صفحه اصلی / اسلایدر / ضرر هنگفت ایران از تعلیق پروازهای عبوری
ضرر هنگفت ایران از تعلیق پروازهای عبوری

تعدادی از ایرلاین‌های جهان پروازهای خود به مقصد عراق و ایران را به حالت تعلیق درآوردند

ضرر هنگفت ایران از تعلیق پروازهای عبوری

کسب و کار نیوز- ایران، مانند دیگر کشورها، برای عبور پروازهای خارجی از آسمانش به ازای وزن هواپیما و مسافت عبوری در محدوده آسمان کشور، از خطوط هوایی هزینه دریافت می‌کند. درآمد شرکت فرودگاه‌ها از محل پروازهای عبوری در سال گذشته، معادل دو هزار میلیارد تومان بوده که درآمد ارزی قابل توجهی است. اما ایم درآمدها ارزی امروز با تهدیدات بسیار جدی روبرو شده است. با شدت گرفتن تنش‌ها میان دو کشور ایران و آمریکا که در نهایت به پاسخ موشکی ایران به پایگاه هوایی ایالات متحده در عراق منجر شد، تعدادی از ایرلاین‌های جهان پروازهای خود به مقصد عراق و ایران را به حالت تعلیق درآوردند و بسیاری از آن‌ها نیز به طور کلی پرواز بر فراز آسمان ایران و عراق را متوقف اعلام کردند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ، به دنبال این اقدام شرکت‌های هواپیمایی و توقف پرواز از آسمان ایران و عراق ایرلاین ها متحمل هزینه سوخت بسیار بیشتری خواهند شد. گزارش جدیدی در رویترز منتشر شده است که نشان می‌دهد شرکت‌های هواپیمایی در این صورت متحمل هزینه سوخت بسیار هنگفتی خواهند شد. برخی از کارشناسان فعال در این حوزه برآورد کرده‌اند که همین امر موجب خواهد شد که این تعلیق پروازها و همچنین ممانعت از پرواز بر فراز آسمان ایران و عراق دیری نپاید و با کاهش تنش‌ها میان ایران آمریکا، ایرلاین‌های مربوطه وضعیت خود را به حالت عادی بازگردانند و بدین ترتیب از افزایش هزینه‌های سوخت هواپیماهای خود جلوگیری به عمل بیاورند. تغییر مسیر از آسمان ایران به دلیل نگرانی های امنیتی، علاوه بر تخریب وجهه کشور یک منبع کسب درآمد برای ایران را از بین می برد. گزارش های منتشر شده حاکی از این است که که سال گذشته درآمد ایران از پروازهای عبوری هواپیمایی قطر ۵۱ میلیارد تومان بوده است. بحران در روابط قطر و عربستان سعودی موجب بسته شدن حریم هوایی عربستان و امارات به روی پروازهای قطری شد. در آن زمان ایران حریم هوایی خود را به روی پروازهای خط هوایی قطر باز گذاشت و درآمد خوبی به دست آورد.

آمار منتشر شده از سوی شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی کشور در سال گذشته نشان می دهد، با وجود پیدایش رقبای جدید، تعداد پروازهای عبوری از آسمان ایران در سال ۹۶ نسبت به سال قبل ۱۲ درصد رشد داشت و به ۴۲۶ هزار و ۶۸۴ سورتی (هر بار اعزام و بازگشت یک هواپیما) رسید. با توجه به این تعداد پرواز، درآمد ارزی ناشی از آن در زمانی که تحریم ها اغلب راه های کسب درآمد دولت را از بین برده، ارزشمند به نظر می رسد. به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، عبور هواپیماها از آسمان ایران یکی از راه‌های کسب درآمد ارزی صنعت هوانوردی و شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران است.

درآمدهای ارزی ایران از پروازهای عبوری کاهش بسیاری خواهد داشت

علیرضا پایدار، کارشناس امنیت پرواز

نخستین اثری که افزایش پروازهای عبوری از آسمان ایران دارند افزایش درآمدهای اقتصادی کشور است. اثری که با کاهش نسبی پروازها در ماه‌های گذشته کمرنگ‌تر از قبل شده است. ایجاد امنیت برای پرواز هواپیماها یکی از اصولی ترین اقداماتی است که باید برای سفرهای هوایی ایجاد شود. به دلیل ماهیت متفاوت حمل و نقل با هواپیما باید منظقه  و مسیر هوایی عبوری هواپیما امن و تضمین شده باشد. با تمام اقداماتی که قبل از پرواز هواپیماها انجام می شود باز هم در طول پرواز باید مسیر پروازی مورد بررسی مداوم قرار داشته باشد. ماهیت پرواز به دلیل عدم دسترسی مسافران به نقاط امن بسیار متفاوت با روش های دیگر حمل و نقل است.

امروز در شرایطی قرار داریم که شاید ایرلاین های دیگر برای تامین امنیت پروازها نمی توانند از آسمان ایران عبور کنند. البته این اقدام طبیعی و قابل قبول است. صدها مسافر در هر پرواز وجود دارند که تامین امینت آنها با ایرلاین مربوطه است. در حال حاضر به دلیل مناقشات سیاسی در منطقه پروازهای عبوری از آسمان ایران محدود شده است. البته این حرکت می تواند هزینه های بسیاری را برای ایرالاین های مربوطه داشته باشد. در حال حاضر این اقدام توجیه پذیر است اما اگر برای مدت طولانی ادامه پیدا کند ضرر هنگفتی را متوجه ایرلاین ها خواهد کرد. قیمت سوخت هواپیما بسیار بالاست و تاکین هزینه های آن برای مدت طولانی و ادامه این وضعیت ایرلاین ها را با ضرر و زیان های بسیاری روبرو خواهد کرد.

از سوی دیگر باید به این مسئله نیز توجه داشت که با توقف و ادامه این روند درآمدهای ارزی ایران از پروازهای عبوری کاهش بسیاری خواهد داشت. درآمد دو هزار میلیارد تومانی که سال ۹۷ از پروازهای عبوری نصیب ایران شد رقم بسیار قابل توجهی است که نمی توان به راحتی از آن چشم پوشی کرد. با توجه به اتفاقاتی که در این مدت افتاده است پروازهای زیادی دیگر تمایل به عبور از آسمان ایران را برای کوتاه کردن مسیرهای خود ندارند و امنیت مسافران از اهمیت بیشتری برخوردار است. در شرایطی که ایرلاین‌های ایران از خرید هواپیما و قطعه محروم شده‌اند و حتی انجام پروازهای بین‌المللی با مشکل و محدودیت مواجه است آسمان ایران ظرفیتی است که باید برای تامین امنیت آن موارد بسیاری را مورد توجه قرار داد.

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.