صفحه اصلی / اصناف / تولید سیب زمینی به ۵ میلیون تن رسید
تولید سیب زمینی به ۵ میلیون تن رسید

قیمت هر کیلو سیب زمینی سرمزرعه ۲ هزار و ۱۰۰ تومان

تولید سیب زمینی به ۵ میلیون تن رسید

کسب و کار نیوز- نیازی گفت: برآورد‌ها حاکی از آن است که در سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۵ میلیون تن سیب زمینی تولید شده است.

به گزارش کسب و کار نیوز، رحیم نیازی رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران با اشاره به اینکه آمار نهایی تولید سیب زمینی در دسترس نیست، اظهار کرد: برآورد‌ها حاکی از آن است که در سال زراعی ۹۸-۹۷ حدود ۵ میلیون تن سیب زمینی تولید شده است.وی افزود: براساس سطح زیرکشت و پیش بینی عملکرد، تولید داخل نه تنها جوابگوی نیاز داخل است بلکه مازاد آن به بازار‌های هدف باید صادر شود.

نیازی سرانه مصرف سیب زمینی به ازای هر نفر در سال را ۴۵ تا ۴۷ کیلوگرم اعلام کرد و گفت: با احتساب تولید داخل، مازاد مصرف برای تعادل قیمت باید به بازار‌های هدف صادر شود چرا که هزینه‌های تولید به شدت افزایش یافته است.رئیس انجمن سیب زمینی کاران، قیمت بالای بذور، اجاره زمین، نوسان نهاده‌های کشاورزی همچون کود‌های دامی و شیمیایی، ریز مغذی ها، سموم دفع آفات و ماشین آلات کشاورزی، حقوق و دستمزد، کارتن و کیسه گونی را دلیل اصلی هزینه‌های بالای تولید سیب زمینی اعلام کرد. وی قیمت تمام شده هر کیلو سیب زمینی را یک هزار و ۷۰۰ تا ۲ هزار و ۱۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: هم اکنون هر کیلو محصول با نرخ یک هزار و ۶۰۰ تا ۲ هزار و ۱۰۰ سر مزرعه از کشاورزان بسته به کیفیت خریداری می‌شود که سود چندانی برای کشاورز در بر ندارد.

اختلاف ۲ تا ۳ برابری قیمت سیب زمینی از مزرعه تا بازار در سایه کمبود نظارت

نیازی ادامه داد: علی رغم خرید سیب زمینی با نرخ پایین از کشاورزان، اما سودجویی عوامل واسطه و دلال منجر به اختلاف ۲ تا ۳ برابری محصول سرمزرعه تا بازار است که انتظار داریم با اعمال نظارت‌های بیشتر از افزایش قیمت‌ها جلوگیری می‌شود. این مقام مسئول درباره تاثیر گرانی بنزین بر هزینه‌های تولید گفت: اگرچه گرانی بنزین در ماه‌های اخیر بدون تردید بر افزایش هزینه‌های تولید و حمل و نقل تاثیر گذار است، اما پیش بینی می‌شود که میزان سطح زیر کشت و تولید در سال زراعی آینده کاهشی نداشته باشد.

رئیس انجمن ملی سیب زمینی کاران در پایان با انتقاد از بی توجهی مسئولان وزارت جهاد نسبت به اجرای الگوی کشت تصریح کرد: با توجه به پراکندگی اراضی کشاورزی، تعداد بالای بهره برداران، تنوع آب و هوایی و بسیاری از عوامل دیگر موجب شد تاکنون وزارت جهاد کشاورزی نتواند الگوی کشت خاصی را برای کشاورزان معرفی کند که این امر در کنار قیمت تضمینی پایین محصولات کشاورزی موجب شد کشاورزان به کشت محصول خاص رغبت چندانی نداشته باشند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.