صفحه اصلی / اجتماعی / جامعه و شهری / سهم من در حفظ هوای پاک
سهم من در حفظ هوای پاک

سهم من در حفظ هوای پاک

کسب و کار نیوز:آلودگی هوا و مضرات آن اگرچه دلهره‌آور به نظر می‌رسد اما همه افراد می‌توانند با روش‌های کوچک به هنگام رانندگی، در خانه یا در محل کار به پاک شدن هوا کمک کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا,

آلودگی هوا معضل مهم جهان امروز است که از جنبه‌های مختلف بر زندگی روزمره تک تک ما تأثیر می‌گذارد.

برخی از مشکلات ناشی از آلودگی هوا به دلیل انتشار گازهای گلخانه‌ای حاصل از وسایل نقلیه جاده‌ای و دود منطقه‌ای است. اگرچه دولت‌ها نقش اصلی در مقابله با آلودگی هوا را دارند اما شهروندان نیز می‌توانند به نوبه خود و با انجام برخی اقدامات موثر به کاهش آلودگی هوا کمک کنند.

در ادامه چند راهکار ساده اما اثرگذار برای مقابله با آلودگی هوا به نقل از “پایگاه اطلاع‌رسانی دولت هنگ‌کنگ” آورده شده است که برای تمامی ساکنان شهرها قابل اجرا و مفید هستند:

راهکارهای مقابله با آلودگی هوا به هنگام رانندگی 

آلودگی سطح خیابان عمدتاََ از انتشار گازهای گلخانه‌ای در جاده‌ها و اتوبون‌ها ناشی می‌شود. چند اقدام ساده وجود دارد که می‌توانید برای حل این مشکل از آن‌ها کمک بگیرید. برای مثال راهکارهایی که برای کاهش مصرف سوخت خودرو وجود دارد به کار بگیریم.

– پیش از اقدام به رانندگی ابتدا از خود سوال کنید که آیا واقعاََ به خودروی شخصی نیاز دارید یا خیر؟ در صورتی که جواب سوالتان منفی بود، از وسایل نقلیه عمومی یا حتی دوچرخه برای رفت‌وآمد استفاده کنید. این انتخاب حتی چند روز در هفته هم می‌تواند مفید واقع شود.

– پیش از خرید خودرو حتماََ مصرف سوخت آن را در نظر گرفته و سعی کنید خودرویی را که کمترین میزان مصرف دارد، خریداری کنید.

– در صورتی که از خودروی شخصی برای رفت‌وآمد به محل کار یا تحصیل خود استفاده می‌کنید، دوستان و همکارانی را که با شما هم‌مسیرند را نیز به مقصد برسانید.

– نگهداری منظم و مناسب وسیله نقلیه شما می‌تواند باعث کاهش انتشار اگزوز و سلامت محیط زیست شود. هم‌چنین می‌تواند طول عمر وسیله نقلیه شما را افزایش دهد.

– با بازرسی منظم لاستیک‌های خود، فشار صحیح لاستیک را حفظ کرده و مصرف سوخت را کاهش دهید.

– نحوه رانندگی شما می‌تواند بر مصرف سوخت خودروی‌تان تأثیر بگذارد. برای مثال از شتاب بیش از حد و کاهش سرعت غیرضروری خودداری کنید. هنگام توقف خودروی خود را خاموش کنید.

– هنگام رانندگی با سرعت بالا شیشه‌های خودرو را بالا ببرید. این کار باعث کاهش کشش آیرودینامیکی و مصرف سوخت خواهد شد.

– از حمل وسایل غیر ضروری یا نصب اتصالات غیرضروری به خودرو خودداری کنید، زیرا وزن اضافی باعث اتلاف سوخت و آلودگی اضافی خواهد شد.

– فقط در مواقعی که مجبور به استفاده از تهویه هوا هستید، از آن استفاده کنید. حرکت خودرو با پنجره‌های باز و با سرعت کمتر می‌تواند به اندازه استفاده از تهویه هوا و بدون مصرف سوخت اضافی برای این منظور موثر باشد.

– در نهایت از حمل و نقل عمومی هر چه بیشتر استفاده کنید و به دنبال راه‌های جایگزین خودروهای شخصی باشید.

راهکارهای بهبود کیفیت هوا در محیط‌های سرپوشیده

یک روش آسان برای کمک به کاهش آلودگی هوا، کاهش مصرف انرژی در خانه است. با بکارگیریِ روش‌هایی از جمله خاموش کردن فن‌ها و دستگاه‌های هواکش، سیستم‌های تهویه هوا و چراغ‌ها در هنگام عدم نیاز به آن‌ها و حفظ دمای هوای محیط در دمای ۲۵.۵ درجه سانتی‌گراد در تابستان، در مصرف انرژی و هزینه خود صرفه‌جویی کرده و آلودگی هوا را از نیروگاه‌های انرژی دور نگه می‌دارید.

هم‌چنین می‌توانید وسایل بهینه در مصرف انرژی را انتخاب کرده و هنگام خرید این محصولات به برچسب میزان مصرفِ انرژی آن‌ها توجه داشته باشید.

ما بیش از ۷۰ درصد از وقت خود را در خانه، اداره و سایر محیط‌های داخلی می‌گذرانیم. اگر هوای محیط‌های داخلی آلوده شود، ممکن است سردرد، خارش چشم، خستگی، مشکلات تنفسی و سوزش پوست ایجاد کند. در زیر نکات ساده‌ای برای بهبود کیفیت هوای فضاهای داخلی آورده شده است:

– با باز کردن گاه به گاه پنجره‌ها اجازه دهید هوا در محیط‌های بسته جریان یابد.

– فیلترهای تهویه هوا را در فواصل منظم تمیز کنید.

– هرگز در فضای بسته سیگار نکشید.

– برای جلوگیری از بو گرفتن فضای خانه، غذاهای مانده و فاسد را به شیوه صحیح دور بیندازید.

– کپک‌های قابل مشاهده را به محض یافتن تمیز کرده و از بین ببرید.

– هرگونه مشکل در کیفیت هوای فضاهای داخلی را که از کنترل شما خارج است، به مدیریت ساختمان گزارش دهید.

راهکارهای مقابله با آلودگی هوا در محل کار

محل دیگری که در آن می‌توانید به بهبود کیفیت هوا کمک کنید، ادارات و محل کار شما است. در ادامه چند نکته آسان برای بهبود کیفیت هوای فضاهای داخلی در ادارات ارائه شده است.

– تهویه کافی را فراهم کرده و منافذ هوا یا مجاری را مسدود نکنید.

– سیستم‌های تهویه را در شرایط مناسب نگه دارید و فیلترها را در فواصل منظم تمیز کنید.

– دستگاه‌های فتوکپی را که ازن تولید می‌کنند، دور از محل کار عمومی قرار دهید.

– سعی کنید به جای رنگ‌های بر پایه حلال از رنگ‌های بر پایه آب استفاده کنید. این امر باعث کاهش انتشار آلاینده‌های آلی فرار می‌شود.

– کپک‌های قابل مشاهده را به محض یافتن تمیز کرده و از بین ببرید.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.