صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / هشدارهای موسس علی‌بابا به فعالان اقتصادی جهان

هشدارهای موسس علی‌بابا به فعالان اقتصادی جهان

کسب و کار نیوز - به گفته جک ما مؤسس گروه تجاری علی‌بابا، اگر در سال‌های گذشته تنها بخشی از کارآفرینان چینی دچار سختی شدند، در سال 2019 اغلب کارآفرینان چینی روزهای دشواری را پشت سر گذاشتند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق ایران، مؤسس گروه تجارت الکترونیک علی‌بابا و یکی از ثروتمندترین مردان جهان، طی سخنرانی خود در کنفرانس سالانه اتاق بازرگانی چجیانگ با اشاره به دشواری‌هایی که در سال ۲۰۱۹ به کارآفرینان چینی تحمیل شد، خاطرنشان کرد که فاز اول توافق تجاری بین آمریکا و چین سرآغاز یک تغییر بزرگ خواهد بود. «جک ما» میلیاردر معروف چینی که با بیش از ۴۷ میلیارد دلار ثروت یکی از ۲۰ فرد ثروتمند جهان به شمار می‌رود، از کارآفرینان کشورش خواست که اعتماد به نفس داشته باشند و خود را با تغییرات فراگیری که در جهان و اقتصاد چین اتفاق می‌افتد، وفق دهند.

جک ما که چندی پیش در سن ۵۵ سالگی از ریاست هیئت‌مدیره گروه تجاری علی‌بابا کناره‌گیری کرد و زمام امور را به «دانیل ژانگ» سپرد، به افراد حاضر در کنفرانس سالانه اتاق بازرگانی چجیانگ گفت: «اکنون به پایان سال رسیده‌ایم و همین دیروز من تماس‌های زیادی از دوستانم داشتم که از من می‌خواستند که به آنها پول قرض بدهم… من تنها ظرف یک روز پنج تماس از این نمونه داشتم. در هفته گذشته ۱۰ نفر از دوستانم به دنبال فروش بخشی از دارایی‌های خود بودند. شرایط برای آنها واقعاً دشوار است.»

وی افزود: «سال ۲۰۹ سال بسیار سختی بود. البته ما که کسب‌وکار راه‌اندازی کرده‌ایم، می‌دانیم که همه سال‌ها سخت هستند. در سال‌های گذشته تنها بخشی از کارآفرینان دچار سختی شدند، اما سال ۲۰۱۹ احتمالاً برای اغلب کارآفرینان دشوار بوده است.»

این کارآفرین چینی که نه‌تنها ثروتمندترین فرد چین بلکه نماد موفقیت کارآفرینان بخش خصوصی این کشور محسوب می‌شود، در ادامه تصریح کرد: «جهان در حال ورود به دوره بزرگی از تغییر و تحول است و اقتصاد چین نیز با تغییرات بزرگی مواجه می‌شود. ما باید خودمان را تغییر دهیم تا بتوانیم با تحولات جدید وفق پیدا کنیم. من معتقدم که این تغییرات می‌توانند سرآغاز ایجاد فرصت‌های جدید نیز باشند.»

جک ما در سخنرانی خود وارد جزئیات نشد، اما صحبت‌های او حاوی هشدارهایی به جامعه کارآفرینان چین به‌ویژه کارآفرینان بخش خصوصی بود؛ هشدارهایی درباره چشم‌انداز کسب‌وکارها در چین در بحبوحه کاهش رشد اقتصادی، افزایش سطح بدهی‌ها در چین و تضعیف روابط این کشور با دنیای خارج.

در حالی که انتظار می‌رود دولت چین نرخ رشد اقتصادی این کشور در سال ۲۰۱۹ را کمی بالاتر از ۶ درصد اعلام کند، تعداد زیادی از صاحبان کسب‌وکارها در این کشور به‌سختی برای بقا در شرایط دشوار کنونی تلاش می‌کنند. امسال شرکت «نئوگلوری» بزرگترین تولیدکننده جواهرات مصنوعی در جهان به دلیل مشکلات فزاینده مالی اعلام ورشکستگی کرد. «یین مینگشان» مؤسس گروه خودروسازی لیفان که از وی به‌عنوان «سلطان موتورسیکلت» یاد می‌شود نیز پس از ناکامی یکی از پروژه‌های پرهزینه شرکت برای تولید خودروهای مبتنی بر انرژی‌های جدید، به‌شدت بدهکار شده است. خانم «هی کیانو» مؤسس شرکت بیجینگ اورینت که یکی از بزرگترین شرکت‌های آسیا در حوزه معماری منظر به شمار می‌رود، به دلیل ناتوانی در بازپرداخت بدهی‌هایش چندین بار در دادگاه حاضر شده است. در سال ۲۰۱۷ کمک ۱٫۵ میلیارد دلاری این کارآفرین چینی برای حفاظت از حیات‌وحش، تیتر اول رسانه‌ها شده بود.

در همین رابطه، جک ما طی سخنرانی دیگری که اخیراً در کنفرانس اتاق بازرگانی استان هوبئی چین داشت به کارآفرینان چینی یادآوری کرد که الگوی سنتی تجارت در سطح بین‌المللی جای خود را به الگوها و قواعد جدید داده است و توافق تجاری جدید بین پکن و واشنگتن می‌تواند سرآغاز یک عصر جدید در تجارت بین‌الملل باشد.

مؤسس گروه تجاری علی‌بابا در این خصوص تأکید کرد: «بسیاری از افراد وقتی این توافق را دیدند، نفس راحتی کشیدند. اما برای من، این توافق نشانه‌ای از آغاز یک تغییر واقعی است. این توافق برای حفظ گذشته نیست، بلکه به ایجاد یک آینده جدید مربوط می‌شود. این توافق نه‌تنها چین و آمریکا، بلکه همه کشورهایی که ما می‌شناسیم –مانند برزیل، استرالیا و آرژانتین- را تحت تأثیر قرار خواهد داد.»

وی در ادامه با اشاره به تغییراتی که در اقتصاد داخلی چین رخ داده است، اظهار داشت: «حرکت اقتصاد چین از یک اقتصاد صادرات‌محور به یک اقتصاد متکی به مصرف‌کنندگان داخلی، فرصتی را برای کسب‌وکارهای چینی فراهم ساخته که هر ۱۰۰ سال یک بار ایجاد می‌شود.»

جک ما افزود: «برخی می‌گویند که چین تنها ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلیون مصرف‌کننده واقعی دارد؛ اما من معتقدم نه‌تنها گروهی ۳۰۰ میلیون نفره از طبقه متوسط چین، بلکه یک میلیارد نفر از جمعیت کشور جزو مصرف‌کنندگان بالقوه هستند.»

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.