سه شنبه , ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اسلایدر / کم فروشی شرکت های لبنی
کم فروشی شرکت های لبنی

مردم خواستار تشدید نظارت برعملکرد تولید کنندگان هستند

کم فروشی شرکت های لبنی

کسب و کار نیوز- انتشار عکس هایی از پنیرهای کپک زده و تصاویری از بسته بندی معیوب فرآورده‌های لبنی در فضای مجازی چند روزی است که اعتراضات زیادی را از سوی مردم و مصرف کنندگان داشته است. علاوه براین به تازگی مردم در فضای مجازی اعلام کرده اند که هنگام خرید یک بسته بستنی ۱۰ عددی، بسته حاوی هشت عددی دریافت کرده اند که مغازه دار هم در برابر کم فروشی اینگونه هم پاسخگو نیست به این ترتیب با این شرایط باید خواستار تشدید نظارت برعملکرد تولید کنندگان این بخش بود تا ضمن حمایت از حقوق مصرف کنندگان، سلامتشان نیز به مخاطره نیفتد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در رابطه با عمدی با سهوی بودن انجام این حرکت نمی توان اظهار نظر قطعی داشت اما بر لزوم نظارت بیشتر در این رابطه می توان پافاری کرد. مدت هاست سازمان های کتولی در این رابطه کم کاری می کنند و حقوق مصرف کنندگان پایمال شده است. مردم در هنگام خرید محصولات لبنی یا هر محصول تولید شده انتظار کیفیت بالا را دارند. اما به دلایلی که یکی از مهم ترین آنها عدم نظارت و بررسی عملکرد کاخانجات است، کیفیت تولیدات لبنی کاهش پیدا کرده است.

در همین رابطه چندی پیش یک شرکت لبنی به علت کم فروشی در پنیر‌های تولیدی به پرداخت یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال محکوم شد. علی مبشری مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس اظهار کرد: با اعلام گزارش‌هایی مبنی بر کم فروشی در پنیر‌های تولیدی یک شرکت لبنی در استان فارس و با توجه به حساسیت موضوع، تیمی متشکل از رییس شعبه سیار تعزیرات و بازرسان سازمان صمت اقدام به پیگیری این مورد کردند. وی ادامه داد: در این رابطه نمونه‌هایی از پنیر‌های عرضه شده این شرکت در فروشگاه‌های سطح شهر جمع آوری و توزین شد. علی مبشری تصریح کرد: بر اساس مدارک جمع آوری شده، مشخص شد وزن خالص این پنیر‌ها کمتر از میزان درج شده بر روی بسته بندی آن‌ها است و در این خصوص پرونده‌ای تحت عنوان کم فروشی برای این شرکت تشکیل و به یکی از شعب تعزیرات حکومتی فارس ارسال شد. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان فارس اضافه کرد: با احضار مدیر عامل شرکت، شعبه رسیدگی کننده اقدام به بازجویی از وی و تحقیق و بررسی پیرامون موضوع کرد و با توجه به مدارک موجود و دفاعیات غیر قابل قبول مدیرعامل شرکت، رای به محکومیت شرکت به پرداخت جریمه نقدی به میزان یک میلیارد و ۸۷۰ میلیون ریال صادر شد.

تازه ترین فیلمی که در فضای مجازی به اشتراک گذاشته شده، مربوط به پنیرهای بسته بندی کپک زده یک برند مطرح در صنعت لبنیات است، بطوری که این پنیر قبل از پایان دوره مصرف دچار کپک زدگی شده، یا  چندی پیش یکی از شهروندان در تماس تلفنی با ایرنا مطرح  کرد فویل شیر خریداری شده یک شرکت نه تنها باز بوده بلکه دچارر زنگ زدگی شده بود و همچنین در سال ۱۳۹۷ نیز یک شهروند تهرانی با در دست داشتن یک شیشه شیر کاکائو پلمپ شده با وجود داشتن میخ به مسئولان مراجعه و ابراز نگرانی کرد. بررسی اخبار منتشر شده رسانه ها در چند سال گذشته، نشان می دهد که به شکل مکرر دست اندرکاران صنعت لبنیات خواستار افزایش نرخ فرآورده های تولیدی خود شده اند و مواردی دو یا چند نوبت رشد نرخ را آنهم با درصدهای بالا خواستار شده اند و یا با توسل به کاهش وزن تولیدات که در واقع می توان از آن به عنوان کم فروشی یاد کرد، توسط برخی واحدهای مطرح صنعت لبنیات را تجربه کردیم، اما چگونه است که امنیت غذایی و ارتقای نظارت و کنترل سلامت تولیدات کمتر جدی گرفته می شود.

لزوم پیگیری موارد خطا از سوی شرکت ها

محمدعلی اسفنانی، مدیرکل تعزیرات استان تهران

نظارت بر عملکرد شرکت های تولیدکننده یکی از اصلی ترین وظایف در شرایط خاص کشور است. البته این وظایف باید در تمام روزها و موقعیت ها به نحود احسن انجام شود اما در حال حاضر که مشکلات اقتصادی بسیاری وجود دارد باید نظارت ها تشدید شود. درتولید فرآورده های لبنی به ازای هر هزار محصول، ممکن است چهار قلم کالا می خارج از رده باشد و این امر درصنعت لبنیات قابل قبول است، اما چنانچه به لحاظ آماری تعداد موارد خطا افزایش یافت، لازم است سیستم تولیدی برای رفع مشکل مورد بررسی قرار گیرد.

البته سازمان تعزیرات بازرسی در بازار ندارد اما بازرسان اصناف، سازمان حمایت و وزارت صمت در سطح بازار حضور دارند و پس از بررسی، گزارش تخلف تهیه می‌کنند به ما می‌فرستند و ما در خصوص تخلفات حکم صادر می‌کنیم. در خصوص تخلفات حوزه لبنی و کم فروشی از لحاظ وزنی باید اشاره شود که ۳۸ قلم کالای لبنیاتی داریم که شیر و پنیر و ماست مشمول قیمت گذاری الزامی است. این محصولات در برندهای مختلف نباید تفاوت فاحش قیمتی داشته باشند. در خصوص کم فروشی در برخی اقلام لبنی هم باید تاکید کرد که در جایی که از سازمان حمایت قیمت می‌گیرند وزن هم مشخص است، بنابراین خطایی در این رابطه قابل چشم پوشی نیست.

 

همچنین مطالعه کنید:

۳۰ درصد بازار سرمایه در اختیار صنعت پتروشیمی/فاز ۱۴ پارس جنوبی تماماً ایرانی است

به گزارش کسب و کار نیوز ، مهدوی ابهری، دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.