صفحه اصلی / اسلایدر / لاستیک های تاریخ گذشته در بازار
لاستیک های تاریخ گذشته در بازار

چرا تمام لاستیک‌های منقضی در انبارها به مردم فروخته شد؟

لاستیک های تاریخ گذشته در بازار

کسب و کار نیوز- لاستیک هم مانند دیگر کالاهای مصرفی تاریخ انقضا دارد اما این موضوع در حالی مطرح می شود که گزارشاتی در رابطه با توزیع لاستیک های تاریخ انقضا گذشته طی ماه های گذشته منتشر می شود و موج نگرانی ها را بخصوص برای دارندگان ماشین های سنگین ایجاد کرده است. در دوره ای تامین لاستیک های مورد نیاز کامیون داران و دارندگان ماشین های سنگین دچار مشکلات بسیاری شد که همین امر به اعتصابات زیادی منجر شد و گویی تنها راه مقابله با این اعتصابات فروختن لاستیک‌های منقضی در انبارها به این افراد بوده است. بنابراین لاستیک‌هایی که به دلیل نبود خریدار سال‌ها در انبار انباشت و منقضی شدند در این دوره به فروش رفتند.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، احمد کریمی، دبیر کانون کامیون‌‌داران کشور با انتقاد از توزیع لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته در اوج آشفتگی‌های بازار لاستیک و قطعات یدکی صنعت خودرو به ویژه خودروهای سنگین گفت: در دوره‌ای که در بازار لاستیک با شرایط بحرانی و سختی مواجه بودیم،‌ متاسفانه بهره‌برداری اساسی و سوء استفاده از جانب واردکنندگان، توزیع‌کنندگان و فروشندگان لاستیک انجام شد. وی تاکید کرد: لاستیک‌های انباشت شده آنقدر بی‌کیفیت بودند که در شرایط عادی مشتری و خریدار نداشتند اما در دوره‌ای که با کمبود لاستیک مواجه بودیم و کامیون‌ها زمین‌گیر شده بودند دیگر کیفیت در اولویت قرار نداشت و تقاضای بالا باعث شد تا لاستیک‌های انبار که تاریخ انقضا گذشته بودند هم وارد بازار شوند.

کریمی با بیان اینکه بعضا لاستیک‌هایی وارد بازار شد که در سال ۲۰۱۲ حواله آنها صادر شده بود، گفت: طول عمر لاستیک سه سال است و بعد از سه سال لاستیک‌ها منقضی می‌شوند حال اینکه ۴ ماه گذشته و در سال ۲۰۱۸ لاستیک‌هایی به فروش رسیدند که تاریخ حواله آنها به سال ۲۰۱۲ بر می‌گشت. دبیر کانون کامیون‌‌داران کشور ادامه داد: در گذشته چنین شرایطی حاکم نبود و رانندگان لاستیک مورد نیاز خود را از مراکز معتبر تهیه می‌کردند. وی با تاکید بر افزایش تصادفات ماشین‌های سنگین با ورود لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته گفت: متاسفانه با توزیع لاستیک‌های تاریخ انقضا گذشته شاهد افزایش وقوع تصادفات در جاده‌ها بودیم و نامه‌ای را هم به سازمان حمایت از تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان ارسال کردیم که در آن تاکید شد که اجازه ندهند که هر لاستیکی با هر برندی به ویژه برندهای چینی وارد شود. گزارشی هم  مبنی بر واژگونی کامیون ناشی از استفاده از لاستیک بی‌کیفیت و تاریخ انقضا گذشته به مراجع ذی‌ربط و دستگاه‌های مسئول ارسال کرده‌ایم. کریمی ادامه داد: از دستگاه‌های مرتبط درخواست کردیم در شرایطی که با کمبود عرضه مواجه هستیم هر لاستیکی را وارد نکنند متاسفانه در دوره ای لاستیک‌های بی‌کیفیت و غیرقابل استفاده وارد شد که چاره‌ای جز استفاده از آنها نبود.

کمبود لاستیک در بازار

هومن عطایی، کارشناس بازار خودرو

هیچ تایری پس از گذشت ۵ سال از تولید آن قابل استفاده نیست و این تاریخ ربطی به میزان کارکرد آن ندارد. بنابراین باید توجه داشت که هنگام خرید لاستیک تاریخ تولید و انقضای آن که روی بدنه کالا حک شده مورد توجه قرار بگیرد. در زمان افزایش نرخ ارز و اعتصابات کامیون داران شاهد ترخیص برخی از لاستیک های مانده در انبارها که تاریخ مصرف شان گذشته بوده ایم که نتایج آن کم کم در برخی اتفاقات نمایان می شود. البته وزیر صمت این اتفاق را تکذیب کرده اند و در همان زمان هم در رابطه با گزارش هایی که منتشر شد موضع گیری کرده اند اما واقعیت این است که به دلیل کمبود لاستیک این اتفاق افتاده است.

در گذشته ضوابطی برای کنترل لاستیک‌ها از سوی بازرسان وجود داشت، اما متاسفانه از سال گذشته این کنترل‌ها لغو شد. در گذشته فقط نمایندگی‌های مجاز به واردات تایر اقدام می‌کردند، اما با افزایش نرخ ارز سایر واردکنندگان نیز اقدام به واردات تایر کردند و گاهی نیز تایر‌های استوک وارد کشور کردند. البته استوک نه به معنی دست دوم به این معنا که لاستیک زیر باران یا آفتاب مانده و فرسوده شده است یا با دقت فنی انبار نشده است. در رابطه با تایرهای ساخت داخل نیز باید برنامه هایی وجود داشته باشد تا خریداران و مصرف کنندگان از تاریخ مصرف این محصول باخبر شوند. در این خصوص لازم است تا سازمان ملی استاندارد به‌عنوان تنها مرجع رسمی در کشور،‌ برای صدور دستورالعمل تاریخ انقضای تایر و اطلاع‌رسانی صحیح آن به مصرف‌کنندگان اقدام کند.

همچنین مطالعه کنید:

رویکرد دولت سیزدهم توسعه بخش تعاون است/ تحقق شعار سال با رونق تعاونی‌ها

به گزارش کسب و کار نیوز ، «حامد ویس کرمی»، معاون امور تعاون وزارت تعاون، …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.