳۱۸ ناحیه صنعتی در حال بهره‌برداری در سطح کشور فعالند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.