صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / خروج کلان ارز در واردات تجهیزات مخابراتی
خروج کلان ارز در واردات تجهیزات مخابراتی

وزارت صمت و سیستم بانکی برای بومی سازی تجهیزات آی سی تی کم کاری می کنند

خروج کلان ارز در واردات تجهیزات مخابراتی

کسب و کار نیوز- توجه به تولید داخلی در حوزه آی سی تی که نقش غیرقابل انکاری در توسعه اقتصادی کشور دارد می تواند مانع از خروج میلیاردها دلار ارز از کشور شود. کارشناسان حوزه فناوری بر این باورند که داخلی سازی تجهیزات مخابراتی مانع از خروج 50 درصدی ارز می شود. بر اساس اظهارات کارشناسان بخش آی سی تی، امروز در کشور توانایی تولید این تجهیزات وجود دارد اما عدم پاسخگویی بانک ها برای حل مشکلات تولیدکنندگان این صنعت منجر به عقب ماندگی و افزایش واردات شده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، این بدان معناست که سیستم‌های بانکی کشور برای رفع مشکلات مالی تولیدکنندگان داخلی تجهیزات آی سی تی پاسخگو نیست.از طرفی دیگر وزارت صمت به عنوان یکی از متولیان اصلی تولید داخل و بومی سازی صنایع برای سرمایه‌گذاری تولیدکنندگان داخلی تجهیزات و کالاهای آی سی تی ثبات رویه ندارد. این در حالی است که هرچقدر به سمت تولید داخلی برویم تسلط محصولات خارجی در اقتصاد و بازار کمتر می شود و از طرف دیگر هرچقدر در تجهیزات مخابراتی به سمت تولید محصولات فناورانه برویم بیشتر مانع از خروج ارز در کشور خواهد شد. کارشناسان حوزه فناوری بر این باورند که داخلی سازی تجهیزات مخابراتی مانع از خروج ۵۰ درصدی ارز می شود.

مدیرعامل شرکت خدمات مخابراتی ارگ جدید در رابطه با مشکلاتی که بر سر راه تولید داخلی تجهیزات و کالاهای مخابراتی وجود دارد گفت: از وزارت صمت به عنوان نماینده و حامی تولیدکنندگان داخلی که کمک کرده در کشور اشتغال ایجاد کنیم، خواهش می‌کنم با وزارت اقتصاد و بانک مرکزی تا جایی که می‌توانند ارتباط نزدیکی داشته باشند تا مشکلات مالی شرکت‌های تولیدکننده داخلی رفع شود. مهرداد میراسماعیلی گفت: در قراردادهای خارجی به دلیل نوع ارتباط بین‌المللی و استاندارد ارتباطی که براساس اینکوترمز برقرار است، واریزی قراردادها را باید به صورت   LC  یا نقدی و قبل از هم انجام دهیم یا اگر هم قرارداد مدت‌دار است، باید با یک تاریخ مشخص باشد. وی، ادامه داد: در قراردادهای داخلی بعضا واریزی مشخص نیست و شرکت‌های داخلی دچار مشکلات بسیار زیاد مالی در گردش مالی خود هستند. سیستم‌های بانکی ما به هیچ عنوان برای رفع مشکلات مالی این شرکت‌های تولیدکننده داخلی پاسخگو نیستند.

تمرکز دولت بر داخلی سازی صنعت تجهیزات مخابراتی

فرامرز رستگار، دبیر سندیکای صنعت مخابرات ایران

تولید تجهیزات مخابراتی در ایران روند یکسانی نداشته و در یک مقطع به شدت مورد استقبال قرار گرفت و در سال‌های میانی به دلیل تغییر ساختارها و عدم‌حمایت کافی این روند با نوسان همراه شد. البته در سندیکا اقدامات بسیار مثبتی برای حمایت از تولیدکننده تجهیزات مخابراتی انجام شده اما همانطور که می دانیم یک دست صدا ندارد و برای تحقق خودکفایی در این حوزه باید دیگر سازمان ها و مراکز مرتبط وارد عمل و همکاری شوند. در این راستا وزارت صنعت می تواند اقدامات موثری داشته باشد و با ارائه طرح های منسجم سرمایه‌گذاری برای تولید داخلی تجهیزات و کالاهای آی سی تی را افزایش دهد. همانطور که اشاره شد سندیکا، پر کار و کم ادعا به کار خود در حوزه ساخت داخل ادامه می دهد اما اقدامات دیگری نیز برای رسیدن به هدف و بومی سازی تولید در این حوزه لازم است. باید تعرفه سرویس های مخابراتی و ارتباطی و تعرفه های گمرکی در راستای حمایت از فعالان این حوزه بازنگری شود. در حال حاضر تعرفه های ارتباطی دنیا یا کاهش می یابد یا ثابت می ماند بنابراین باید در کشور در این زمینه الگوسازی شود.

از طرفی دیگر جلوگیری از قاچاق کالاهای مخابراتی را نیز برای حمایت از تولید کننده داخلی باید مدنظر قرار دهیم چراکه قاچاق در این حوزه تولید داخلی را فلج می کند و برای تولیدکننده مقرون به صرفه نیست تا در کارزار رقابت با کالاهای قاچاق وارد شود. این صنعت همواره در حال تغییر است و در لایه های مختلف صنعت حضور پیدا کرده بنابراین تمرکز دولت بر داخلی سازی این صنعت می‌تواند نقش مهمی در اشتغال کشور داشته باشد. انتظار این است که وزرات صمت و سیستم بانکی تولیدکننده تجهیزات مخابراتی را در کنار خود ببینند و نه در مقابل خود و با حمایت ها و تسهیلاتی که در نظر می گیرند موجبات رشد صنایع مخابراتی را فراهم کنند. این حوزه با صرف کمترین هزینه می تواند برای کشور تولید ثروت های هنگفت کند و به راحتی با صرف هر یک دلار سرمایه گذاری دراین حوزه می توان هزاران دلار برداشت کرد. البته همه مشکل این موارد نیست چراکه تولید کنندگان داخلی تمام توان خود را صرف فعالیت های فنی، تحقیقاتی و تولیدی می کنند و کمتر به موضوعات مربوط به بازاریابی می پردازند و مانند کمپانی های خارجی قادر به جذب مخاطب نیستند.

 

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.