صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / انتقاد از روزآمد نبودن قوانین کارآفرینی

معاون وزیر کار اعلام کرد

انتقاد از روزآمد نبودن قوانین کارآفرینی

کسب و کار نیوز - معاون وزیر کار درآمد حاصل از فروش شرکت‌های دانش‌بنیان در ایران را بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: نظام اجرایی و حکمرانی کشور وارد دوره کارآفرینی نشده و قواعد و قوانین کارآفرینی ما متعلق به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل است.

به گزارش کسب و کار نیوز، عیسی منصوری در حاشیه سومین کنفرانس ملی کارآفرینی در دانشگاه صنعتی شریف اظهار کرد: از نظر ما نظام اجرایی و حکمرانی کشور وارد موج کارآفرینی نشده و به‌رغم آنکه از کارآفرینی سخن می‌گوییم در حوزه سیاست‌گذاری وارد دوره کارآفرینی نشده‌ایم و بسیاری از قواعد و قوانین ما در این حوزه متعلق به ۵۰ تا ۶۰ سال قبل است. وی افزود: برای آنکه محوریت نظام حکمرانی را جبران و بر پلت‌فرم‌ها و اکوسیستم‌ها در رشته‌های مختلف تمرکز کنیم به ایجاد بنیادهای ملی کارآفرینی روی آوردیم که آخرین بنیاد، بنیاد ملی هوش مصنوعی، بلاکچین و اینترنت اشیا بود و ما کوشش کردیم که در حوزه‌های مختلف اکوسیستم کارآفرینی را فهم کنیم و توسعه بدهیم.
معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزیر کار با اشاره به استفاده از ظرفیت بخش‌خصوصی در راه‌اندازی این بنیادها گفت: اینکه دست استارت‌آپ‌ها را یک به یک بگیریم خوب است، ولی معتقدیم در حوزه آموزش و توسعه کارآفرینی باید محوریت کار را به دست بخش‌خصوصی سپرد و از ظرفیت بخش‌خصوصی استفاده کرد. منصوری گفت: ما در حوزه تولید محتوا، استارت‌آپ‌هایی نظیر انیمیشن دیرین دیرین داریم و سعی کردیم آن را در جای دیگری توسعه دهیم و بنابراین در کردستان با استفاده از ظرفیت استان به زبان کردی این انیمیشن را تولید کنیم و با کمک کردن آن درآمد شما افزایش می‌یابد.
وی از فعالیت ۱۶۰۰ شرکت دانش‌بنیان در کشور خبر داد و گفت: درآمدی که این شرکت‌ها از محل فروش دارند بیش از ۱۰ هزار میلیارد تومان است و ۵۶ هزار نفر در پارک‌های علم و فناوری مشغول کار هستند که ۸۰ درصد آنها کارشناسی و بالاتر و ۲۸ درصد آنها کارشناسی ارشد و دکترا هستند. معاون وزیر کار با بیان اینکه نظام آموزش عالی کشور فاصله زیادی با نظام کارآفرینی دارد، گفت: ما در وزارت کار به دنبال این هستیم که به‌عنوان سیاست‌گذار، کارآفرینی اختصاصی را نهادینه و برای جبران محدودیت‌های پیش‌رو بر ایجاد اکوسیستم اختصاصی کارآفرینی تمرکز کنیم.
منصوری تصریح کرد: به دلیل گله‌مندی که از نظام آموزش رسمی داشتیم اموری مثل کارورزی را پیشنهاد کردیم.
کارورزی بیش از آنکه یادگیری یک مهارت باشد تمرین عملی تجربه کارآفرینی است و در این راستا کار دیگری که آغاز کردیم شروع کارآفرینی از دوره ما قبل مدرسه است تا خلاقیت از آن دوره منتقل و تجربه شود. به گفته منصوری، مکانیزمی که در حال حاضر وزارت کار در دستور کار دارد متمرکز بر سه حوزه اجرای طرح کارورزی فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ایجاد اکوسیستم کارآفرینی تخصصی و شناسایی استعدادها از دوران ماقبل مدرسه است. وی گفت: متاسفانه در حوزه توسعه کارآفرینی اتفاق مطلوبی رخ نداده و فرصت تجربه کردن را فراهم نکرده‌ایم از این رو امیدواریم با مجموعه اقدامات صورت گرفته در زمینه راه‌اندازی کافه‌های کارآفرینی، بنیادهای ملی کارآفرینی و آموزش از دوران پیش از مدرسه بتوانیم به توسعه فعالیت‌های کارآفرینی و شکوفایی استارت‌آپ‌ها کمک کنیم.

همچنین مطالعه کنید:

✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن)

✅گارگاه آموزشی آنلاین ✅عنوان دوره: تدوین برنامه کسب وکار – طرح تجاری (بیزینس پلن) ✅مدرس: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.