صفحه اصلی / سرخط خبرها / ظریف: پایان حضور شرورانه آمریکا در منطقه غرب آسیا آغاز شده است

ظریف: پایان حضور شرورانه آمریکا در منطقه غرب آسیا آغاز شده است

کسب و کار نیوز - وزیر امورخارجه گفت :آمریکا با ترور سردار سلیمانی بابی را باز کرده که دیر یا زود تبعات آن گریبانش را از شرق تا غرب عالم خواهد گرفت.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایرنا، محمد جواد ظریف امروز سه شنبه در مجمع گفت و گوی منطقه ای تهران که در دفتر مطالعات سیاسی وزارت امور خارجه برگزار شد، ضمن خوش آمد گویی به مهمانان نشست گفت: ابتدا مایلم حضور شما را در تهران و در ساختمانی که از امروز به نام شهید سرافراز سردار سپهبد قاسم سلیمانی شناخته خواهد شد خوش آمد گویم. از برگزار کنندگان و شرکت کنندگان در «مجمع گفتگوی تهران» که در حساس ترین شرایط منطقه ما و به منظور هم اندیشی برای خروج از پارادایم خطرناک تجاوز، افراط و خشونت، تشکیل شده است سپاسگزارم.

وزیر امور خارجه گفت: امروز در حالی در میان شما هستم که به واسطه جنایت و تروریسم دولتی ایالات متحده آمریکا یکی از دوستان شجاع، با تدبیر، خردورز، و آرمان خواهم، سپهبد شهید قاسم سلیمانی عزیز را از دست داده‌­ام. بزرگ مردی که عمری مجاهدت کرد تا همه ما در دنیایی بهتر و امن‌­تر زندگی کنیم، امروز به دست شقی­‌ترین آحاد بشر به ملکوت اعلی پر کشیده است. مردم ایران و تمامی استقلال­ طلبان و استعمار­ستیزان منطقه، سوگوار این ضایعه سترگ هستند.

‌آمریکا بابی را باز کرده که دیر یا زود گریبانش را خواهد گرفت

رییس دستگاه دیپلماسی یادآورشد: آمریکا با ترور یکی از مقامات ارشد نظامی ایران، باب روش‌­هایی را باز کرده است که دیر یا زود گریبان خودش را از شرق تا غرب عالم خواهد گرفت.

ظریف گفت: ایالات متحده آمریکا بار دیگر به همگان ثابت کرد که هیچ تعهد و احترامی به قواعد و قوانین آمره بین‌­المللی ندارد. این همان رویکرد روان پریشانه و ضد حقوق بین الملل است که وقیحانه تهدید به حمله به میراث فرهنگی ایران که میراث مشترک تمدن و فرهنگ بشری است می نماید.

وزیر امور خارجه ادامه داد: سپهبد شهید، قاسم سلیمانی “ندای” استقلال ­طلبی منطقه­‌ای بود که دهه‌­هاست به واسطه شهوت­ بی­‌پایان اربابان زر و زور بین‌­المللی و متحدین نادان و فرصت­‌طلب شان در منطقه به شرایط ناگواری از تجمیع مشکلات و گرفتاری­‌های چندلایه دچار شده است.
وی خاطرنشان کرد: آن چه که در آغازین ساعات روز جمعه ۱۳ دی ماه اتفاق افتاد، نه تنها حمله به حاکمیت ملی عراق و ترور وحشیانه و بزدلانه سردار سرافراز ایران بود، بلکه هدف قرار دادن یکی از ارکان “تأمین­ کننده امنیت” در داخل این جغرافیای دستخوش توطئه‌­های گوناگون، از القاعده گرفته تا داعش و جبهه النصره بود. گرو­هک‌هایی که دست پرورده ایالات متحده آمریکا و مستخدمین منطقه­‌ای اش ­می­باشند و بزرگترین دشمن خود را سردارانی چون قاسم سلیمانی می­‌دانند.

 ترامپ قمار بزرگی کرده است

ظریف در بخش دیگری از سخنانش گفت: جای تعجب نیست که رئیس جمهور بی ادب و گستاخ آمریکا با ارتکاب خطایی راهبردی برخاسته از حماقت و تکبر،  بزرگترین فاتح نبرد بر علیه تروریسم و افراط­گرایی و “صلح­‌سازترین ژنرال” منطقه در چند دهه اخیر را ترور می­‌کند، و البته این بار قمار بزرگی کرده است و بداند وعده الهی تخلف ناپذیر است که حق پیروز است “والله غالب علی امره”
وزیر امور خارجه برداشت‌های غلط و سوء محاسباتی که بر معادلات منطقه تاثیرگذار بوده را از مهمترین مشکلات منطقه عنوان کرد و افزود: اینجانب بارها بر این نکته تأکید کرده ­ام که این اختلال شناختی و سوء محاسبات برخاسته از آن، یکی از مزمن­‌ترین ریشه­‌های بحران فعلی منطقه است.

وی گفت: ایالات متحده برای چندمین بار نشان داد که چگونه می­‌تواند با سوء محاسبات و برداشت‌­های غلط از اوضاع داخلی ایران و منطقه، گام­‌های خطرناکی را در نا امن کردن جهان و البته و مألا کشور خود بردارد. عمق­ حزن و اندوه ملل منطقه و جهان اسلام و به ویژه تشییع مردمی و بی­‌سابقه­‌ای که ملت­ه‌ای ایران و عراق از پیکرهای مطهر سردار شهید سلیمانی و همرزمان جاودانه ­اش از جمله شهید ابومهدی المهندس انجام دادند، مهم­ترین نشانه خطای عمیق برداشت­‌ها و محاسبات واشنگتن نسبت به ایران و منطقه است.

 هزینه سیاست خارجی‌آمریکا به هشت تریلیون دلار رسیده است

وزیر امور خارجه خاطرنشان کرد: تنها به این آمار توجه کنید که هزینه سیاست خارجی ایالات متحده در منطقه غرب آسیا در دوران رئیس جمهور فعلی آمریکا با افزایش یک تریلیون دلاری به ۸ تریلیون دلار رسیده است. این جدا از خون­‌ها و جان­‌های معصوم بی­‌شماری است که با این سوء محاسبات ریخته و از دست رفته ­اند.

ظریف در بخش دیگری از سخنانش اظهارداشت: بعید می­‌دانم بر کسی پوشیده باشد که بسیاری از رؤسای جمهور ایالات متحده آمریکا و این بار ترامپ، برای اهداف کوته‌­بینانه سیاست داخلی خود، یک منطقه و حتی جهان را به آتش و خون کشیده­اند. متأسفانه امروز با بزرگترین دروغ تاریخی روبرو هستیم، که ایالات متحده آمریکا با این همه کشتار و خونریزی، به دنبال خیر و صلاح جمعی و صلح و امنیت در جهان و منطقه است.
وی اضافه کرد: منطقه ما به دلیل تجاوزهای بی­‌پایان ایالات متحده آمریکا و درگیری­‌های چند سال اخیر دچار وضعیت جنگ بی پایان­، افراطی‌­گری و خشونت شده است. به دلیل نگرش و رفتار ایالات متحده آمریکا و دنباله روان آن، جنگ که به عنوان یک استثناء در روابط بین الملل شناخته شده، متأسفانه به یک هنجار و قاعده در منطقه تبدیل شده است. این حلقه معیوبی است که باید توسط کنش­گران منطقه، و تمامی آنهایی که متعهد به صلح و آرامش هستند شکسته شود.
وزیر امور خارجه در ادامه گفت: متأسفانه این اختلال شناختی و سوء محاسبات صرفاً به ایالات متحده منحصر نمی‌باشد و برخی متحدین و همفکران منطقه‌ای آن نیز به دلیل وابستگی مطلق به بیگانگان و خرید مشروعیت و امنیت از خارج، همین مسیر غلط و فاجعه بار را در پیش گرفته‌اند، مسیری که به شکاف‌ها و نبردهایی انجامیده است که امروز بیش از هر زمان دیگری قابل مشاهده است: از نبرد هنجارها گرفته تا برخورد راهبردها.

رییس دستگاه دیپلماسی  اضافه کرد: تأسف بارتر آن که این شکاف و نبردهای در جریان منطقه‌ای، فضای تنفس را برای نیروهای شر در داخل و خارج منطقه فراهم آورده است که با سوءاستفاده از این شرایط و از طریق برساختن تهدیدهای جعلی و ناامن سازی‌های مصنوعی به گسترش حضور نامشروع و غیرقانونی نظامی خود در منطقه بپردازند، که مهم‌ترین بروز آن در درد و رنج بی پایانی است که ملت‌های مظلوم منطقه از افغانستان تا عراق و سوریه و یمن و لیبی تحمل می‌کنند.
ظریف وجه دیگر این سیاست‌های مخرب و آتش افروزانه را فروش صدها میلیارد دلار سلاح‌های ویرانگر به منطقه است که معادل یک چهارم کل فروش سلاح در جهان  عنوان کرد.

منطقه در بن بست مفهومی و علمی قرار گرفته است/ راه حل بحران‌های منطقه نزدیک و در دسترس اند

وزیر امور خارجه اضافه کرد: اختلالات و کمبودهایی که امروزه در منطقه شاهد آن هستیم، از قحطی “گفت و گوی میان منطقه‌ای” گرفته تا فقدان تعاملات ساختاری و نهادینه شده، همه نشانه‌های بارزی از این واقعیت است که شرایط منطقه رو به بهبود نیست. این تجمیع و تعمیق بحران‌ها شاید برای برخی بدین معنی باشد که منطقه در یک بن بست مفهومی و عملی قرار گرفته است.

وی گفت: به عنوان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عمیقاً معتقدم که اگرچه راه حل بحران‌های کنونی به ظاهر دور به نظر می‌رسد اما در واقع “نزدیک و در دسترس” اند. برای این که این “دور” را  “نزدیک” کنیم علاوه بر اراده سیاسی و تجمیع توانایی‌های منطقه ای، نیازمند یک تغییر پارادایمی هستیم. تغییری که علاوه بر شجاعت، یک تلاش دسته جمعی را لازم دارد.

ظریف خاطرنشان کرد: پارادایمی که امروز بر منطقه ما تحمیل شده و دانسته یا ندانسته، توسط برخی در منطقه باز تولید می‌شود، بر این اصل قرار گرفته است که سلاح آمریکایی و جنگ، امنیت می‌آورد. به باور من آنچه که در پهنه جغرافیایی غرب آسیا و خلیج فارس امنیت آورده و صلح پایدار تولید می‌کند، ارتقاء همبستگی درون منطقه‌ای، تفاهم مشترک و روابط مبتنی بر همکاری است.

وی خاطرنشان کرد: سنگ بنای هر حرکت معناداری در این منطقه از فهم متقابل آغاز می‌شود و مفاهمه نیز نیازمند گفتگو است. آنچه که امروز منطقه بیش از هر زمان دیگری به آن نیازمند است، یک گفتگوی فراگیر و جامع درون منطقه‌ای است. این بنای طرحی است که ایران سالها در چارچوب سازمان ملل متحد به دنبال آن بوده است. طرحی که امروز با ابتکار رئیس جمهوری محترم ایران به عنوان پویش صلح هرمز شناخته می‌شود.

ظریف یادآورشد: این ابتکار با در نظر گرفتن واقعیت‌های منطقه و با باور قطعی بر اینکه یک معماری جدید و فراگیر به دور از زبان تجاوز و تهدیدی که میراث استعماری برای این منطقه بوده است، نه تنها “ممکن”، بلکه “ضروری-ترین” امری است که همگان می‌بایست در این منطقه به دنبال آن باشیم. این همان منطق و زبانی است که اربابان زر و زور که منافع خود را در جنگ و شکاف می‌بینند از آن بیزارند و با تمام وجود حتی با ترور به دنبال جلوگیری از آن هستند.

وزیر امور خارجه در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: مسیری که آمریکا برای خود و منطقه در پیش گرفته است مسیر ناامنی، جنگ و خونریزی است. اما ایران به عنوان صدای واحدی که از قلب تک تک فرزندان این مرز و بوم کهن و پرغرور بر می‌خیزد ندای صلح و آرامش برای منطقه است.

ظریف افزود: اخراج ایالات متحده آمریکا از منطقه غرب آسیا، سرنوشت محتوم استفاده افسارگسیخته واشنگتن از ابزارهای جنگ، تحریم و ترور است. ایالات متحده آمریکا جواب قاطع و حتمی گستاخی خود را در زمان و مکانی که حداکثر درد را احساس کند خواهد گرفت.

تهران لنگر صلح و امنیت منطقه است

وزیر امور خارجه تصریح کرد: تهران همچنان لنگر صلح و امنیت و محور توسعه منطقه ای بر اساس همکاری میان  کشور های منطقه است است؛ جمهوری اسلامی ایران راه حل گراست و کلیه کشورهای منطقه باید محور راه حل در پرونده‌های متعدد منطقه ای باشند.

وزیر امور خارجه گفت: البته روشن است در این مسیر همراهی همه همسایگان و گام‌های روشن از سوی همگان ضروری است؛ امنیت با سنگ اندازی در حریم همسایه حاصل نمی‌شود. باور ما، امنیت برای همه است.

ظریف تاکید کرد: آمریکا با ترور سردار شهید سرافزار قاسم سلیمانی پایان حضور نامشروع خود در غرب آسیا را رقم زده است و این ثمره خون این شهید بزرگ از هم اکنون آغاز شده است؛ این نقطه مهمی در تاریخ منطقه و جهان است تا ما کشورهای پیرامون تنگه هرمز، با کنارگذاشتن پارادایم حذف و دشمن‌تراشی بر اساس توهم خرید امنیت و توسعه از خارج بنیاد شده است و حاصلی جز جنگ و نابسامانی برای ما و جهان نداشته است و با پذیرش پارادایم فراگیری و هم‌افزایی منطقه‌ای که تنها روش خروج واقع بینانه از تسلسل بحرانی کنونی است، به سوی آینده‌ای سعادتمند و شکوفا با چشم‌اندازی روشن برای نسل‌های آتی برویم. و این بزرگترین آرزوی برادر شهیدم سردار سپهبد سرافزار قاسم سلیمانی است.

همچنین مطالعه کنید:

تامین مالی ۳۵۰ همتی از طریق ابزارهای تأمین مالی زنجیره‌­ای در سال ۱۴۰۳

به گزارش کسب و کار نیوز، این بانک در راستای مأموریت خود مبنی بر تنظیم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.