صفحه اصلی / اسلایدر / بازتاب انتقام موشکی سپاه از آمریکا در بازارهای جهانی

بازتاب انتقام موشکی سپاه از آمریکا در بازارهای جهانی

کسب و کار نیوز - بامداد امروز، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در پاسخ به حمله تروریستی آمریکا به کاروان حامل شهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی، پایگاه هوایی عین الاسد، بزرگ‌ترین پایگاه نظامی آمریکا در عراق را موشک‌باران کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، انتشار اولین اخبار از این حمله تلافی‌جویانه، قیمت جهانی نفت را ۳٫۵ درصد افزایش داد و رشد قیمت اونس طلای جهانی را نیز به ۲٫۲۵ درصد رساند.

به دنبال حمله موشکی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به پایگاه عین‌الاسد در عراق که محل استقرار نیروهای آمریکایی است، قیمت جهانی نفت سریعاً واکنش نشان داد و قیمت هر بشکه نفت خام برنت با رشد ۳٫۵ درصدی به ۷۱ دلار و ۶۸ سنت رسید.

این میزان رشد در حالی از حوالی ساعت ۱٫۵ تا ۴ بامداد به‌وقت‌تهران تجربه شد که هنوز جزئیاتی از ماجرا مخابره نشده بود و بازار در نوعی سردرگمی به سر می‌برد؛ اما در ادامه وقتی جزئیاتی از حمله منتشر شد و آمریکایی‌ها هم در برابر این انتقال در موضع ضعف قرار گرفتند، التهاب بازار جهانی نفت نیز قدری فروکش کرد و قیمت‌ها روند نزولی گرفت.

تا لحظه تنظیم این گزارش، قیمت نفت حدود ۷۰ درصد از رشد جهشی خود را اصلاح کرد و بهای هر بشکه نفت برنت دوباره به زیر ۷۰ دلار رسید. به نظر می‌رسد در تحلیل معامله‌گران بازارهای جهانی امکان وقوع حمله تلافی‌جویانه آمریکا به ایران و وقوع جنگ میان دو کشور فعلاً چندان محتمل نیست.

در بازار جهانی طلا نیز معامله‌گران هم‌زمان با انتشار اولین اخبار از حمله موشکی سپاه به پایگاه عین‌الاسد در عراق، به رشد قیمت‌ها دامن زند و قیمت هر اونس طلا با افزایش ۲٫۲۵ درصدی به ۱۶۱۱ دلار رسید؛ اما در ادامه، معامله‌گران بازار طلا نیز از مواضع خود عقب‌نشینی کردند و قیمت هر اونس طلای جهانی در لحظه تنظیم این گزارش با اصلاح ۵۰ درصد از رشد خود، روی ۱۵۹۴ دلار رسید.

همچنین با گذشت دقایقی پس از انتشار خبر حمله ایران به پایگاه عین الاسد در عراق، شاخص‌های بورس آمریکا منفی شد. بر این اساس شاخص دو جونز ۱.۴ درصد, شاخص S&P ۵۰۰ معادل ۱.۵ درصد و شاخص نزدک ۱.۸ درصد ریزش را تجربه کرد. بورس‌های ژاپن و اروپا نیز معاملات امروز را با کاهش ارزش آغاز کردند.

در بورس ایران نیز معامله‌گران از هراس وقوع جنگ دست به فروش شدند و در صف‌های فروش نشستند. باوجوداینکه سازمان بورس بازه قیمتی در معاملات امروز را به ۲ درصد کاهش داد اما بازهم ۱٫۲۴ درصد از ارتفاع شاخص کاسته شد و تا لحظه تنظیم این گزارش شاخص کل با افت ۴۴۳۳ واحدی به رقم ۳۵۴ هزار و ۴۰۰ واحد رسید.

به گزارش پایگاه خبری اتاق ایران بامداد امروز، حوالی ساعت ۲ و ۳۰ دقیقه، برخی منابع خبری از شلیک موشک‌های بالستیک ایرانی به سمت پایگاه عین‌الاسد در عراق خبر دادند. این منابع تعداد موشک‌های اصابت کرده به این پایگاه را ۳۰ فروند تخمین زدند اما در مورد خسارت‌ها و تلفات احتمالی این اتفاق خبری مخابره نکردند.

در ادامه روزنامه واشنگتن‌پست به نقل از پنتاگون و شبکه اسکای‌نیوز به نقل از منابع امنیتی عراقی حمله موشکی به پایگاه عین الاسد را تأیید کردند. در این میان خبرها و تصاویری نیز از مردم محلی درباره این اتفاق در فضای مجازی منتشر شد. پنتاگون تعداد موشک‌های اصابت کرده به سمت نیروهای آمریکایی و ائتلاف را ۱۲ فروند اعلام کرده بود.

عاقبت حوالی ساعت ۳ بامداد، سپاه انقلاب اسلامی در بیانیه‌ای از حملات سنگین موشکی نیروی هوافضای سپاه به پایگاه آمریکایی عین الاسد در انتقام از ترور ناجوانمردانه سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و یارانش خبر داد.. البته تشریح جزئیات آن را به آینده موکول کرد.

در بیانیه سپاه به آمریکا هشدار داده شده بود که ه شرارت مجدد و تجاوز یا تحرک دیگر با پاسخ دردناک‌تر و کوبنده‌تری مواجه خواهد شد ضمن اینکه به دولت‌های متحد آمریکا که پایگاه‌های خود را در اختیار ارتش تروریستی این کشور قرار داده‌اند نیز اخطار داده بود که هر سرزمینی، به هر ترتیب مبدأ اقدامات خصمانه و تجاوزگرانه علیه جمهوری اسلامی ایران قرار گیرد، هدف قرار خواهد گرفت. ضمن اینکه تأکید شده بود به‌هیچ‌وجه رژیم صهیونیستی را در این جنایات جدای از رژیم جنایت‌کار آمریکا نمی‌دانیم.

با انتشار این بیانیه، ابعاد تازه‌تری از ماجرا برای مردم جهان روشن شد و منابع آمریکایی نیز اعلام کردند جلسه شورای امنیت ملی آمریکا به ریاست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات‌متحده آغاز شده و در ادامه ترامپ در مورد این حمله نطق خواهد کرد. البته کمی بعدتر نشست شورای امنیت ملی آمریکا به پایان رسید و برگزاری نشست ترامپ با خبرنگاران و نطق تلویزیونی منتفی شد. منابع آمریکایی گفتند در حالی بررسی ابعاد ماجرا و خسارت‌های احتمالی آن هستند.

در این میان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان در توییتی اعلام کرد: «ایران منطبق با بند ۵۱ منشور ملل متحد، اقدامات متناسبی در دفاع از خود انجام داد و پایگاهی که از آن حمله بزدلانه علیه شهروندان و مقام‌های ارشد ما انجام شده بود را هدف قرار داد. ما به دنبال تشدید تنش یا جنگ نیستیم، اما از خودمان در برابر هر تهاجمی دفاع می‌کنیم.»

در ادامه ترامپ نیز سکوت خود را شکست و با انتشار توییتی نوشت: «از ایران موشک‌هایی به دو پایگاه نظامی واقع در عراق شلیک شده است. ارزیابی تلفات و خسارات الآن در جریان است. تا الآن همه‌چیز خوب بوده! ما قدرتمندترین و مجهزترین ارتش کل جهان را داریم! فردا صبح بیانیه‌ای صادر می‌کنم.»

همچنین مطالعه کنید:

تزریق ۵۰۰۰ میلیارد نقدینگی به بورس انرژی

به گزارش کسب و کار نیوز ، مصطفی رجبی مشهدی با بیان اینکه این اقدام …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.