صفحه اصلی / استان ها / عقب ماندگی خراسان شمالی در کشت گندم طی سال زارعی جاری
عقب ماندگی خراسان شمالی در کشت گندم طی سال زارعی جاری

عقب ماندگی خراسان شمالی در کشت گندم طی سال زارعی جاری

کسب و کار نیوز :مدیر امور زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی از عقب ماندگی این استان در کشت گندم آبی و دیم طی سال زراعی جاری در این استان خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا, محمد نقی کاظمیان با اشاره به اینکه طبق برنامه ابلاغی باید طی سال زارعی جاری در سطح ۴۷ هزار و ۲۷۴ هزار هکتار گندم آبی و ۹۹ هزار هکتار گندم دیم کشت شود، گفت: اما تاکنون در سطح ۴۶ هزار هکتار گندم آبی و در سطح ۸۱ هزار هکتار نیز گندم دیم کشت شده است.

وی با بیان اینکه یکی از مهمترین علل عقب ماندگی این استان در کشت گندم طی مدت مذکور کاهش وضعیت بارندگی ها بوده است، افزود: میزان بارش باران از ابتدای مهرماه سال جاری تاکنون ۴۰٫۷ میلی متر بوده این در حالیست که این رقم در مدت مشابه سال گذشته ۸۷٫۷ میلی متر بوده است که با کاهش ۵۴ درصدی باران مواجه هستیم.

کاظمیان ادامه داد: از ابتدای مهر ماه سال جاری تاکنون فقط یک باران موثر برای امر کشاورزی در این استان وجود داشته است و از سوی دیگر ۵۹ درصد مزارع گندم آبی استان از آب رودخانه ها مشروب می‌شوند که وقتی دبی آب رودخانه ها کاهش می یابد، در کشت و تولید این محصول تاثیر می گذارد.

وی اظهارکرد: فرهنگی که در میان این کشاورزان وجود دارد این است که منتظر بارش اول در پاییز می‌شوند تا شرایط خاک را آماده کنند، در غیر این صورت با توجه به وجود کلوخ های بزرگ در سطح زمین های کشاورزی، انجام عملیات شخم برای آن ها هزینه زیادی را به همراه خواهد داشت.

این مقام مسئول تصریح کرد: در حال حاضر شرایط بارندگی در دو شهرستان گرمه و جاجرم از وضعیت خوبی برخوردار است چراکه میزان بارندگی در این دو شهرستان به ترتیب ۷۹ و ۳۰ درصد رشد داشته است.

وی در ارتباط با سطح سبز زمین های کشاورزی گندم استان نیز توضیح داد: از ۴۶ هزار هکتار گندم آبی کشت شده در استان ۴۳ هزار هکتار سبز شده است.

مدیر زراعت سازمان جهاد کشاورزی خراسان شمالی ادامه داد: علاوه بر آن از ۸۱ هزار هکتار گندم دیم کشت شده نیز ۵۵ هزار هکتار سبز شده اند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر ۲۰ درصد از اراضی کشاورزی گندم آبی در استان به صورت سیستم‌های نوین، آبیاری می شوند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.