صفحه اصلی / اسلایدر / تاناکورا پوش ها زیاد شدند
تاناکورا پوش ها زیاد شدند

پای پوشاک تاناکورا به بازار اینترنتی هم باز شد

تاناکورا پوش ها زیاد شدند

کسب و کار نیوز- چند سالي است كه با بروز بحران هاي اقتصادي در كشور كسب و كار تاناكورايي دوباره رونق گرفته و حتي اين موضوع به گسترش مناطق داد و ستد اين محصولات هم دامن زده است. شاید تا سال گذشته از فروشگاه های تاناکورا به عنوان مشاغل کاذب نام برده می شد اما در یک سال اخیر که به دلیل افزایش قیمت دلار و کاهش تولید داخلی، خرید پوشاک دیگر صرفه ندارد و بسیاری از مردم به سمت خرید پوشاک دست دوم تمایل پیدا کرده اند دیگر این مشاغل را نمی توان مشاغل کاذب به شمار آورد.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در طول یک سال گذشته آمار فروش این مغازه ها افزایش زیادی داشته و رشد راه اندازی این مشاغل غیرقابل انکار است. در حالی که بسیاری از مسئولان حاشیه سود این مشاغل را بسیار زیاد عنوان کرده اند آمارها نشان می دهد به دلیل رشد فروش و استقبال مردم از خرید این پوشاک، فروشندگان این اجناس درآمد بسیار بالایی را در یک سال اخیر کسب کرده اند. در حالی که سالهاست صحبت از جمع آوری فروشگاه های توزیع این اجناس می گذرد اما در یک سال اخیر مراکز بسیاری اقدام به توزیع و فروش لباس های دست دوم کرده و از رونق بسیاری نیز برخوردار هستند. بیشتر مراکز توزیع و فروشگاه های لباس های دست دوم مرکز شهر و مناطق جنوبی واقه شده اند و شهر تهران با داشتن بیشترین مرکز توزیع به یکی از مراکز مهم فروش لباس های تاناکورا تبدیل شده است.

متاسفانه به دلیل افزایش نرخ ارز و به دلیل وابستگی صنعت پوشاک به واردات و افزایش قاچاق این اجناس، کمتر کسی می تواند از مراکز خرید و مجتمع های تجاری البسه مورد نیاز خود را تامین کند. در مال های شیک و لاکچری پایتخت هم تعداد معدودی خریدار وجود دارد که گاهی مشتریان ثابت و همیشگی برندهای خاص هستند. در یکی از مراکز خرید بالای شهر مانتوهای میلیونی و با قیمت هایی تا ۸ میلیون تومان و بالاتر به فروش می رسد که حتی برای برخی افراد رفت و آمد تا این مال نیز هزینه های بسیاری دارد چه برسد به اینکه قصد خرید ایم پوشاک را داشته باشند. بناراین همه قادر به تهیه لباس با قیمتهای گران نیستند و برخی با پوشیدن لباسهای مارک دار دست دوم این نیازهای کاذب را برآورده می سازند. به هر حال قشر ضعیف به دلیل تنگ دستی و قشر متوسط و رو به بالا برای استفاده‌ی ارزان از برندها، مخاطب این فروشگاه‌ها هستند.

در مراکز تجاری کمی معمولی تر در تجریش، سعادت آباد، جنت آباد و… نیز اگر قصد خرید یم پالتو و با مانتو را داشته باشید هم قیمت ها باز هم از ۵۰۰ هزار تومان تا ۲ میلیون تومان در نوسان است. برای خرید یک مانتوی معمولی پاییزی باید ۵۰۰ هزار تومان هزینه کنید تا بتوان آن را خریداری کرد. بنابراین وجود فروشگاههای تاناکورا یا فروشگاه های لباس دست دوم به یک ضرورت تبدیل شده است. شاید تا چند سال گذشته لباس های تاناکورا بیشتر در میان قشر فقیر جامعه و کارگران طرفدار داشته اما در سالهای اخیر مردم عادی و طبقه متوسط کشور نیز برخی از لباس های مارک دار خارجی را از پوشاک تاناکورا خریداری و با تمیزکاری و اتوکشی آن را بر تن می کنند. قیمت های لباس ها در این فروشگاه ها بسیار متضاد و مختلف است. در یک فروشگاه تاناکورا بالاترین قیمت یک کاپشن حدود ۹۰ هزار تومان و پایین ترین آن  ۳۰ هزار تومان است و در فروشگاه دیگر یک کاپشن به قیمت ۲۰۰ هزار تومان و یک کفش برند دست دوم به قیمت ۱۵۰ هزار تومان به فروش می رسد. این در حالی است که در منطقه ولیعصر تهران یک فروشگاه تاناکورا یک کت پشمی را به قیمت ۵ هزار تومان می فروشد. در حالی که الان با این رقم بسیار پایین تنها یک جفت جوراب می توانید بخرید.

اما در عبدل آباد تهران توسعه این فروشگاهها از دیگر مناطق بسیار بیشتر شده است. با گشت و گذاری در این منطقه متوجه خواهید شد که از هر دو یا سه مغازه یکی از آنها به فروش پوشاک دست دوم مشغول است. البته در این منطقه دست دوم فروشی به پوشاک ختم نمی شود و شما هر کالایی را که به آن احتیاج داشته باشید از لوستر تا میز و صندلی و کفش و دمپایی به فروش می رسد. دمپایی از ۲ هزار تومان تا ۵ هزار تومان وجود داشته و  قیمت این کالا بستگی به ایرانی یا خارجی بودن آن دارد.

گسترش کسب و کار تاناکورایی در حالی صورت گرفته که رئیس پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی در این رابطه می گوید: طبق هماهنگی های انجام شده در صورت کشف قاچاق لباسهای مستعمل خارجی پروانه کسب آن شرکت یا فروشگاه باطل خواهد شد. سرهنگ بهرام خسروی اظهار کرد: برای مبارزه با کالاهایی که سلامت مردم را به خطر می اندازد طرح پاک سازی شهرها از لباسهای مستعمل خارجی (تاناکورا) به دلیل غیربهداشتی بودن این اجناس در چند سطح اجرا شده است. وی گفت: این لباس ها از مناطق مرزی استان سیستان و بلوچستان و شهرستان مهاباد به داخل کشور وارد می شوند.

مبنای محاسبه البسه تاناکورا بقچه و یا به صورت کیلویی است

ابراهیم رستمی، فعال بازار پوشاک

افزایش استقبال مردم از پوشاک دست دوم و یا کالاهایی با عنوان کالاهای دست دوم می تواند در آینده ای نزدیک از این کسب و کارها صنعتی ایجاد کند که فروشگاهای مرتبط با عنوان فروشگاههای زنجیره ای تاناکورا مشغول به فعالیت شوند. کاهش قدرت خرید مردم یکی از مهم ترین عوامل گسترش این کسب و کارهاست. گرانی کالا و خدمات فشارش را آنقدر کرده که مردم آرام آرام از کمیت و بعد از آن کیفیت می‌کاهند تا توان پرداخت هزینه‌ها را داشته باشند. از آنجایی که یا در تولید داخلی ضعیف هستیم و یا اگر تولید داخلی پوشاک داریم قیمت تمام شده آن به دلیل هزینه های زیادی که دارد گرانتر از جنس خارجی می شود، مردم به دنبال خرید لباس هایی هستند که دست دوم باشد و قیمت کمتری داشته باشد.

امروز با افزایش استقبال از این مشاغل حاشیه سود لباس تاناکورا گاهی تا ۸۰ درصد هم می رسد زیرا یک محصول مانند کاپشن از مرز زاهدان بین ۱۰ تا ۱۵ هزار تومان خریداری شده و بین ۴۰ تا ۴۵ هزار تومان در بدترین حالت به فروش می رسد. مبنای محاسبه این البسه ها بقچه و یا به صورت کیلویی است که در زمان تحویل در مرزها محاسبه و پرداخت می شود. در برهی مواقع نیز این اجناس به صورت کوله بری وارد کشور می شوند و برخی تجار و تولیدکنندگان پشت این قضیه قرار دارند. حاشیه سود بالای این کسب و کار بسیاری از بازرگانان و واردکنندگان ایرانی را تشویق به فعالیت در این کسب و کار کرده است اما در ظاهر فروشنده ای ساده و از همه جا بی خبر مشغول فروش است.

فروش این البسه ها فقط سود است و به این دلیل که این لباس ها کیلویی خریداری می شود و تک تک به چندین برابر قیمت به فروش می رسد انگیزه فعالیت در این صنف را افزایش داده است. در بسیاری از موارد در مرزها شاهد معاملاتی هستیم که مرتبط با پوشاک تاناکورا است. در این مناطق و در بسیاری از معاملات قیمت هر بسته ۱۰۰ کیلویی پوشاک تاناکورایی بر اساس نوع و کیفیت کالا و سلیقه فروشنده تعیین می شود به طوری که معمولاً هر بسته از ۱۰۰ تا ۵۰۰ هزار تومان قیمت گذاری می شود. از طرفی دیگر همه اجناس بسته‌بندی و با گونی و سیم‌پیچی شده از کراچی به زاهدان منتقل می‌شود، خریداران ایرانی در بازار کراچی در پاره‌ای مواقع جنس موردنیاز خود را به صورت کیسه‌ای خریداری می‌کنند و سپس با انتقال آن به زاهدان با بازکردن کیسه‌ها اجناس را بر اساس کیفیت و مارک و جنس جداسازی و قیمت‌گذاری می‌کنند و در فروشگاه های تاناکورا توزیع می شود.

 

همچنین مطالعه کنید:

جزئیات تخصیص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی/ چقدر ارز پرداخت شد؟

به گزارش کسب و کار نیوز ، علی طرزعلی معاون ارزی مرکز مبادله ارز و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.