صفحه اصلی / سرخط خبرها / احتمال جهش های ارزی

وحید شقاقی شهری، کارشناس اقتصادی

احتمال جهش های ارزی

افزایش یا کاهش نرخ ارز به چندین عامل بستگی دارد. در کشور ما البته این نوسانات شدت بیشتری دارد. تعیین نرخ دلار در ایران به مسائل سیاسی ارتباط پیدا می کند. طی هفته اخیر به دلیل ناآرامی هایی که به دنبال شهادت سردار سلیمانی ایجاد شد و به دنبال آن سقوط هواپیمای اوکراینی شاهد افزایش نرخ ارز هستیم. این اتفاقات نگرانی هایی را برای روابط بین المللی ایجاد کرده و اقدام آمریکا امیدی راکه برای مذاکره وجود داشت؛ را از بین برده بنابراین نرخ ارز افزایش پیدا کرده است.
مسائل سیاسی رابطه مستقیمی در کشور با افزایش نرخ ارز دارند. بنابراین برای متعادل نگاه داشتن قیمت ارز باید به فکر آرامش سیاسی باشیم. از طرفی دیگر مسائل مرتبط با برجام و پایان آن مطرح است که همین عاملی دیگر برای افزایش نرخ در بازار ارز شده است. بنابراین تا زمانی که این اتفاقات و ناآرامی ها وجود داشته باشد نمی توان به کاهش نرخ ارز امید داشت. این افزایش نرخ ارز به نفع بودجه ای که برای سال آینده بسته شده نیز نیست. باید با پرهیز از ناآرامی ها و مسائل سیاسی نرخ ارز را کاهش دهیم. این اخبار همگی روی بازار ارز تاثیر گذار بوده و موجبات رشد قیمت دلار و یورو را در بازار فراهم آورده، از سویی به نظر می‌رسد تا زمانی که این تنش‌ها و التهابات وجود داشته باشد، چشم‌انداز قیمت‌ها نیز همچنان صعودی خواهد بود.
در شرایطی که فضای نااطمینانی، بی ثباتی و عدم مشخص بودن آینده اقتصادی وجود داشته باشد، نرخ ارز با افزایش روبه رو خواهد بود، حال نیز نمی‌توان به طور قطع گفت که چه اتفاقاتی خواهد افتاد. بنابراین تا زمانی که تنش‌ها ادامه یابد نرخ ارز نیز آرام نخواهد گرفت. این در حالی است که اگر آن سیاست هایی که گفته شد با هم هماهنگ باشند می‌توان امید داشت جهش نرخ ارز موقتی باشد و ادامه پیدا نکند. اما اگر اجرای این سیاست‌ها به مشکل بربخورد، آن زمان احتمال جهش‌های خارج از قاعده ارز وجود دارد و باید به این نکته بسیار توجه کرد چراکه تمام مسائل را در کشور تحت تاثیر خود قرار خواهد داد.

همچنین مطالعه کنید:

درآمد ۸۰۶ هزار میلیارد تومانی دولت از مالیات در ۱۴۰۲

به گزارش کسب و کار نیوز، در سال ۱۴۰۲ بالغ بر ۸۰۵ هزار و ۹۲۲ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.