ادغام استارت‌آپ ها برای بقا

«ریحون» و «چیلیوری» برای شکستن انحصار «اسنپ فود» ادغام شدند

ادغام استارت‌آپ ها برای بقا

کسب و کار نیوز - زیست‌بوم استارت‌آپی ایران در حال پوست‌اندازی است و این مساله را از اخبار جدیدی که درباره ادغام استارت‌آپ‌ها در این اکوسیستم به گوش می‌رسد، شاهدیم.

مینا حسینی

به گزارش کسب و کار نیوز، این ادغام‌ها یکی ادغام «چیلیوری» با «ریحون» و دیگری «نت‌برگ» با «تخفیفان» بود. ظاهراً با شکست حباب اکوسیستم استارت‌آپی، استارت‌آپ‌ها برای دسترسی به منابع مالی و انسانی بیشتر و بهبود مزیت رقابتی به ادغام روی آورده‌اند. آنچه مسلم است، این است که رقابت فشرده در این اکوسیستم به‌وجود آمده و استارت‌آپ‌ها در هر حوزه برای دست یافتن به سهم بازار بیشتر به ادغام متوسل شده‌اند. از طرفی ادغام یکی از بهترین‌ راه‌ها برای بقای استارت‌آپ‌هاست.

چندی پیش «اسنپ‌فود» به‌دلیل شکایت «چیلیوری» ازسوی شورای رقابت به انحصارطلبی محکوم شد و این در حالی است که با وجود این انحصار، آنها معتقدند ۹۵ درصد سهم بازار آنلاین غذا در دست «اسنپ‌فود» است. حالا به نظر می‌رسد بازیگران دوم و سوم این عرصه برای رقابت با غول این بازار دست به ادغام زده‌اند.

در این راستا نشست خبری ادغام دو شرکت «ریحون» و «چیلیوری» با حضور مدیرعامل سرآوا، چیلیوری و ریحون برگزار شد. علیرضا صادقیان، مدیرعامل هلدینگ iiVenture که صاحب چیلیوری است، در ابتدای مراسم درباره تاریخچه چیلیوری گفت: «صندوق آرمانی در بهمن ۱۳۹۶ روی چیلیوری سرمایه‌گذاری کرد. چیلیوری در سال ۹۷ نسبت به ۹۶ حدود ۲۰۸ درصد رشد کرد.» صادقیان با معرفی مدل‌های مختلف ادغام گفت: «چیلیوری و ریحون براساس تحقیقاتی که کردند، به این نتیجه رسیدند که با یک برند یعنی «چیلیوری» ادامه دهند. این به این معنا نیست که ریحون ظرفیت نداشت یا توسط چیلیوری بلعیده شد. CMO  چیلیوری در حال حاضر از ریحون آمده است.» وی افزود: «فردی یونانی از شرکت «دلیوری هیرو» Delivery Hero روی «ریحون» سرمایه‌گذاری کرده بود که دانش و تجربه او الان بسیار برای ما ارزشمند است.» صادقیان افزود: «سایز بازار سفارش آنلاین غذا تا ۵ سال آینده در ایران ۱۸ هزار میلیارد تومان است که تا این لحظه ۱۰ درصد آن آنلاین شده است.»

 

«چیلیوری» تبدیل به سوپرمارکت آنلاین خواهد شد

او با بیان اینکه بازار سفارش سوپرمارکتی در ایران ۲۰ برابر بازار آنلاین غذاست، خبر داد: «برنامه ۵ ساله ما ارسال تمامی کالاهای سوپرمارکتی است که نیم ساعته به دست مشتریان برسد.»

sadeghiyan

 

استراتژی آینده «چیلیوری»

صادقیان اعلام کرد که دیگر مدیرعامل هلدینگ کسب‌وکار نوین ایرانیان نیست و از این به بعد به عنوان مدیرعامل «چیلیوری» کار خواهد کرد و مدیرعامل این هلدینگ نیز به‌زودی انتخاب خواهد شد. صادقیان گفت: «با ادغام چیلیوری و ریحون تصمیم گرفته شده که برند «چیلیوری» بماند؛ چراکه برای سرمایه‌گذاری‌های آینده برند بهتری است.» او تاکید کرد که این به معنی این نیست که «چیلیوری»، «ریحون» را خریده است. صادقیان در پاسخ به اینکه این ادغام‌ها چه تاثیری روی سهم بازار آنها در مقابل رقیب‌شان در گروه «اسنپ» می‌گذارد، گفت: «اسنپ‌فود با یک رقابت نابرابر توانست این سهم بازار را بگیرد و حالا با رای شورای رقابت مبنی بر پایان انحصار اسنپ‌فود این فضای رقابت ناسالم شکسته و می‌توانیم رشد کنیم.»

او تاکید می‌کند با این ادغام آنها می‌خواهند برای جایگاه یک بازار سفارش آنلاین غذا بجنگند نه جایگاه دوم. به گفته او «چیلیوری» قرار است در یک پوست‌اندازی جدید در سال‌های آینده از یک سرویس سفارش آنلاین غذا به سرویسی برای سفارش همه‌چیز تبدیل شود.

در ادامه این نشست بابک کبیری، مدیرعامل «ریحون» گفت: «در سال ۹۷ به این نتیجه رسیدیم که برای رشد بیشتر باید ادغام شویم و مدل‌های مختلف را بررسی کردیم. یکی از این گزینه‌ها تیم چیلیوری بود. چیلیوری تیم خوبی بود و رقابت کردن با آن سخت. در طول این مدت شناخت بیشتری را نسبت به این مجموعه پیدا کردیم و به این نتیجه رسیدیم ایشان بهتر می‌توانند این مجموعه را مدیریت کنند.»

kabiri

 

انحصارگرایی و رقابت سنگین در فضای استارت‌آپی

در ادامه محمودرضا خواجه‌نصیری، مدیرعامل شرکت «تامین سرمایه تمدن» در این نشست گفت: «صندوق تمدن بزرگ‌ترین صندوق جسورانه کشور است و بزرگ‌ترین سرمایه‌گذاری استارت‌آپی ما در مجموعه آقای صادقیان بود.» او ادامه داد: «در فضای استارت‌آپی انحصارگرایی و رقابت سنگینی وجود دارد و بسیاری از کسانی که در این حوزه فعالیت می‌کنند به راه‌حل برای اجتناب از این مدل رقابت و انحصار فکر نمی‌کنند. یکی از اینها ادغام است که خیلی خوشحالیم دارد این اتفاق می‌افتد و استقبال می‌کنیم که این کار موفق شود.»

مدیرعامل سرآوا در پاسخ به این سوال که آیا تیم ریحون مشکلی بابت پرداخت حقوق هم‌موسسان نداشت؟ چون در یادداشت فاندر اولیه ریحون (حیدری) به این موضوع اشاره شد، گفت: «تاریخچه ریحون از آواتک شکل گرفت. در استارت‌آپ‌ها این طبیعی است که افرادی از تیم‌ها کم یا زیاد شوند. نوع سرمایه‌گذاری‌های سرآوا همیشه کارآفرین‌محور بوده است. خود آقای حیدری مایل به جدا شدن بودند و استارت‌آپ «سرمیز» را راه انداختند.»

صادقیان در ادامه گفت: «در حال حاضر یک تعدادی از نیروها ریزش داشتند که طبیعی هم است. یک تعداد زیادی از نیروها به‌دلیل دور شدن راه جدا شدند. دفتر ریحون غرب تهران است و چیلیوری در ونک.» صادقیان در پاسخ به این سوال که آیا زمان مشخصی است که چه زمانی ادغام تمام می‌شود؟ چون هنوز ریحون سرویس می‌دهد، گفت: «روند انحصارگرایی اسنپ‌فود کم‌رنگ‌تر شده است. به‌طور موقت پلتفرم ریحون بالاست تا فرایند اطلاع‌رسانی به کاربران انجام شود و باید مراحل قانونی طی شود و زودتر نمی‌توانیم این کار را کنیم. تا آخر سال ریحون برچیده می‌شود.» وی در پاسخ به این سوال که ریحون زیرمجموعه چیلیوری می‌شود، گفت: «ادغام متدهای مختلفی دارد. پس از تحقیق به این نتیجه رسیدیم که نگهداری چیلیوری بهتر است. مسائل مالیاتی و بدهی‌ها در این تصمیم دخیل بود. الان دارایی‌های ریحون به چیلیوری منتقل شد و پس از مدتی ریحون منحل می‌شود.»

صادقیان در پایان گفت: «گرچه اسنپ‌فود قسمت عمده‌ای از بازار را در اختیار دارد و یک قسمت بزرگ از سهم بازار در دو سال اخیر با رقابت ناسالم به دست آمده است. این موضوع شکسته شده و حکم آن ابلاغ شده و با بررسی شدن این موضوع امیدواریم چیلیوری و ریحون در کنار هم بتوانند سهم بازاری که حق‌شان است و می‌بایست داشته باشند را با ارائه سرویس بهتر از دیگر مجموعه‌ها به دست بیاورند. متاسفانه همچنان اسنپ‌فود به کار انحصار با سرعتی کمتر ادامه می‌دهد و این را ما به اطلاع شورای رقابت و دادستانی کل کشور رساندیم که متاسفانه آن چیزی که در حال حاضر قانون است و باید رعایت شود صورت نمی‌گیرد.»

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.