صفحه اصلی / اسلایدر / حذف مجردها از طرح ملی مسکن
حذف  مجردها  از طرح  ملی  مسکن

دولت برنامه‌ای برای خانه دار شدن 11 میلیون مجرد ندارد

حذف مجردها از طرح ملی مسکن

کسب و کار نیوز-علی رغم جمعیت بالای ده میلیون نفری مجردها در کشور، استفاده از مزایای طرح ملی مسکن شامل حال مجردهای زیر 35 سال نمی شود. این درحالیست که به عقیده کارشناسان افزایش شمار مجردها در کشور و مشکلاتی که برای تامین سرپناه و مسکن برای آنها به ویژه در آینده وجود دارد، ضرورت تجدید نظر در این خصوص را می‌طلبد.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، آمارها حاکی از تغییر هرم سنی جمعیت کشور به سمت سالمندی طی ۳۰ سال آینده است که متعاقب آن ضرورت تامین نیازهای آنها از جمله مسکن، مطرح می‌شود. از سویی با افزایش طلاق در کشور اکنون جمعیت جوان مجرد که از پس تامین هزینه‌های خرید خانه و حتی اجاره در شهرهای بزرگ برنمی‌آیند افزایش یافته است و باید در ردیف برنام‌ ریزی‌های مسکنی دولت‌ها قرار بگیرند. اما ضرورت توجه به متاهل ها و اهمیت اولوی‌ دهی به آنها، جایی برای پرداختن به خانه دار کردن مجردها باقی نگذاشته است. البته افق نامبهم طرح ملی مسکن و همچنین ابهام در کارایی این طرح برای پاسخ گویی به ثبت نامی‌ها و حتی متاهل‌‎ها نیز پرداختن به مسئله مسکن مجردها را به حاشیه برده است.
موضوع این است که طرح ملی مسکن در تحقق شعارها و اهداف خود دارای ابهامات زیادی است و عملیاتی شدن آن حداقل تا مهلت تعیین شده از سوی دولت، جای تردید دارد. همچنین معلوم نیست این طرح از طبقات ضعیف جامعه و متقاضیان واقعی مسکن حمایتی موثر کند.
با این حال در رابطه با این طرح و چرایی نپرداختن به موضوع مسکن مجردها، باید به چند سوال پاسخ داد. اول اینکه اگر قرار باشد دولت برای تمامی مجردها مسکن در نظر بگیرد، امکان تحقق و یا عملیاتی شدن آن وجود دارد؟ آیا طرح ملی مسکن فرصت پرداختن به تامین نیاز ۱۱ میلیون مجرد به مسکن را دارد؟ و در صورتی که خواسته مجردها عملیاتی شود، انجام چه اقداماتی از سوی دولت لازم خواهد بود؟
در همین رابطه معاون مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفت: تا زمانی که قوانین بالادستی اجازه ثبت نام مجردهای زیر ۳۵ سال را در طرح مسکن ملی ندهد وزارت راه نیز به عنوان مجری مصوبات دولت نمی‌تواند برای خانه‌دارکردن جمیعت مجرد کشور برنامه داشته باشد.

زنان مجرد بالای ۳۵ سال هم می‌توانند در طرح اقدام ملی صاحبخانه شوند

محمودزاده در خصوص شراط تاهل دراین طرح و وجود متقاضیان مجرد گفت: خانم‌های مجرد بالای ۳۵ سال و نیز زنان مجرد سرپرست خانوار هم می‌توانند در این طرح ثبت نام کنند.

معاون وزیر راه و شهرسازی شرط تاهل را موضوعی دانست که در قوانین بالادستی وجود دارد و گفت: مصوبه هیات دولت برای زنان این بودکه زنان بالای ۳۵ سال هم بتوانند در این طرح مشارکت کنند.

حسام عقبایی، نایب رئیس اتحادیه املاک

ظرفیت حمایت از مجردها وجود دارد

در کشور ما ظرفیت کافی برای حمایت از مجردها وجود دارد. یعنی اگر دولت اراده کند هم در ساخت مسکن و هم عرضه با قیمت متعادل زمینه فراهم است. اما طی سال‌های گذشته هیچ طرحی که در آن نشانی از حمایت از مجردها و یا تامین نیاز آنها به مسکن باشد، دیده نشده است و دولت‌ها نیز در این رابطه کوتاهی کرده‌اند. از آنجایی که دولت عزمی جدی برای حمایت از مردم ندارد و همچنین طرح‌های حمایتی معمولا به سرانجام مورد نظر نمی‌رسد، در طرحی مثل طرح ملی مسکن نیز بخشی از گروه‌‎ها مثل مجردها حذف می‌شوند که اصلا کار درستی نیست. البته در اینکه اولویت باید با متاهل‌ها باشد شکی نیست، اما این نباید به معنی حذف مجردها باشد. متاسفانه دولت در رابطه با تامین تقاضای بازار مسکن و نیاز آن گرفتار گفتاردرمانی شده است. در حالی که نسبت به طرحی مثل طرح ملی مسکن نیز نمی‌توان خوش بین بود. یعنی معلوم نیست دولت از پس تولید و یا عرضه خانه‌های مورد نیاز به ویژه با قیمت مناسب و ارزان برآید. همچنین برنامه و ایده‌ای که نشان از اجرایی شدن این طرح به معنای واقعی آن باشد، ارائه نشده است. بنابراین تامین نیاز متاهل ها نیز در این طرح دچار شبهه است، چه برسد به مجردها که در اولویت دولت نیستند و از طرح ملی مسکن به نوعی حذف شده‌اند.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.