صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رشد بازار “دیوار” در پاییز ۹۸
رشد بازار “دیوار” در پاییز ۹۸

آمارهای ملک‌رادار حکایت از رونق بازار مسکن در حومه تهران و سایر شهرهای بزرگ دارد

رشد بازار “دیوار” در پاییز ۹۸

کسب و کار نیوز - داده‌های ملک‌رادار نشان می‌دهد رونق بازار مسکن که در سال گذشته اتفاق افتاد از شهرهای بزرگ و به‌خصوص تهران، به سمت حومه شهرها منتقل شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، «مهران داودی» مدیرعامل استارتاپ ملک‌رادار، اعلام کرد که یکی از دلایل این موضوع می‌تواند گران شدن مسکن در شهرها و به خصوص تهران باشد.

ابزاری برای پیش‌بینی

داودی نشست خبری را با تشریح مدل کاری ملک‌رادار آغاز کرد و گفت که این پلتفرم کلیه آگهی‌های ملکی از سایت‌های انتشار آگهی‌ها را جمع‌آوری کرده و در کمترین زمان ممکن در اختیار شهروندان و مشاوران املاک قرار می‌دهد؛ استفاده از ملک‌رادار برای کاربرانی که در جستجوی ملک هستند، رایگان است و اما مشاوران املاک برای بهره‌گیری از خدمات ملک‌رادار، هزینه پرداخت می‌کنند. او همچنین اعلام کرد که مدل فعالیت ملک‌رادار، این اجازه را می‌دهد تا بتوان تحولات قیمتی و گرایش‌های مختلف در بازار مسکن را پایش و حتی پیش‌بینی کرد.

به گفته او، در آذر ماه امسال نسبت به آبان، شاهد افزایش قیمت معاملات ملکی بوده‌ایم و این موضوع را می‌توان در نمودارهای بانک مرکزی مشاهده کرد، اما ملک‌رادار یک ماه زودتر آن را در قیمت آگهی‌ها مشاهده کرده بود. او همچنین در توضیح یکی از معیارهای تحلیل بازار گفت: «برخی افرادی که می‌خواهد ملکی را بخرند، گاهی کمبود نقدینگی خود را با استفاده از پول رهن ملک، تامین می‌کنند. اگر قیمت رهن ملک (با تبدیل مبلغ اجاره به رهن) را به قیمت خرید آن تقسیم کنیم، نسبتی به دست می‌آید که هرچه بزرگ‌‌‌تر باشد، آن ملک برای خرید بهتر است. وقتی این نسبت را در نظر بگیریم، حتی دو ماه زودتر می‌توانیم متوجه شویم که بازار به چه سمتی خواهد رفت و کدام مناطق در آینده نزدیک، بیشتر مورد توجه خریداران قرار خواهند گرفت.»

مدیرعامل ملک‌رادار با اشاره به این‌که معمولا عدد به دست آمده از نسبت رهن به خرید ملک حدود ۲۰ درصد است، افزود: «در حال حاضر در تهران، مناطقی مانند هلال احمر، گمرک، انبار نفت، عباسی، امیریه، و مولوی نسبت بالاتری دارند و برای خرید جذاب‌تر هستند؛ اما در مقابل، مناطقی مانند زعفرانیه، توانیر، کردستان، گاندی، پارک‌وی و فرشته رقم کمتری دارند و این نشان می‌دهد در این مناطق قیمت ملک خیلی بالا رفته اما اجاره‌ها به همان نسبت افزایش نیافته‌اند.»

داودی همچنین به استارتاپ‌‌های اصلی حوزه ثبت آگهی اشاره کرد و گفت که اطلاعات ملک‌رادار نشان می‌دهد در پاییز امسال، سایت دیوار بیشترین سهم آگهی‌ها را داشته و پس از آن سایت شیپور قرار دارد. ملک‌رادار در حال حاضر از طریق سایت و بات تلگرام در دسترس کاربران است. مدیرعامل این استارتاپ اما درباره چرایی عدم ارائه اپلیکیشن یا استفاده از پیام‌رسان‌های داخلی گفت: «سرویس‌های ملک‌رادار روی اپ تحت وب و بات‌های تلگرامی عرضه می‌شوند. اپلیکیشن اندرویدی ما نیز از یک سال پیش آماده شده؛ اما به دلیل این‌که نمی‌خواهیم مشتریان را با چند درگاه مواجه کنیم، و همچنین اینکه تعداد کاربران هنوز در تلگرام خیلی بیشتر هستند، آن را عرضه نمی‌کنیم. درباره پیام‌رسان‌های داخلی هم باید توجه داشت که ما ۳۰ پیام در ثانیه روی تلگرام می‌فرستیم و پیام‌رسان‌های داخلی فعلا توان ارائه چنین سرویسی را ندارند؛ اما با مدیران پیام‌رسان «بله» گفت‌وگو کرده‌ایم که زیرساخت‌های لازم برای ارائه سرویس‌ها را فراهم کنند.»

او درباره گسترده‌تر شدن فعالیت‌های ملک‌رادار نیز گفت: «در برنامه آینده شرکت، افزایش تعداد استان‌هایی که ملک‌رادار در آنها فعالیت می‌کند و همچنین افزایش سرویس‌ها وجود دارد؛ اما این برنامه‌ها با توجه به تحولات کشور و وضعیت بازار مسکن جلو می‌روند.»

۱۱۰ هزار کاربر

«سبحان خوش‌سیرت» مدیر بازاریابی و روابط عمومی ملک‌رادار در این نشست خبری اعلام کرد که ۱۱۰ هزار کاربر از سرویس‌های ملک‌رادار استفاده کرده‌اند که از این تعداد، ۷۰ هزار کاربر، مشاور املاک هستند. او در همین رابطه توضیح داد:

«مشاوران املاک به دنبال آگهی‌هایی هستند که مالکان در سایت‌های مختلف ثبت می‌کنند؛ اما یافتن این آگهی‌ها از میان همه موارد ثبت شده، بسیار دشوار است. به عنوان مثال در محله پونک تهران، روزانه بیش از هزار آگهی ثبت می‌شود اما کمتر از ۱۰ درصد آنها از سوی مالکان ثبت شده‌اند. ما این آگهی‌ها را با استفاده از الگوریتم اختصاصی خود پیدا کرده و برای مشاوران، ارسال می‌کنیم.»

خوش‌سیرت اعلام کرد که الگوریتم ملک‌رادار در طول ۳ سال فعالیت، به بلوغ رسیده و اکنون با دقت ۸۵درصد، آگهی‌های شخصی را شناسایی می‌کند: «این الگوریتم اکنون یک میلیون و ۲۰۰ هزار آگهی در ماه را جمع‌آوری کرده و برای کاربران ارسال می‌کند و در ۳ سال گذشته ۳۰ میلیون آگهی ملکی در دیتابیس ملک‌رادار جمع‌آوری شده‌اند که ۲ میلیون از آنها، آگهی شخصی هستند.»

مدیر بازاریابی ملک‌رادار، درباره همکاری این شرکت با سایت‌های انتشار آگهی مانند دیوار و شیپور نیز گفت: «با جمع‌آوری ۲ میلیون آگهی در ماه و ارسال آنها برای مشترکان، برای سایت‌های انتشار دهنده آگهی ۵ میلیون بازدید ماهانه و ۲۰۰ هزار کیلک ایجاد کرده‌ایم که در نتیجه، برخی از این سایت‌ها API‌ خود را برای همکاری بیشتر در اختیار ما قرار داده‌اند.»

او همچنین در توضیح مدل کار ملک‌رادار اعلام کرد این استارتاپ که اکنون یک تیم ۴۰ نفره دارد، به صورت کاملا ریموت کار می‌کند و اعضای این تیم در شهرهای تهران، سمنان، مشهد، زنجان، تبریز، سنندج، شیراز، اصفهان، کرج، بجنورد، زاهدان و ابهر مستقر هستند و کلیه کارهای فنی، بازاریابی، پشتیبانی، گرافیک، تولید محتوا و… را انجام می‌دهند.

۳۰۰ تماس روزانه

«سینا بایرامی»، مدیر ارتباط با مشتریان ملک‌رادار نیز در توضیح پشتیبانی این شرکت و دریافت نظر کاربران گفت: «همزمان با برنامه توسعه در ملک‌رادار، ارتباط با مشتریان هم توسعه یافت و اکنون این ارتباط با دو روش چت‌آنلاین و تلفنی انجام می‌شود که تیم ما در چت‌آنلاین به صورت ۲۴ ساعته به مشتریان سرویس می‌دهد.»

او گفت که اعضای تیم پشتیبانی بیشتر در شهرهای بجنورد و کرج مستقر هستند؛ اما مشتریان این موضوع را حس نمی‌کنند و تنها سرویس خود را می‌گیرند و تیم پشتیبانی به ۳۰۰ تماس روزانه پاسخ می‌دهد:  «به صورت منظم به مشاوران خود در قسمت پشتیبانی، آموزش می‌دهیم و هر کارشناس موظف است که تا پیگیری آخرین درخواست با کاربر در ارتباط باشد.»

همچنین مطالعه کنید:

قیمت بلیت پروازهای خارجی همزمان با افزایش ارز بالا می رود

به گزارش کسب و کار نیوز ، حسین پورفرزانه رئیس سازمان هواپیمایی کشوری در خصوص …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.