صفحه اصلی / سرخط خبرها / اتکای تولید به نظام بانکی

عبدالحمید انصاری، اقتصاددان

اتکای تولید به نظام بانکی

سرمقاله

بانک ها تا حدود زیادی توانسته اند مشکلات تولید را در کشور حل کنند و نمی توان از اقدامات بانک ها در توسعه تولید چشم پوشی کرد. اما اینکه اقتصاد کشور بر پایه بانکداری پایه ریزی شده اقدامی نادرست بوده است تولید و رونق آن امری مهم است که بر مولفه های زیادی اعم از اشتغالزایی و رشد اقتصادی تاثیرات مثبتی خواهد داشت و باید برای تحقق رونق تولید و خودکفایی در این زمینه تمام توان را به کار گرفت اما اتکا به یک منبع آن هم از طریق حمایت های بانکی و تک محور نادرست است. تامین مالی بنگاه ها و واحدهای تولیدی عامل اصلی تولید و رونق آن است و تصور اشتباهی که شکل گرفته حمایت تک جانبه بانک ها از آن است.
ایراد اساسی تولید در زمان حاضر در کشور همین موضوع است. اتکا به منابع بانکداری موجب شده است تا تمام واحدهای تولیدی از این حمایت ها بهره مند نشوند و بخش قابل توجهی از تولید بدون حمایت بماند. از طرفی دیگر تمرکز اصلی بانک ها امروز روی تولید است بنابراین این نهادها از توسعه سایر بخش ها غافل شده اند.
باید نهادهای دیگر مانند بورس و دیگر منابع مالی کشور وارد میدان شوند تا وظایف دیگری که بر عهده بانک ها قرار دارد نیز تحقق پیدا کند. درست است که تولید بسیار مهم است و در کاهش نرخ بیکاری می تواند به اقتصاد کشور بیشترین کمک را بکند اما این موضوع تنها وظیفه نظام بانکی نیست و باید این تک محور بودن اصلاح شود. از آنجایی که بازار مالی و بورس در کشور در برخی سال‌ها فعالیت جدی نداشته اند لذا این بار بر دوش بانک‌ها بوده است و حتی امروز هم که بازار سرمایه فعالیت خود را توسعه داده باز هم سهم قابل توجهی از تامین مالی بر عهده بانک هاست. نظام بانکی مشکلات بسیاری دارد و با توجه به اینکه تنها نهاد حمایت کننده از واحدهای تولیدی و بنگاه هاست معوقات بسیاری دارد.
اکثر واحدهای تولیدی به دلیل شرایط اقتصادی درگیر رکود هستند و توانایی بازپرداخت حمایت های بانکی را ندارند و مطالبات بانکی افزایش زیادی داشته است. بنابراین ضرورت ورود دیگر نهادهای مالی برای توسعه تولید ضرورت پیدا می کند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.