صفحه اصلی / اجتماعی / تبدیل ایده های خلاقانه به کسب و کارهای تولیدی سرعت بگیرد
تبدیل ایده های خلاقانه به کسب و کارهای تولیدی سرعت بگیرد

رویداد نمایشگاه کارآفرینی "میدون" برگزار شد

تبدیل ایده های خلاقانه به کسب و کارهای تولیدی سرعت بگیرد

کسب و کار نیوز- مدتی است شبکه سوم سیما، با برنامه‌ای تلویزیونی مخاطبانش را مهمان رقابتی جذاب از جنس خلاقیت و نوآوری کرده است. این برنامه، «میدون رقابت» کسانی است که کار و کارآفرینی، زور بازوی‌شان است و بر سندان خلاقیت و نوآوری، چکش می‌کوبند تا پیکره اشتغال و ارزش افزوده را شکل و قوام ببخشند. این کارآفرینان در واپسین روز هفته از دوازدهمین روز سرد دی ماه، تنور کارآفرینی را گرم کردند و دستاوردهایشان را در نمایشگاهی به مخاطبانشان معرفی کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز، این رویداد کارآفرینی با حضور محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی؛ سورنا ستاری، معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری؛ سردار محمدعلی جعفری، فرمانده سابق سپاه پاسداران؛ مسئولان کشوری و لشکری، شرکت کنندگان، داوران و سرمایه گذاران برای عموم مردم برگزار شد. کارافرینان میدون در مجتمع فرهنگی ۱۳ آبان دستاوردهای کارآفرینانه خود را به نمایش گذاشتند. حدود ۷۰ غرفه در این نمایشگاه حضور یافتند که شامل کسب و کارهایی می شد که در مسابقه میدون توانسته بودند دستاورد هایشان را معرفی کنند. این نمایشگاه فرصتی برای کارآفرینان و صاحبان مشاغل و کسب و کارهای فناورانه فراهم کرد تا بتوانند محصولات و خدمات ، دستاوردها و توانایی هایشان را به مردم معرفی کنند.

“میدون” یک رقابت تلویزیونی استعدادیابی شغلی است که با هدف مشاوره و حمایت از کسب‌ و کارهای برتر نوپا، طراحی شده و با حضور۴ داور متخصص و فعال در حوزه کسب و کار نوین از شبکه سوم سیما پخش می شود. مینا مهرنوش، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، مدیرعامل چندین شتاب دهنده و مرکز استعدادیابی و خلاقیت کسب و کار، علیرضا یونچی عضو مجمع عالی واردات، پرویز کرمی دبیر ستاد توسعه فرهنگ علم، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان و امیرحسین اسدی، مدیرعامل چندین شتاب دهنده و استارتاپ، تیم داوری نخستین دوره از مسابقه بزرگ میدون هستند. گفتنی است پیش از این  نیز نمایشگاهی از دستاوردهای برنامه «میدون» برگزار شد. این برنامه در ۲۶ قسمت از شبکه سوم سیما پخش شد. معاونت توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون ، کارورفاه اجتماعی و صندوق کارآفرینی امید حمایت کننده های این برنامه بودند .

شریعتمداری: ایده های جوانان، با مشارکت های مردمی و حمایت سرمایه گذاران باید به برنامه های تولید و اشتغال تبدیل شوند

وزیر تعاون، وزیر کار و رفاه اجتماعی در برنامه پایان فصل اول مسابقه کارآفرینی«میدون» این برنامه را یکی از مسابقات ارزشمند در حوزه کارآفرینی دانست و گفت: وقتی انسان در میان شما جوانان کارآفرین و خلاق حاضر می شود، احساس امید و نشاط می کند. محمد شریعتمداری گفت: در بین جوانان، ایده ها و طرح های خلاقانه ای وجود دارد که باید با مشارکت های مردمی و حمایت سرمایه گذاران به برنامه های تولید و اشتغال تبدیل شوند .وی با اشاره به این که زمینه سازی برای کارآفرینی ماهرانه و خلاقانه یکی از نیازهای امروز جامعه ماست، تصریح کرد: ایجاد کارآفرینی خصوصا در میان جوانان خلاق و خوش فکر، جز با مشارکت مردم ممکن نمی شود و این برنامه توانسته است با دعوت از جوان های مستعد در زمینه کارآفرینی و کسب و کار این مهم را تحقق بخشد. وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی اضافه کرد: برنامه سازی برای کارآفرینی و تولید و حضور در چنین برنامه هایی، شبکه سازی برای فعالان حوزه تولید را نوید می دهد و به این ترتیب افراد دارای ایده و فکر با کمک کسانی که سرمایه لازم را در اختیار دارند مورد حمایت قرار می گیرند تا با تبلیغات مناسب و استانداردسازی و برند سازی و همرسانی بازارها، توسعه لازم در زمینه کارآفرینی انجام شو.

وی با اشاره به لزوم گسترش فکر و ایده از طریق فعالیت های اجتماعی از جمله ساخت برنامه های تلویزیونی و همچنین استفاده از ظرفیت های فضای مجازی گفت: شاید برنامه سازی، سخت ترین نوع ایجاد اشتغال و کارآفرینی در حوزه کارآفرینی اجتماعی باشد. شریعتمداری در ادامه این برنامه گفت: «جمعی از افراد، با دیدن این افکار خلاقانه اعلام آمادگی کرده اند که منابع مالی خودشان را در اختیار این طرح های نو قرار دهند و ما هم این آمادگی داریم که از فعالیت های کارآفرینانه ای که درآمد زایی داشته و اقتصادی باشند حمایت کنیم تا به این ترتیب کار و سرمایه گذاری در این عرصه ها آسان تر شود.  وزیر تعاون،کار و رفاه اجتماعی، بابیان این که امیدواریم این برنامه خوب صدا و سیما آغازی برای قدم های بزرگتری در مسیر توسعه کارآفرینی باشد، اذعان کرد: می دانم که روند کسب و کار در ایران به اندازه کافی تسهیل نشده و باید در این زمینه اقدامات بیشتری انجام دهیم تا فرایند تبدیل ایده های خلاقانه به کسب وکارهای تولیدی سرعت بیشتری بگیرد.

ستاری: فرهنگ‌سازی به نوآوران و کارآفرینان میدان می‌دهد

در ایم نمایشگاه کارآفرینی معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری مهمان کارآفرینان مسابقه تلویزیونی میدون شد و ضمن بازدید از نمایشگاه دستاوردهای کارآفرینانه، با شرکت‌کنندگان و دست اندرکاران این مسابقه، از اهمیت فرهنگسازی برای اصلاح رویکرد جامعه به نوآوری و کارآفرینی گفت. سورنا ستاری مهمان ضیافت کارآفرینانه آنان شد و از اهمیت کمک فکری، فرهنگی و زیرساختی به احیای فرهنگ کارآفرینی و ارج نهادن به کارآفرین گفت. معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری براحیا و حمایت فرهنگ کارآفرینی افزود: این موضوع مهم، در فرمایشات مقام معظم رهبری بارها مورد توجه و تأکید قرار گرفته است و باید اهتمام ویژه ای نسبت به ارج نهادن به این موضوعات صورت بگیرد.

معاون علمی و فناوری رییس‌جمهوری، در جمع کارآفرینان مسابقه تلویزیونی میدون، فرهنگ ناصواب و کهن‌سال اقتصاد نفتی و منبع‌محور را مهم‌ترین سد فراروی جریان کارآفرینی دانست و گفت: ناشی از این فرهنگ که بیش از صد سال در همه عرصه‌های جامعه گذشته به واسطه سایه گستردن فرهنگ اقتصاد نفتی سرکوب شده است. ستاری مهم‌ترین و ارزنده‌ ترین سرمایه کشور را نوآوری دانست و گفت: سرمایه انسانی ایران، معدنی سرشار از سرمایه گرانبهای نوآوری است که سدی مستحکم در برابر موانع بروکراتیک ناشی از فرهنگ اقتصاد نفتی را فراروی خود می بیند. برنامه هایی مانند میدون، در پی تغییر این فرهنگ به نفع کارآفرینان هستند و از این حیث، کاری حیاتی و ارزشمند انجام می‌دهند. توسعه فرهنگ کارآفرینی یکی از کارهای جدی این برنامه تلویزیونی است و دلیل حضورم در این نمایشگاه، اعلام حمایت از کارآفرینان و تأکیدی دوباره بر ضرورت اهمیت بخشی به کار و کارآفرینی است.

وی با اشاره به حمایت از کارآفرینان شرکت کننده در «میدون» بیان کرد: شرکت هایی که در برنامه دستاوردهای خود را ارائه بدهند، حتی در صورت برنده شدن، مورد حمایت قرار می گیرند. مهم ترین ویژگی این شرکت ها به عمل رساندن ایده های نوآورانه و خلق ارزش افزوده است. کارآفرینان، افراد دانش آموخته و خلاق را به اشتغال می گمارند و توسعه پایدار به نسل های آینده کشور هدیه می‌کنند. رییس ستاد فرهنگسازی اقتصاد دانش بنیان، تاریخ چندهزار ساله برتری و فرهنگ دیرینه کارآفرینی ایران را مقوم و حیات بخش اقتصاد دانش بنیان و کارآفرینی نوآورانه دانست و گفت: این فرهنگ باید به کمک چنین رویدادهایی، باز احیا، یادآوری و تقویت شود. کارآفرینی و نوآوری، می بایست بار دیگر فرهنگ عمومی جامعه‌ای شود که اکنون توسط فرهنگ و تفکر منبع احاطه شده است

وی افزود: برای تحقق این مهم، همه باید تلاش خود را به کار ببندیم و از سرمایه اصلی مان یعنی نوآوری که قدر و ارزش آن قابل عددگذاری نیست حمایت کنیم.نخست باید بتوانیم از خام فروشی به هر شکل و شیوه آن، از نفت خام فروشی تا زعفران‌خام فروشی فاصله بگیریم. زعفران، به عنوان محصول کشاورزی مهم ایران، مثال خوبی از محصولاتی است که با الصاق نوآوری و ارزش افزوده، می‌تواند منبع مهمی برای اشتغل وثروت آفرینی شود. معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این‌که بیش از ۹۰هزار میلیارد تومان فروش به مدد ۴۷۰۰ شرکت دانش بنیان و هزاران استارتاپ، راه تازه‌ای فراروی اقتصاد کشور گشوده است، اظهار کرد: زیست‌بوم جوان نوآوری و کارآفرینی کشور، قوت گرفته از نسل جوان و دانش‌آموخته ایرانی است که خلاقیت را به ثروت و پیشرفت تبدیل می کنند. ستاری از به جریان افتادن حرکت کارآفرینی به کمک این برنامه تلویزیونی ابراز خرسندی کرد و افزود: پیروزی بر شکست، مهم‌ترین ویژگی کارآفرین موفق به شمار می‌رود. همه ممکن است در رسیدن به اهدافمان دچار مشکلاتی شویم، اما تفاوت اصلی افراد موفق با سایرین، جایی است که شکستشان را مقدمه ای برای پیروزی می کنند و آغازی دوباره برای آموختن و ایستادن.

بازدید سردار جعفری از نمایشگاه «میدون»

سردار محمدعلی جعفری فرمانده سابق سپاه پاسداران ضمن بازدید از نمایشگاه کارآفرینی «میدون» کیفیت برندهای ایرانی را تحسین کرد. وی در دیدار از غرفه هایی که محصولات و خدمات ایرانی را عرضه می کردند، در جریان فعالیت های این غرفه ها قرار گرفت.سردار جعفری در دیدار از غرفه «نالینو» که تولید کننده قابلمه های همه کاره چندی است، از نحوه مارکتینگ و بازریابی این محصول پرسید. مسئول این غرفه در این باره توضیح داد: قابلمه های چدنی نالینو به بهای یک و نیم میلیون تومان عرضه می شود و با آنکه پیش از اجرای برنامه «میدون» عرضه شده بود اما پس از پخش این برنامه توانست به خوبی به جامعه ایران معرفی شود و مورد توجه مصرف کنندگان ایرانی قرار گیرد. ماهد دیگر غرفه ای بود که سردار جعفری از آن بازدید کرد. در این غرفه محصولات اثرگذار در سبک زندگی ایرانی مثل تنور خانگی پخت نان روی گاز خانگی عرضه شده است.

مسئول این غرفه اظهار کرد: این محصول پک آموزش به کودکان را هم دارد.فرمانده سابق سپاه پاسداران از راهروی آخر که غرفه های بیمه و صندوق امید برپا بودند، نیز دیدار کرد. همچنین در دیدار از غرفه عرضه کننده یک موتور برقی که در پی سرمایه گذار بودند، گفت: سرمایه‌گذارانی در شیراز در این زمینه حضور دارند. همچنین امکان هماهنگی با سپاه برای تولید و عرضه این محصول وجود دارد.دیدار از کسب و کارهای روستایی آخرین بخش این برنامه بود.وحید جلیلی عضو شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم «عمار» نیز از نخستین نمایشگاه کارآفرینی «میدون» بازدید کرد و گفت: وظیفه رسانه این است که افراد خلاق و مستعد را با سرمایه گذاران آشنا کند و «میدون» توانست جریان سازی موفقی در فرهنگ اقتصادی رقم بزند.

وی برپایی نمایشگاه کارآفرینی «میدون» را اتفاق خوبی توصیف کرد و گفت: اکنون که درگیر جنگ اقتصادی هستیم، باید در هر شهری یک نمایشگاه کارآفرینی به این صورت برگزار شود. یکی از مهمترین کارهایی که صدا و سیما می تواند، انجام دهد این است که کارآفرین و سرمایه گذار را به یکدیگر برساند. کار رسانه این است که نیروی کار و انسان نخبه و خلاق را به هم برساند. در برنامه «میدون» و سایت میدون که سامانه وسیع تری هست، این اتفاق رخ داد. جلیلی ادامه داد: غرفه هایی که بازدید کردم خیلی شوق انگیز و الهام بخش بود. هرکدام از این غرفه ها برای خودشان ارزش آفرین هستند و ما امروز نیاز داریم که این کارآفرینان را الگوی افرادی قرار دهیم که سرگردان هستند اما استعداد یا سرمایه مالی دارند و در عین حال نمی دانند در کجا و چگونه سرمایه گذاری کنند. اگر نمونه هایی از این کارآفرینان که در این نمایشگاه امروز دیددم، توسط رسانه های ما معرفی شوند، یک جریان‌سازی موثری در جهت ارتقای فرهنگ اقتصادی به وجود خواهد آمد. وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در سفارت سابق آمریکا گفت: این وجه نمادین مهم است. اخیرا رهبر معظم انقلاب در دیدار هفته بسیج فرمودند که یکی از مهمترین ویژگی های انقلاب اسلامی این است که تهدید را به فرصت تبدیل می کند. الان هم تحریم ها موجب شده است که نگاه به سمت محصولات داخلی و کشاورزی داخلی جلب شود. فرایند تبدیل تهدید به فرصت جدی تر گرفته می شود و انشاالله زمینه ای برای شکوفایی ایران در قرن جدید خواهد بود.

«میدون» جریان سازی موفقی در فرهنگ اقتصادی رقم زد

وحید جلیلی، از چهره‌های فعال جبهه انقلاب فرهنگی در دیدار از نخستین نمایشگاه کارآفرینی «میدون» گفت: وظیفه رسانه این است که افراد خلاق و مستعد را با سرمایه گذاران آشنا کند و میدون توانست جریان سازی موفقی در فرهنگ اقتصادی رقم بزند. وی برپایی نمایشگاه کارآفرینی میدون را اتفاق خوبی توصیف کرد و گفت: اکنون که درگیر جنگ اقتصادی هستیم، باید در هر شهری یک نمایشگاه کارآفرینی به این صورت برگزار شود. یکی از مهمترین کار‌هایی که صدا و سیما می‌تواند انجام دهد این است که کارآفرین و سرمایه گذار را به یکدیگر برساند. کار رسانه این است که نیروی کار و انسان نخبه و خلاق را به هم برساند. در برنامه میدون و سایت میدون که سامانه وسیع تری هست، این انفاق رخ داد.

جلیلی دامه داد: غرفه‌هایی که بازدید کردم خیلی شوق انگیز و الهام بخش بود. هرکدام از این غرفه‌ها برای خودشان ارزش افرین هستند و ما امروز نیاز داریم که این کارآفرینان را الگوی افرادی که سرگردان هستند، اما استعداد دارند یا سرمایه مالی دارند نمی‌دانند در کجا و چگونه سرمایه گذاری کنند قرار دهیم. اگر نمونه‌هایی از این کارآفرینان که در این نمایشگاه امروز دیددم، توسط رسانه‌های ما معرفی شوند، یک جریان سازی موثری در جهت ارتقای فرهنگ اقتصادی به وجود خواهد آمد.  وی با اشاره به برگزاری این نمایشگاه در سفارت سابق آمریکا گفت: این وجه نمادین مهم است. همین اخیرا رهبر معظم انقلاب در دیدار هفته بسیج فرمودند که یکی از مهمترین ویژگی‌های انقلاب اسلامی این است که تهدید را به فرصت تبدیل می‌کند. الان هم تحریم‌ها موجب شده است که نگاه به سمت محصولات داخلی و کشاورزی داخلی جلب شود. فرایند تبدیل تهدید به فرصت جدی‌تر گرفته می‌شود و اشاالله زمینه‌ای برای شکوفایی ایران در قرن جدید خواهد بود.

 

همچنین مطالعه کنید:

بانک جهانی: فقر مطلق در ایران کاهش یافت

به گزارش کسب و کار نیوز ، جدیدترین آمار منتشرشده از سوی بانک جهانی نشان …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.