صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / با موضوع: «نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) در توسعه ملی و ارائه راهکارهای رسیدن به توسعه اقتصادی»
با موضوع:  «نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) در توسعه ملی و ارائه راهکارهای رسیدن به توسعه اقتصادی»

پنجاه و نهمین جلسه كميسيون توسعه بازرگاني بنياد اميد ايرانيان برگزار شد

با موضوع: «نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) در توسعه ملی و ارائه راهکارهای رسیدن به توسعه اقتصادی»

کسب و کار نیوز - به میزبانی و راهبری: فائزه هاشمی رفسنجانی

و به رياست:‌ محمد صادق مشايخ

و با حضور اعضاي كميسيون از جمله:

محمد ضرابیه؛ رییس بانک سامان

رمضانعلی صادق زاده؛ قائم مقام معاونت پژوهش و فن آوری وزارت صمت

سید جلال ساداتیان؛ سفیر اسبق ایران در انگلستان

شهریار عامری؛ استاد دانشکده مهندسی عمران دانشگاه صنعتی امیر کبیر

شهرام اتفاق؛ پژوهشگر حوزه اقتصاد محیط زیست

مهدی دادفر؛ دبیر انجمن واردکنندگان خودرو

فرزانه مافی؛ عضو حزب کارگزاران سازندگی

قاسم خرمی؛ مدیر مسؤول مجله کارخانه دار

فاطمه اشرفی؛ عضو کانون زنان حزب کارگزاران

سیده خدیجه توفیقیان؛ دبیر کانون زنان استان تهران حزب کارگزاران سازندگی

حامد هدانی؛ عضو شورای سیاستگزاری روزنامه جهان اقتصاد

زهرا راه پیما؛ مدیرعامل گروه حقوقی اول

امیر فولاد محسنی؛ مدیر سایت تحلیلی اقتصاد بازرگانی

ثریا دانا؛ کارشناس وزارت راه، مسکن و شهرسازی

عابد مشایخ؛ دبیر کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان

کسب و کار نیوز – این نشست با موضوع:«نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) در توسعه ملی و ارائه راهکارهای رسیدن به توسعه اقتصادی» در محل: خانه موزت آیت الله هاشمی رفسنجانی برگزار شد.

در ابتدای این نشست، ابتدا اعضای کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان از خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی بازدید به عمل آوردند و ضمن ادای احترام به مقام شامخ مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی و قرائت فاتحه، از خدمات ارزشمند ایشان یاد کرده و ایشان را چهره برجسته و تأثیرگذار تاریخ معاصر ایران خواندند.

در ادامه، محمدصادق مشایخ، رییس کمیسیون توسعه بازرگانی بنیاد امید ایرانیان، ضمن تشکر از عنایت و قبول زحمت سرکار خانم دکتر فائزه هاشمی رفسنجانی در میزبانی این جلسه و راهبری ایشان در تبیین فضای معنوی خانه موزه آیت الله هاشمی رفسنجانی و نیز قدردانی از زحمات خانم دکتر فائزه هاشمی رفسنجانی در همکاری شاخص ایشان در بحث محور توسعه کارآفرینی و ارتقاء جایگاه اجتماعی بانوان در کمیسیون توسعه بازرگانی، گفت:

ملت ایران به داشتن شخصیتی چون مرحوم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی در تاریخ ایران، برخود می بالد. بر همگان روشن است که آیت الله هاشمی رفسنجانی نقشی بی بدیل در پیروزی انقلاب اسلامی و پیروزی ها و پیشرفت های کشور ایران داشتند.

محمد صادق مشایخ افزود: بخش عمده ای از رشد و بالندگی کشور ایران بعد از انقلاب و به ویژه پس از جنگ تحمیلی مرهون زحمات و تفکرات متعالی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی است. ایشان عالمی متاله، فقیهی دانشمند، مسلمانی مجاهد، مدیری بی نظیر، سیاستمداری نابغه و تعیین کننده و شخصیتی متفکر، دلسوز و دوراندیش بودند که خدمات متعدد و کلان ایشان در سطح ملی در اذهان ملت شریف ایران و تارخ کشور ، ثبت و ضبط شده است.

محمد صادق مشایخ اضافه کرد: اجرای برنامه توسعه اقتصادی، صنعتی و عمرانی حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، به ویژه در زمان ریاست جمهوری ایشان و دولت سازندگی، تحولی عظیم در کشور، بخصوص در شرایط سخت پس از ویرانیهای جنگ بوجود آورد.

باید تأکید کرد ایشان در تلاش های وافر و تفکری پیشرفته و با دلسوزی فراوان با بهره برداری از برترین مدیران شایسته کشور در جهت آبادانی و رشد و بالندگی کشور گام های موثر و کم نظیری برداشتند که خدمات مجاهدانه و بی نظیر ایشان در حافظه ملت شریف ایران و تاریخ ایران ماندگار خواهد ماند.

مشایخ در خاتمه گفت: دو اثر ماندگار حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی یعنی دانشگاه آزاد و مترو از فاخرترین آثار ایشان است که به بهترین شکل آثار پایستار توسعه ملی را با خود به همراه دارند. لازم به تأکید است ساحت مترو و توسعه آن توسط فرزند برومند ایشان جناب آقای مهندس محسن هاشمی رفسنجانی صورت گرفت که ایشان با داشتن تخصص ویژه حوزه مهندسی و مشی مدیریتی شایسته و حمایت ویژه مرحوم حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی، با موفقیت چشم گیری، مترو را در سطح گسترده ای در پایتخت کشور راه اندازی کردند.

جا دارد از دیگر اثر به یاد ماندنی و فاخر آیت الله هاشمی رفسنجانی، یعنی بنیاد امور بیماریهای خاص نام برد، که در درمان بیماران و دیالیزیها و بیماران محروم صعب العلاج اقدامات بسیار ارزشمندی را به ریاست سرکار خانم دکتر فاطمه هاشمی رفسنجانی صورت داده است. در اینجا، به جا و شایسته است از زحمات و تلاش های دیگر فرزند حضرت آیت الله هاشمی رفسنجانی یعنی سرکار خانم دکتر فائزه هاشمی رفسنجانی در راستای ارتقاء جایگاه مدیریتی، اجتماعی ، فرهنگی و سیاسی بانوان کشورمان تقدیر و تشکر ویژه نماییم. ایشان با راه اندازی فدارسیون ورزشی بانوان و کانون زنان حزب کارگزاران سازندگی تلاش های دلسوزانه و ارزشمندی را در عرصه توسعه با محور بانوان انجام داده اند که از ایشان سپاسگزاری ویژه می گردد.

در ادامه قاسم خرمی به ارائه فایل پرزنتیشن با موضوع نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در توسعه ملی پرداخت. وی نقش تعیین کننده آیت الله هاشمی رفسنجانی را بر چند محور تبیین و عنوان نمود از جمله:

۱-    توسعه صنعتی و اجرای برنامه های توسعه محور پس از جنگ تحمیلی

۲-    توسعه اقتصادی و اجرای برنامه های دانش محور در راستای شکوفایی اقتصادی

۳-    جذب سرمایه داران و سرمایه گذاران خارجی به کشور جهت توسعه سرمایه گذاری و عمران کشور

۴-    اجرای خصوصی سازی و توسعه شرکتها و نهادهای خصوصی

مدیرمسؤول مجله کارخانه دار ادامه داد: البته به دلیل وجود موانع متعدد در راستای توسعه اقتصادی، صنعتی و سیاسی در دولت سازندگی، برخی از برنامه های تدوین شده به نتیجه نهایی نرسید و به دلیل تاثیر عوامل نهادی و زمانی بر صنعت ، برخی پروژه ها نهایی نشدند. اما دولت سازندگی با بهره مندی از مدیران برجسته و لایق با تکیه بر دانش ممتاز و تخصص شاخص توانستند به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی در جایگاه ریاست جمهوری به عادی سازی روابط خارجی، اجرای برنامه های تعدیل اقتصادی و خصوصی سازی، تعامل مطلوب دولت و دانشگاه، دولت و صنعت، دولت و فعالان اقتصادی پرداخته و نهایتاً با بسترسازی و اجرای زیرساختهای استراتژیک، ویرانه های حاصل از جنگ تحمیلی را، آباد و با توسعه پروژه های عمرانی گام های اساسی در جهت شکوفایی کشور بردارد. لذا قطعا اعطای لقب سردار سازندگی به مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در خور و شایسته ایشان بود.

شهرام اتفاق گفت: در جهت رسیدن به توسعه اقتصادی و نهایتا توسعه ملی می بایست با تعریف صحیح از مفهوم توسعه و نیز انتخاب الگوی موفق توسعه از کشورهای پیشرفته جهانی، اقدام به اجرای الگوی صحیح توسعه چه در عرصه اقتصادی، چه در عرصه صنعتی و چه در عرصه علمی نماییم. در این صورت ضمن تسلط بر  عملکرد سیستم های مدیریتی در کشور می توان به درستی آنها را در مسیر توسعه، هم سو و هدایت نمود تا نیل به توسعه همه جانبه کشور را بتوانیم عملی نماییم.

محمد ضرابیه گفت: در دولت سازندگی به ریاست آیت الله هاشمی رفسنجانی به عنوان رییس جمهور وقت کشور در عرصه اقتصادی در مسیر شکوفایی قرار گرفت.

ایشان با هوشمندی و تجربه های ارزنده ای که داشتند توانستند به خوبی پروژه های اقتصادی را اجرا و افتتاح نمایند و بسترهای مطلوبی را برای فعالان اقتصادی در راستای توسعه برنامه های اقتصادی در راستای منافع ملی مهیا نمودند.

رییس بانک سامان افزود: در دوران ریاست جمهوری آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) سیستم بانکداری کشور منسجم و پویا شد و بانک مرکزی مستقل و علمی فعالیت می کرد. نتیجه آن شد که تعاملات بانکی کشور با سیستم بانکی بین المللی بسیار مطلوب و رضایت بخش شد و روابط اقتصادی بین المللی کشور بسیار مطلوب و روان شد.

وی اضافه کرد: تفکرات مدرن و به روز آیت الله هاشمی رفسنجانی باعث شد تا ایشان پس از جنگ تحمیلی و در زمان ریاست جمهوریشان ، کشور را به سرعت از بحران جنگ زدگی نجات دادند و با تلاش های شبانه روزی کشور را به سمت شکوفایی و آبادانی هدایت نمودند. به درستی که دولت ایشان شایسته دریافت نام دولت سازندگی بود.

سیده خدیجه توفیقیان گفت: آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) نقش تعیین کننده ای در جهت ارتقاء جایگاه اجتماعی و سیاسی بانوان در کشور داشتند و خانم دکتر فائزه هاشمی رفسنجانی فرزند فرزانه ایشان، توانستند با حمایت پدرشان گام های ارزشمندی را در راستای توسعه نقش آفرینی بانوان در عرصه های مدیریتی، اجرایی و تقنینی کشور بردارند.

رمضانعلی صادق زاده گفت: عملکرد مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در تمامی دوران های بعد از انقلاب ستودنی و درخشان بود و خدمات بی نظیر ایشان در سطح کشور بر هیچ کس پوشیده نیست.

عضو مجمع نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی افزود: آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) نماد بارز یک روشنفکر متفکر و شاخص در سطح بین المللی بودند. ایشان با حمایت از جامعه دانشگاهی، محققان و دانشمندان کشور توانستند مدیریت علمی و اجرای برنامه های تخصص محور در کشور را نهادینه کنند و توسعه دهند.

فرزانه مافی گفت: ارائه الگوهای توسعه توسط آیت الله هاشمی رفسنجانی (ره) در کشور بی نظیر بود. ایشان به عنوان مدیری ممتاز و خوش فکر با اجرای الگوهای برجسته توسعه همچون توسعه دانشگاه (دانشگاه آزاد)، توسعه سیستم حمل و نقل شهری (مترو)، توسعه برنامه های تحقیقاتی نانو، توسعه برنامه های هسته ای، توانستند خدمات بی بدیل و ماندگاری به کشور و ملت ایران تقدیم نمایند.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.