صفحه اصلی / اجتماعی / بحران مهاجرت پرستاران از ایران
بحران مهاجرت پرستاران از ایران

سالانه ۵۰۰ پرستار برای دریافت معرفی‌نامه مهاجرت، به نظام پرستاری مراجعه می‌کنند

بحران مهاجرت پرستاران از ایران

کسب و کار نیوز- در تقویم ملی کشور، سالروز میلاد با سعادت حضرت زینب (س) به نام روز پرستار نامگذاری شده است. 22 دیماه روز پرستار بود و مانند همیشه تنها روزی که صحبت از مشکلات و سختی کار این قشر می شود. بحث سختی کار پرستاران در ایران و مشکلات آن‌ها موضوع جدیدی نیست، اما موضوع مهاجرت گسترده پرستاران با وجود کمبود نیروی پرستاری در کادر درمانی کشور واقعیتی نگران کننده شده است. کشورهای اروپایی، آمریکا و کانادا آغوش خود را با بهترین امکانات رفاهی و کاری برای پرستاران خواهان مهاجرت از ایران فراهم کرده اند و در حال پذیرش نیروی کارمجرب و حرفه ای پرستاری ایران هستند. در یک سال و نیم گذشته پرستاران به دلیل فشار کاری بالا در ایران خواهان مهاجرت شده اند و آمار آنها روز به روز در حال افزایش است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، میزان دریافتی پرستاران با توجه به محل فعالیت و میزان تخصص پرستار و سابقه کار متفاوت است. در سال ۹۷ میزان درآمد پرستاران در بیمارستان های دولتی در حدود ۲ میلیون تومان و بازه درآمد پرستاری در حدود ۶ میلیون تومان الی ۱۰ میلیون تومان در ماه بوده است. اما به دلیل درآمد مکفی پرستاران در کشور‌های دیگر ، طی سال‌های مختلف آمار افزایش مهاجرت پرستاران قابل توجه بوده است. برای مثال در استرالیا متوسط دستمزد پرستاران تازه‌کار ۲۸ دلار آمریکا در هر ساعت (یا ۴۰ دلار استرالیا) است. با این حال، هر چه تجربه پرستار بالا می‌رود، درآمد آنان نیز افزایش می‌یابد و میزان دستمزد می‌تواند به ۶۰۰۰۰ دلار در سال برای پرستاران با بیش از ده سال سابقه کار در بهترین بیمارستان‌ها هم برسد. پرستاران کانادایی نیز یکی از بهترین دستمزدها را در جهان دریافت می‌کنند چیزی بین ۴۸.۰۰۰ تا ۵۵.۰۰۰ دلار و گاه ۶۵.۰۰۰ دلار در سال ، که بسته به تجربه و تخصص پرستار متغیر است. پرستارانی که در انگلستان شاغل هستند در ابتدا شروع به کار حدود ۳۰.۰۰۰ دلار در سال درآمد دارند. این مقدار درآمد برای پرستارانی که تازه شروع به تجربه می کند تا سالانه به ۴۳.۰۰۰ دلار افزایش یابد. برای اینکه این مقدار درآمد را دریافت کنید، باید یک پرستار با مدرک تخصصی باشد و توسط شورای پرستاری و مامایی انگلیس ارزیابی شده باشید.

محمد شریفی ‌مقدم، دبیرکل خانه پرستار ایران، نیز سال گذشته گفته بود که  سالانه حدود ۵۰۰ پرستار جهت دریافت معرفی‌نامه برای مهاجرت به خارج از کشور، به سازمان نظام پرستاری مراجعه می‌کنند. به گفته حیدرعلی عابدی، سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی، در آبان ‌ماه سال گذشته در نشست کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی‌، ایران همچنان نزدیک به یکصد هزار کمبود نیروی پرستاری دارد و به همین دلیل پرستاران کشور مجبور به انجام «۱۵۰ساعت اضافه‌کاری اجباری» هستند.

شغل پرستاری طبق ماده ۱۶ قانون سازمان نظام پرستاری مشمول قانون مشاغل سخت و زیان‌آور می‌شود، اما به گفته علی اشرف پناه، عضو شورای عالی نظام پرستاری ایران، این قانون به دلایل مختلف از قبیل کمبود بودجه و کمبود نیرو تا کنون عملی نشده است. هم چنین حقوق‌ پرستاران معمولا با تاخیر پرداخت می شود. برای نیروهای جدید نیز تا سه ماه حقوقی پرداخت نمی‌کنند. بعضی بیمارستان‌ها نیز تا ۶ ماه کارانه پرستار را نمی‌دهند، اما پرداخت برای پزشکان همیشه سر موقع است. حقوق پرستاران پایین است و قوانین موجود برای آنها اصلا رعایت نمی‌شود. از دیگر موضوعاتی که در حوزه پرستاری چند سالی است روی میز و کاغذ مانده، بحث تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری است. ۱۲ سال پیش این قانون در مجلس به تصویب رسید اما تاکنون خبری از اجرای این قانون نیست.

برخی پرستاران تا ۱۸ ساعت کار می‌کنند

یک پرستار با ۲۴ سال سابقه کار در بیمارستان میلاد در همین رابطه اظهار کرد: تبعیض در بیمارستان‌ها ما را وادار به گوشه‌نشینی کرده است، متأسفانه در بیمارستان‌ها برای پرستاران عزت و احترامی قائل نیستند و هیچ امکاناتی در اختیار ما نیست. این پرستار با سابقه بیمارستان میلاد افزود: وقتی که در یک محیط کاری تبعیض و بی عدالتی وجود داشته باشد کیفیت کار کاهش پیدا می‌کند در محیط بیمارستانی باید خدمات بهداشتی و درمانی تیمی انجام ارائه شود اما به دلیل تبعیض‌ها، اتحاد بین کادر درمانی کمرنگ شده است. وی گفت: متأسفانه پرستاران با مشکلات معیشتی روبرو هستند به همین دلیل برخی از آن‌ها مجبور هستند پس از پایان شیفتشان در یک مرکز درمانی دیگر مجدداً مشغول به کار شوند و حتی ۱۸ ساعت در شبانه روز کار کنند. در حال حاضر بالاترین دریافتی یک جراح چند صد میلیون تومان و پایین‌ترین کارانه پرستار ۱۰۰ هزار تومان است. یعنی در کشورمان اختلاف بیش از یک‌هزار برابری درآمد پزشک و پرستار وجود دارد. این تفاوت فاحش در حالی است که پزشکان فقط بیمار را پذیرش می‌کنند و باقی کار‌ها بر عهده پرستار است.

مشوق های مناسب برای از دست نرفتن نیروهای ماهر

همایون یوسفی، عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس

با توجه به مهارت هایی که در شغل پرستاری وجود دارد بسیاری از کشورهای جهان در ورود این نیروی کار به کشورشان را باز گذاشته اند. مراحل پذیرش شغلی از کشورهای دیگر بخصوص کانادا برای پرستاران بسیار آسان تر شده و هر ساله شاهد مهاجرت عده ای زیادی از نیروی کار خبره هستیم. در طی سالهای  گذشته شاهد افزایش ۳۰۰ درصدی مهاجرت پرستاران به کشورهای حوزه خلیج فارس و کشورهای غربی بوده ایم که این آمار بسیار نگران کننده است در حالی که در کشور خودمان به نیروی کار پرستار احتیاج زیادی داریم و کمبود نیرو موجب نارضایتی های بسیاری در میان پرستاران شاغل شده است.

سختی کار و مشکلات بسیاری برای پرستاران وجود دارد در حالیکه درآمد مناسبی به آنها اختصاص نیافته و شکایت های بسیاری در این رابطه وجود دارد. البته اینکه چه عوامل دیگری در این مهاجرت ها موثر بوده  نیاز به بررسی و واکاوی بیشتر دارد اما بدون شک فراهم کردن مشوق های مناسب انگیزه پرستاران را برای خدمت در کشور افزایش داده و از فرار مغزها و از دست رفتن نیروهای ماهر جلوگیری می‌کند. پرستاری شغلی است که در اکثر کشورهای دنیا مورد نیاز است، حتی به شکلی که این کمبود پرستار سالانه در حال افزایش است و کشورهای پیشرفته از مهاجرت پرستاران ماهر و با تجربه استقبال بسیار زیادی می کنند. این کشورها شامل درصد زیادی از کشورهای اروپایی و کشور آمریکا و کانادا می شود.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.