چهارشنبه , ۲۹ فروردین ۱۴۰۳
صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / رواج دست دوم فروشی در بازار کامپیوتر
رواج دست دوم فروشی در بازار کامپیوتر

گرانی کالاهای کامپیوتری موجب ایجاد مشاغل کاذب شده است

رواج دست دوم فروشی در بازار کامپیوتر

کسب و کار نیوز- با افزایش نرخ ارز و مشکلاتی که برای بازارها و صنایع وابسته به آن بوجود آمد مشاغل کاذبی ایجاد شد تا نیازهای مردم را در هر صنف و بازاری برآورده سازد. بازار کامپیوتر یکی از اصلی ترین بازارهایی است که از نوسانات نرخ ارز آسیب های فراوانی دیده و فروشندگان ومشتریان این حوزه ضرر و زیان های بسیاری را متحمل شده اند. به دلیل گرانی کالاهای کامپیوتری و کاهش قدرت خرید مردم مشاغل کاذب مانند دست دوم فروش‎ها در بازار به راه افتاده که مشکلات زیادی را برای فروشندگان و خریداران ایجاد کرده است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز ،در این رابطه رییس هیات مدیره پاساژ کامپیوتری رضا با اشاره به اینکه بازار کامپیوتر به شدت تحت تاثیر نوسان نرخ دلار است، گفت: عمده محصولات این بازار وارداتی هستند و مشکلاتی که در زمینه واردات به خصوص نوسان نرخ دلار وجود دارد باعث شده بازار پرالتهاب شود. طی دو الی سه ماه گذشته که نرخ دلار ثابت شده بود شاهد ثبات نسبی در بازار کامپیوتر بودیم و قیمت ها نیز رشد نزولی داشت. اما قطعا با نوسان نرخ دلار بازار نیز ملتهب خواهد شد. زیرا جو روانی بدی ایجاد می‎شود و واردکنندگان و فعالان صنف نگرانند نتوانند کالایی که می‎فروشند دوباره جایگزین کنند. وی افزود: با توجه به اینکه دوره و سیکل واردات کالا دو ماهه است، در صورتی که نرخ دلار تثبیت شود و واردکنندگان و فعالان صنف بتوانند برای دوماه آینده خود برنامه‎ریزی نمایند، هم بازار به آرامش می‎رسد و هم قیمت‎ها روند نزولی به خود خواهد گرفت. اما نمی‎توان انتظار داشت که بازار رونق پیدا کند، زیرا از یک سو خریدهای دولتی به دلیل کمبود بودجه کاهش یافته و از سوی دیگر خرید یوزرهای خانگی نیز به دلیل نبود نقدینگی به شدت کم شده است و کاربران با احتیاط بیشتری نیازهای خود را تامین می‎کنند.

وطن خواه همچنین با بیان اینکه با افزایش قیمت کالاهای کامپیوتری و اقلام وابسته به آن خرید و فروش کالاهای استوک و دست دوم در صنف کامپیوتر افزایش یافته است، گفت: قدرت مالی مصرف کنندگان به شدت کاهش یافته است و نمی توانند برای خرید کالای نو هزینه کنند به همین دلیل سراغ کالای دست دوم می‎روند که البته کنترل دست دوم فروش‎ها بسیار سخت است. وی افزود: کالاهای تکنولوژی محور اعتبار زمانی مشخصی برای سالم بودن ندارند و عمر مفید آنها مشخص نیست بنابراین خرید آنها باید با دقت صورت گیرد. در عین حال بخش تعمیرات کالا نیز رونق گرفته است، زیرا اکنون اقلام ارزان نیستند که بتوانیم به راحتی از آنها عبور کنیم.

اما حسین کمشکی، فروشنده یک فروشگاه خرید و فروش لپ‌تاپ و تبلت دست دوم است که موضوع افزایش گرایش مصرف‌کنندگان بازار کامپیوتر را به سمت خرید از بازارهای دست دوم تایید می‌کند و می‌گوید که در دو ماه گذشته بر تعداد مشتریانش افزوده شده است. ما مشتری‌های خاص خودمان را داریم به‌طور مثال بیشتر مشتریان ما از شهرستان هستند و برخی دیگرهم که در پایتخت زندگی می‌کنند به خاطر وضعیت مالی‌شان مجبور هستند کالای دست دوم بخرند. وقتی نمی‌توانند چیزی را که نیاز دارند از بازار دست اول بخرند به دنبال کارکرده‌اش می‌روند. مثلا کسی که پول‌هایش را جمع کرده که ماشین بخرد حالا که قیمت ماشین بالا رفته و دیگر نمی‌تواند ماشین ۳۰ میلیون تومانی بخرد مجبور می‌شود دنبال ماشین ۲۰ میلیون تومانی باشد.

مثلا لپ‌تاپی که تا قبل از سال جدید ۲ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان قیمت داشت الان به ۴ میلیون تومان رسیده است، مسلما بسیاری از دانشجویان و کارمندان نمی‌توانند چنین هزینه‌ای را بپردازند؛ چراکه شاید برای تهیه همان پولی که برای خرید لپ تاپ کنار گذاشته بودند یک سال تلاش کرده بودند؛ اما حالا به یک‌باره نمی‌توانند یک میلیون بیشتر از پولی که جمع کرده‌اند هزینه کنند بنابراین به سمت خرید از بازار لوازم دست دوم می‌روند.» او اضافه می‌کند:« به هر حال امروزه مدرسه، دانشگاه و آموزشگاه‌ها خانواده‌ها را مجبور می‌کنند که برای فرزندانشان لپ‌تاپ تهیه کنند. کسی که بودجه پرداخت افزایش هزینه را نداشته باشد مسلما مجبور می‌شود از بازار لوازم دست دوم خرید کند.

راه اندازی بازار ثانویه در بازار کامپیوتر

بهزاد مبینی ،کارشناس بازار کامپیوتر

در شرایطی که قرار گرفته ایم گرایش مردم به سمت بازارهای دست دوم امری طبیعی است و هر روز نیز تمایل برای خرید کالاهای دست دوم بخصوص در بازار کامپیوتر و موبایل بیشتر می شود. با افزایش بی سابقه قیمت ها بخصوص در بازار موبایل دیگر کمتر کسی توانایی خرید گوشی را دارد بنابراین بازاری ثانویه با عنوان دست دوم فروش ها در این حوزه به راه افتاده تا نیاز خریداران را تامین کند. هم اکنون فروشندگان زیادی در این زمینه فعالیت می‎کنند که جواز کسب ندارند و فعالیت آنها قانونی نیست که باید برای دریافت مجوز اقدام کنند. مورد دوم اینکه برخی از فروشندگان در شهرستان‎ها خبر ندارند کالایی که خریداری می‎کنند قاچاق یا سرقتی است به همین دلیل دچار مشکل می‎شوند.

از سوی دیگر واردکنندگان رسمی کالاهای دست دوم در بازار رایانه با مشکلات و چالش‎های مختلفی مواجهه هستند، به طور مثال بسیاری مواقع کالاهای استوک (دست دوم)  توسط پلیس آگاهی به خاطر سرقت و یا اداره مبارزه با قاچاق کالا به علت نداشتن مدارک موجهی که فروشنده از آن بی اطلاع است ضبط می‎شوند و به همین خاطر هم باید جریمه‌های سنگین بپردازند. اما این یک واقعیت است که بازار محصولات دست دوم، حداقل در بین فروشگاه‌های فیزیکی، در حال رونق گرفتن است.

همچنین مطالعه کنید:

طرح کالابرگ در ۱۴۰۳ ادامه می‌یابد/ امسال کسری بودجه نخواهیم داشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، داوود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.