صفحه اصلی / اسلایدر / اجاره کارت ملی برای ثبت نام خودرو
اجاره کارت ملی برای ثبت نام خودرو

چرا وزارت صمت با دلالان ثبت نام خودرو برخورد نمی کند؟

اجاره کارت ملی برای ثبت نام خودرو

کسب و کار نیوز- هنگام آغاز پیش فروش و یا فروش های فوری خودروهای داخلی اکثر قریب به اتفاق مردم بر این باورند که نمی توانند برای خرید خودرو وارد سایت شده و ثبت نام کنند. مشکلات اینترنت و یا عمد در ایجاد اشکال در سایت های مذکور دلیل مردم برای عدم امکان ثبت نام است. برخی از شهروندان عادی بر این باورند که اگر هدف دادن خودرو به مصرف کننده واقعی است باید تمام error های روی سایت هنگام ورود برای ثبت نام برداشته شود و دسترسی برای تمام مردم امکانپذیر باشد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این در حالی است که با آغاز زمان ثبت نام در کسری از ثانیه تمام ظرفیت ها پر می شود و با این ثبت نام های صوری کسی از شهروندان عادی نمی تواند ثبت نام کند. یکی دیگر از دلایل صوری بودن این ثبت نام ها داشتن چک صیاد است. اما مصرف کننده عادی که دست چک ندارد بنابراین این دلالها هستند که چک صیاد دارند و موفق به خرید خودرومی شوند و با فروش همین خودروها در حاشیه بازار قیمت های نجومی را در بازار خودرو ایجاد می کنند. از طرفی دیگر در برخی گزارش ها از وجود رباط های ثبت نامی نام برده شده است که دلالان با بکارگیری آنها سهمیه تمام سایت ها را خریداری می کنند. متاسفانه آگاهی رو خودروساز نیز در این بین وجود دارد و عامل اصلی فعالیت آزادانه این افراد مجوز خودروسازها است.

وقتی ثبت نام خودرو حداقل ۵ دقیقه طول می کشد چطور ممکن است که ظرف ۵ ثانیه ظرفیت تکمیل شود؟

یک کارشناسان صنعت خودرو در این رابطه به “کسب و کار” می گوید: خودروساز اصلا فروش فوری ندارد و تنها اسم آن را فروش فوری گذاشته اند. در حالی که تمام سهمیه های آن فروخته شده است. در روز ثبت نام برای پیش فروش و فروش فوری خود من به عنوان یک کارشناس صنعت خودرو ساعت ۱۰ شروع به ثبت نام کردم و بعد از ۵ ثانیه اعلام شد ظرفیت تکمیل است. وقتی ثبت نام خودرو حداقل ۵ دقیقه طول می کشد چطور ممکن است که ظرف ۵ ثانیه ظرفیت تکمیل شود؟ از طرفی پیش فروش ها برای ۱۴ ماه آینده است آن هم نه بصورت قطعی بلکه به قیمت روز. ایران خودرو بخاطر جبران هزینه هایش خودرهای تولیدی را غیرمستقیم با واسطه های خود وارد بازار می کند و هر چقدر هم که قیمت خودرو بالاتر برود به نفعش است. نظری با اعلام این مطلب ادامه داد: خواهش می کنم حداقل با مردم رو راست باشید نه اینکه بگویید در پیش فروش و فروش فوری برای تنظیم بازار خودروها را با قیمت های پایین عرضه کرده ایم اما دلال ها قیمت ها را بسیار بالا اعلام می کنند. به هر حال باید این سوال پرسیده شود که دلال خودرو را از کجا خریداری می کند؟ آیا این خودروها را دلال ها در زیرزمین ها و یا کارخانه های شخصی تولید می کنند. آیا ماجرای افزایش روزانه و ساعتی قیمت خودرو در این روز‌ها به این سادگی است؟

تایدد و تکذیب فعالیت مافیا با ربات برای ثبت نام های خودرو

جواد حسینی‌کیا، عضو هیأت رئیسه کمیسیون صنایع و معادن مجلس ماجرای خرید خودرو توسط ربات‌ها را مطرح کرده است. او دراین‌باره توضیح داده است: «برای بررسی این موضوع تحقیقاتی انجام داده‌ام که به صورت غیررسمی اعلام کردند مافیاهای خودرو با استفاده از ربات اقدام به ثبت‌نام در سایت‌ها می‌کنند.»او همچنین گفته است: «این اخبار غیررسمی به کمیسیون صنایع مجلس رسیده است که وقتی سامانه خرید خودرو برای یک تا دو ثانیه باز می‌شود و هزاران نفر خواهان ثبت‌نام تعدادی خودرو هستند، متاسفانه مافیا با استفاده از روش‌های غیرقانونی و بهره‌گیری از ربات تعدادی خودرو را ثبت‌نام می‌کنند. داوطلبان ثبت‌نام خرید خودرو از این اقدام خودروسازان گلایه داشتند و اعتراض خود را به کمیسیون صنایع مجلس اعلام کردند که ما همه مدارک ثبت‌نام و مسائل مالی را مهیا کرده‌ایم، حتی چند مرحله ثبت‌نام را هم پیشرفت داشته‌ایم، اما به یکباره سایت‌های ثبت‌نام‌کننده خودرو اعلام می‌کنند ظرفیت تکمیل است.» حسینی‌کیا با درخواست از وزارت صنعت و نهادهای صنعتی برای پیگیری این موضوع گفته است: «وزارت صنعت و نهادهای نظارتی باید نسبت به جلوگیری از بکارگیری ربات از سوی دلالان خودرو برای ثبت‌نام خودرو اقدام کنند. »

اما رمضانعلی سبحانی‌فر، عضو کمیسیون صنایع و معادن با بیان اینکه ادعای استفاده از ربات‌ها برای ثبت‌نام خودرو بدون سند و مدرک مطرح‌شده است می‌گوید: «تا جایی که اطلاع‌دارم کسانی که چنین ادعایی را مطرح کرده‌اند، سند و مدرکی ندارند و فعالیت سایت‌های پیش‌فروش خودرو زیر نظر پلیس فتا و سایر نهادهای نظارتی است.»او ادامه می‌دهد: «قبلا که محدودیتی برای تعداد خودروهای ثبت‌نامی وجود نداشت، ممکن بود این مشکل پیش بیاید، اما حالا هر فرد فقط با یک کدملی می‌تواند ثبت‌نام کند و دلال‌ها امکان ثبت‌نام چند خودرو را ندارند. ضمن اینکه اگر تخلفی در این زمینه رخ داده باشد، تقصیر آن متوجه خودروسازان نیست.»

فعالیت کانال‌های تلگرامی و شبکه های اجتماعی در قیمت گذاری خودرو

رضا الفت نسب، عضو هیات مدیره اتحادیه کسب و کارهای اینترنتی

پیش از اینکه این اتفاقات در رابطه با موضوع دخالت ربات ها در ثبت نام اینترنتی و تعیین قیمت در شبکه های اجتماعی پیش بیاید هشدارهایی را در این زمینه داده بودیم. توضیح دادیم بودند که با حذف قیمت از آگهی های فروش خودرو در سایت ها و پلتفرم های موجود در کشور، پای دلالان و واسطه گران به شبکه‌های اجتماعی و غیر رسمی کشیده خواهد شد و خریداران و فروشندگان ناچار اند که به این پلتفرم ها مراجعه کنند. قیمت های اعلام شده در این کانال ها و پیج ها گاهی تا ۳۰ درصد بیش از قیمت واقعی بازار بوده و این اتفاق در شرایطی رخ می‌دهد که هیچ گونه نظارتی بر روی آن ها وجود ندارد. جامعه جهانی به سمت شفاف‌سازی و شفافیت بیشتر است اما با این وجود در کشور ما از درج قیمت در آگهی های فروش جلوگیری می شود این تصمیم در نهایت خوشنودی دلالان را به دنبال دارد و سود کلان را راهی جیب آن ها می کند.

بنابراین باید هرچه سریعتر به سمت شفافیت بیشتر حرکت کرده و در عین حال جلو جولان دلال ها در سایت های رسمی آگهی به کمک سیاست گذاری های صحیح گرفته شود. استفاده از بانک های اطلاعاتی خودرو با همکاری سایر دستگاه‌ها می تواند این امکان را فراهم کند که تنها دارندگان واقعی خودرو بر اساس مولفه هایی همچون شماره شاسی و کد ملی مجاز به درج آگهی فروش در سایت های رسمی آگهی باشند.

رصد تراکنش‌های مالی مشکوک در بازار خودرو

فرید زاوه، کارشناس بازار خودرو

اصل پیش فروش و فروش فوری خودرو کار درست و قابل قبولی است چراکه هم به تنظیم بازار کمک می کند و هم به خودروسازان این توانایی را می دهد که برای تولید خودرو در سال آینده برنامه ریزی داشته باشند. اما این امر باید در مسیر درست و سالمی حرکت کند نه مانند این روزها موجب برهم زدن بیشتر آرامش بازار شود. باید پیش فروش و فروش فوری خودرو یک بازید برد- برد برای هر دو طرف خودروساز و مردم شود اما متاسفانه در حال حاضر دلالی در این بازار دست مردم را از خرید خودروهای داخلی کوتاه کرده است. سالهاست صحبت از مقابله با دلالی در بازارهای مختلف از جمله بازار خودرو می شود اما اقدامی جدی در این رابطه وجود نداشته است. ارتباط دلالان با بدنه خودروسازی این اجازه را برای جلوگیری از فعالیت این افراد نمی دهد.

اگر واقعا قرار است دلال‌بازی در اقتصاد ایران جمع شود باید نظام بانکی تراکنش‌های مالی مشکوک را گزارش و بررسی کند. تراکنش های دلالان در این بازارها باید بررسی و از ادامه فعالیت آنها جلوگیری شود. چرا هیچ‌کس از دلالی که روزی ده ها بار خودرو خرید و فروش می‌کند و روزانه میلیاردها تومان پول در حساب های آنها جابه‌جا می‌شود، نمی‌پرسد که این پول‌ها از کجا آورده شده است. در همه‌جای دنیا، بازیگران اصلی در هر بازاری، تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان نهایی هستند و نباید اجازه داد تا عده ای دلال، منافع تولیدکنندگان خودرو و مصرف‌کنندگان نهایی آن را به دست بگیرند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.