صفحه اصلی / ورزشی / جهان ورزش / استیلی: جمعه بازیکنانم را جمع می کنم و می روم
استیلی: جمعه بازیکنانم را جمع می کنم و می روم

مربیان استقلال و سپاهان را درک می کنم ولی

استیلی: جمعه بازیکنانم را جمع می کنم و می روم

کسب و کار نیوز :حمید استیلی می گوید نیامدن بازیکنان تیم ملی امید به اردو، باعث محرومیت آنها از حضور در رقابت های باشگاهی می شود.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ورزش سه, ، حمید استیلی امروز در شرایطی به استودیوی آنتن آمد که تعداد بازیکنان حاضر در اردوی تیم ملی امید کشور حتی کمتر از روز گذشته بود کهبا ۱۲ نفر تیمش را تمرین داد. صحبت های ما با استیلی در رابطه با آخرین شرایط تیم امید شروع شد و با توجه به اینکه تیم او از تاریخ ۱۹ دی ماه رقابت هایی بسیار حساس در چارچوب آخرین مرحله مقدماتی المپیک برگزار می کند، بدون اینکه به حواشی بپردازیم، موضوع بحثمان را به شرایط این روزهای تیم سوق دادیم.

اولین سوال از حمید استیلی در رابطه با آخرین شرایط اردوی تیم ملی امید بود که او اینگونه حرف هایش را آغاز کرد: همانطور که می دانید، من سعی کردم چه در زمانی که مدیر تیم بودم و چه حالا که مربی هستم، تعامل بسیار خوبی با باشگاه ها داشته باشیم و همینطور با تیم ملی که در روزهای فیفادی بازیکنان را داشته باشیم تا باشگاه ها آسیبی نبینند و حداکثر استفاده را ببریم. فدراسیون فوتبال هم بیشترین کمک را در این راه کرده است، تا ما در روزهای فیفادی بازی های بین المللی داشته باشیم.

نباید اشتباهات سال های قبل را تکرار می کردیم

زمانی که من به عرصه مدیریت اضافه شدم، کاری که قبلا و سالیان سال نشده بود و امسال دوراندیشی شده بود، اعزام تیمی به بازی های آسیایی جاکارتا بود که بازیکنانش بتوانند در المپیک بازی کنند. ما نباید اشتباهات سال های گذشته را نباید تکرار می کردیم و نباید مدال برای ما ملاک اصلی باشد. خدا را شکر هم فدراسیون فوتبال قبول کرد، هم وزارت ورزش و هم کمیته ملی المپیک قبول کردند.

به کره باختیم ولی برنامه‌مان را ادامه دادیم

ما آن بازی ها را رفتیم و مقابل کره ای بازی را باختیم که قهرمان شد و بازیکنان بالای ۲۳ سال داشتند. مورد بعدی اینکه بازیکنان خارجی آنها مانند سون هم حضور داشتند. ما در دور گروهی خوب بودیم ولی در حذفی مقابل کره جنوبی با اینکه نیمه اول خوب بازی کردیم، باختیم. ما آن برنامه را ادامه دادیم و پیش بینی های لازم را در تمام زمینه ها انجام داده بودیم؛ از در نظر گرفتن برنامه های لیگ و سایر موارد.

این روزهای آخر برای ما اهمیت دارد که ناقص هستیم

ببینید ما در زمان های فیفادی بچه ها را جمع کردیم و شناخت خوبی از آنها پیدا کردیم. بازیکنان قبلا بازی نمی کردند ولی الان شرایط بسیار بهتری دارند. با این حال این روزهای آخر مهم است که ما بازیکنان را به طور کامل در اختیار داشته باشیم. الان تمام تیم های همگروه ما در اردو هستند، اما ما شنبه بازیکنان را جمع کردیم که کامل هم نبودند. روز شنبه و یکشنبه ریکاوری کردیم و در واقع هیچ کاری انجام ندادیم. تنها روز دوشنبه کامل بودیم که آن هم بازیکنان لژیونر ما (مهدی خانی، یونس دلفی و اللهیار صیادمنش) نبودند و مصدوم هایی داشتیم که امید نورافکن، علی شجاعی و درخشان مهر بودند. این سه بازیکن زیر نظر پزشکان خوب تیم ما کار درمان را پیگیری کردند. کادر پزشکی بسیار خوبی دارند که در تیم ملی بزرگسالان بوده اند.

قبل از شروع آخرین اردو، من و آقای ماجدی به تایلند رفتیم تا شرایط اردوی تیم را شبیه سازی کنیم. اینکه چطور باید از بانکوک به هاجای برویم و از هاجای با ماشین به سونگلای (محل برگزاری اردوی تیم ملی امید) برویم. همه این ها را شبیه سازی کردیم. شرایط هتل و اتاق ها را دیدیم. حتی در این مورد صحبت شده که اتاق های رو به دریا را به کدام بازیکنان بدهیم و اتاق های رو به جنگل را به کدامشان. همه این ها را صحبت کرده ایم. آقای ماجدی زبان تایلندی بلد بود و کمک کرد تا برنامه ریزی خوبی داشته باشیم. سرمربی کره جنوبی هم در سونگلای بود و آنها هم در حال بررسی شرایط بودند. تمام این کارها را انجام دادیم و حالا به که به انتهای کار رسیدیم که باید بازیکنان را در اختیار داشته باشیم که این اتفاق رخ نداده است و باشگاه ها بازیکنانشان را به ما نداده اند.

همه اتفاقات اخیر کشور به تیم ملی امید ضربه زد

از سازمان لیگ خواستیم که بازی های لیگ را تعطیل کنند ولی گفتند زمان نداریم. من از عید که تیممان بالا آمد، برنامه دادم. می دانستیم که چه زمانی بازی داریم و از سازمان لیگ خواستیم که یکماه بازیکنان را در اختیار داشته باشیم ولی لیگ ما به تعویق افتاد، مسائل مربوط به آلودگی هوا رخ داد و اخیرا هم اتفاقاتی در تهران و شهرهای دیگر رخ داد که باعث تعویق چندباره بازی های لیگ شد. این ها همه باعث شد که ضربه اش به تیم امید بخورد.

یک بازیکن به اردوی تیم نیامد، محروم شد

حالا ما مانده ایم و یک بازی جام حذفی که البته می دانیم صحبت بر سر یک جام است. حالا لیگ را می توانند با یکی دو بازیکن کمتر بازی کنند. البته باشگاه ها موظند که بازیکنانشان را در اختیار ما بگذارند. در اردوی قبلی یک بازیکن از یک باشگاه به صورت ناخواسته نیامد و با محرومیت مواجه شد. آقای سلمانی بازیکن صنعت نفت مظلوم ترین بازیکن ما است ولی ما از رئیس کمیته اخلاق خواستیم که او را ببخشند، چون نیامدنش خود خواسته نبود. همینجا از رئیس کمیته اخلاق تشکر می کنم که کار او را درست کردند.

علی آقا (پروین) همان حرف هایی را به بچه ها زد که من زده بودم

باید از پیشکوستان مثل آقای پروین، زرینچه، آقای کلانی و .. تشکر کنم که با تمام مشکلاتی که داشتند به تمرین آمدند. آقای پروین می گفت هر وقت تمریناتتان شروع شد به من بگو که بیایم. من شاگرد علی آقا بوده ام و به همین خاطر است که همیشه حرف هایی را می زنم که از او یاد گرفته ام. آقای پروین با بچه ها صحبت کرد و همان حرف هایی را زد که من به بچه ها می گویم و واقعا خیلی تاثیر گذار بود. همچنین آقای سطلانی فر و دکتر صالحی امیری هم آمدند که از آنها برای پشتیبانی تیم کمک خواستیم و آنها قول دادند که کمک کنند.

زمانی نداریم تا به عقب برگردیم

ما زمان کوتاهی داریم. نباید به عقب برگردیم، چون کمکی به ما نمی کند و مشکلی حل نمی کند. باید به جلو نگاه کنیم تا ببینیم چه مشکلاتی داریم. دو سه تای از بازیکنان مورد نظر ما در تیمشان بازی نمی کردند و من از مربیان آنها خواستم که آنها را به ما بدهند تا با توجه به امکانات بیشتری که ما داریم، شرایط آنها را زیر نظر داشته باشیم و با ما کار کنند. خدا را شکر آقای ساکت لطف زیادی به تیم دارند و امکانات را در اختیار ما قرار داده اند.

روزهایی که گذشته اند دیگر برنمی گردند

استفاده از امکانات پک، سبب شد تا به مصاحبه کارلوس کی روش علیه استیلی اشاره کنیم و اینکه حالا با رفتن این مربی، آنها می توانند با خیال راحت از امکانات کمپ ملی فوتبال استفاده کنند. استیلی به این موضوع اینگونه واکنش نشان داد: این امکانات نه تنها برای امید است که برای فوتبال کشور است. برای نوجوانان، جوانان و حتی فوتسال کشور. فدراسیون آنجا در حال احداث هتل است. ۱۸ تیم ملی داریم. ما تنها پول بلیت هواپیمایمان به ۲،۳ میلیارد می رسد ولی توانستیم علیرغم تحریم ها مدیریت کنیم. در این بین مهم زمان است؛ پول را می شود ۲،۳ دیگر هم بدهند. روزهایی که گذشته است، دیگر برنمی گردد ولی از الان به بعد باید بازیکنان را در اختیار داشته باشیم. بازیکنان را ما ارزیابی می کنیم و واقعا تغییر زیادی را در شرایط جسمی آنها مشاهده کردیم. در اردوی آخر ما واقعا ما بازیکنانی را انتخاب کردیم که شرایط بهتری داشتند.

از استیلی در این رابطه پرسیدیم که او از وزیر ورزش و مهدی تاج درخواست کرده بود تا حداقل مسابقه استقلال و سپاهان را با یک دستور مدیریتی به تعویق بیاندازند. او در واکنش به این موضوع اینگونه پاسخ داد: فدراسیون فوتبال تصمیم گیرنده نهایی است. از آقای مهدی تاج خواستم تا دستور مدیریتی در این زمینه بدهد. من از آقای وزیر و آقای صالحی امیری به صورت صریح خواستم که شرایط مالی ما را مشخص کنند و بحث مالی ما را درست کنند. ما بعد از تمرین روز دوشنبه جلسه ای برگزار کردیم با حضور آقای پروین، کلانی، صالحی امیرِی، آقایان تاج و صالحی امیری. بیشتر بحث من بیشتر بحث مالی بود و من خواستم وزیر رقمی بگوید که کمک کند به ما. ما هنوز پاداش صعود از مرحله اول گروهی را به بچه ها ندادیم. من به بچه هایم قول داده ام و چیزی که برای من حائز اهمیت است اینکه پاداش بچه ها را بدهند. به هر حال بحث روانی برای بازیکنان مهم است. البته این را بگویم که اصلا بحث مالی نداشته باشند و اینجا بحث کشور و تعصب است. به بچه ها و بازیکنانم را طوری بار آورده ام که بحث مالی نکنند. همیشه هم تیم ۹۸ را مثال زده ام که با تمام وجودشان برای مردم بازی کردند. با این حال بحث روانی قضیه هم هست و باید بحث انگیزشی را درست کنند. البته من خودم کنار آنها هستم که هنوز ریالی دریافتی نداشته ام و کلی هم از جیبم هزینه کرده ام. حالا قرار است بدهند، نه اینکه ندهند. می خواهم این را بگویم که باید بازیکنانم با تمام وجود بازی کنند، بدون توجه به هیچ چیزی. به آنها گفته ام که وقتی سرود ملی ایران را می خوانید باید رگ گردنتان بیرون بزند. خیلی سخت است که قول موفقیت بدهم ولی این قول را می دهم که بازیکنانم با تمام وجودشان بازی کنند. من بچه ها را طوری بار آورده ام که هر چیزی داشته باشند، در زمین نشان خواهند داد.

همه جا برای تامین منابع مالی سر زده ام

از استیلی در این مورد پرسیدیم که آیا وزیر ورزش رقم مشخصی برای پاداش در نظر گرفته است یا خیر، افزود: مبلغی نگفتند. آقای سلطانی فر در همین زمینه صحبت هایی کلی داشتند و گفتند که در سال ۹۰ فروش منابع نفتی و گازی ایران ۱۲۰ میلیارد دلار بوده است و حالا به خاطر تحریم ها شده ۱۲ میلیارد دلار. ما و علی آقای پروین گفت، خب حالا ما باید چه کنیم. تازه وزیر گفت شاید تا عید بشود ۹ میلیارد دلار. یعنی بحث از این بهتر نمی شود و بدتر می شود. حالا ما باید چطور این شرایط را پشت سر بگذاریم؟ من خودم هر جا رفته ام و با توجه به ارتباطاتی که دارم، به افراد مسئول زیادی سر زده ام ولی همه جا مشکل مالی دارند. من الان هم کار مدیریتی می کنم و هم فنی، چون این بچه ها مثل بچه های خودم هستند. البته همکاران بسیار خوبی نظیر آقای شاهرودی، امامی فر، حسین پور، نوشادی، حبیبی و …. داریم که فوق العاده زحمت می کشند. ما دکتر روانشناس داریم. حتی ما برای تایلند آشپز نیاز داشتیم که باید از آقای کریمی تشکر کنم که بدون دریافت مبلغی حاضر شده اند به ما کمک کنند.

مهدی قائدی از امسال تا سال گذشته خیلی فرق کرده

حرف های بعدی استیلی در رابطه با تقدیر از مهدی قائدی بود و او در این زمینه توضیح داد: این یک کار اخلاقی بود. جوانان ما باید بدانند که به عنوان الگو مطرح هستند و خیلی از کارهایشان از فوتبال بیشتر دیده می شود. کسانی مربی من بوده اند که اخلاق اولویت اول آنها بوده است. در تیم ملی هم ما بحث مربیگری داریم و هم معلمی. مهدی قائدی در سرما کاپشنش را به بچه ای داد که سردش بود. این کار را ما بی اثر نمی گذاریم. این کار را کردیم تا نشان دهیم که این کار بی اثر نبوده است. شما مهدی قائدی را ببینید که هم از نظر فنی، شکل ظاهری، رفتاری و هم اخلاقی چقدر بهتر از گذشته شده است. این ها الگوهای خوب هستند که باید نشان داده شوند. نباید روی کارهای بد زوم باشیم و بهتر است روی کارهای شیرین تمرکز کنیم.

کار خیلی سختی برای انتخاب ۲۳ بازیکن نهایی دارم

از حمید استیلی در رابطه با شرایط فنی تیم امید پرسیدیم و به این موضوع اشاره کردیم که تیم او هر چه از عقب به جلو می آید، بازیکنان با کیفیت تری در ترکیبش داد. استیلی ضمن تایید این نکته، افزود: بله خط جلوی ما اکثرا بازی می کنند و مهره های تاثیرگذاری هستند و همانطور که شما گفتید، انتخاب از میان آنها سخت است. ما در هر پست شاید چند بازیکن داریم که کار ما را برای انتخاب دشوار می کند. ما باید ملاک های دقیقی مثل تاکتیک پذیری، آمادگی جسمانی، مسئولیت پذیری و .. را زیر نظر داشته باشیم تا بهترین ها را به تایلند ببریم. در اردوی آخر ۲۳ بازیکن که بهترین باشند را انتخاب می کنیم. بازیکن هایم دیده اند، من در کارم به صداقت و عدالت اعتقاد دارم که این دو نکته خیلی برای من مهم است. سعی می کنیم بهترین بازیکنان را انتخاب کنیم. البته کسانی هم که خط می خورند، چیزی از ارزش هایشان کم نمی شود؛ آنها آماده باشند چون مد نظر ما هستند تا در صورت آسیب دیدگی و مسائل غیر قابل پیش بینی دیگر به تیم ما اضافه شوند.

از ۵۰ نفر باید برسیم به ۲۳ نفر؛ کار سختی دارم

از استیلی در این مورد پرسیدیم که لیستی تهیه شده یا خیر که او گفت: کنفدراسیون فوتبال آسیا به ما وقت داده بود که نام ۵۰ نفر را رد کنیم تا به ۲۳ نفر برسیم. از این ۵۰ نفری که ما رد کرده ایم، ۲۳ نفر انتخاب می شوند که به خصوص در خط جلو خیلی کار سختی است.

جمعه شب بازیکنانم را جمع می کنم و می روم

از استیلی در رابطه با اردوی قطر پرسیدیم و اینکه چه برنامه ای دارد. او در واکنش به این سوال بیان کرد: طی صحبت هایی که با رئیس فدراسیون داشته ایم، قرار شده که بعد از هفته شانزدهم بازیکنان را جمع کنیم و به اردوی قطر برویم. یعنی جمعه ساعت ۱۰ و نیم شب ما پرواز خواهیم کرد. فقط بازیکنان فولاد خوزستان، نساجی مازندران و شهر خودرو کمی دیرتر از ما به قطر می رسند. در واقع هشت بازیکن تیم با یکی از اعضای کادر فنی چند ساعت دیرتر به ما ملحق خواهند شد و بقیه بازی های لیگ بدون این بازیکنان برگزار خواهد شد.

مربیان استقلال و سپاهان را درک می کنم

سرمربی تیم ملی امید بار دیگر به درخواست لغو بازی استقلال و سپاهان اشاره کرد و تاکید کرد: ما از سازمان لیگ خواسته ایم که فقط بازی سپاهان و استقلال را لغو کنند، چون این بازی بحث یک جام است. من مربی هستم  و درک می کنم. ما از سازمان لیگ خواسته ایم که بازی را عقب بیاندازند ولی اگر عقب نینداختند، ما مجبور هستیم که بازیکنان را ببریم.

بازیکن ندهند، همه ضرر می کنیم

استیلی در واکنش به این سوال که اگر باشگاه ها بازیکنانشان را به تیم امید ندهند و او شب جمعه نتواند آنها را با خود ببرد، اضافه کرد: ما گفتیم می بریم و اگر هم ندهند، این بازیکنان برای باشگاه هایشان نمی توانند بازی کنند. این دستور هیئت رئیسه است. در اردوی قبلی هم این اتفاق افتاد. این بازیکنان برای باشگاه هایشان هم نمی توانند بازی کنند. یعنی اینطور نیست که بگویند بازیکن نمی دهیم و در مسابقات استفاده کنند. پرونده این بازیکنان به کمیته اخلاق می رود و چندین جلسه محرومیت برای آنها دارد. ما نمی خواهیم به آنجاها بکشد، چون نه چیزی عائد ما می شود و نه باشگاه. این وسط بازیکن بیشترین ضرر را می کند و باشگاهش و تیم ملی امید هم ضربه می خورند. همانطور که دور مقدماتی یک باشگاه به ما بازیکن ندارد و دو بازیکنش محروم شدند که برای ما هم خیلی سخت بود.

پیشنهاد دادیم هفته شانزدهم انجام نشود

استیلی ادامه داد: ما پیشنهادی دادیم که هفته شانزدهم را برگزار نکنید و بازی های معوقه را در این هفته برگزار کنید تا بتوانید بازی استقلال و سپاهان را هم در همین تاریخ برگزار کنید، که البته به جمع بندی نرسیدیم. من با آقای سهیل مهدی جلسه گذاشتیم ولی برنامه مسابقات را داده بودند.

تاج قول داده رضایت صیادمنش را بگیرد

بازیکن سابق تیم پرسپولیس و تیم ملی با اشاره به آخرین شرایط لژیونرهای تیم که ابهامات پیرامون تیم ملی امید را بیشتر کرده، عنوان کرد: من قبل از آقای مهدی با آقای تاج و ساکت جلسه داشتم. ما هین الان هنوز نتوانسته ایم صیادمنش را بگیریم؛ به دلیل اینکه باشگاهش اجازه نداده است. حالا آقای تاج با ارتباطاتی که با فدراسیون فوتبال ترکیه دارد، قول داده که این بازیکن را بگیرد. مهدی خانی امروز به ما اضافه شد. دلفی هم مصدومیتی جزئی دارد. با پزشک شالروآ در ارتباط هستیم تا ببینیم می تواند به ما کمک کند یا خیر.

کی روش در پک و ایفمارک بازیکنان را مداوا می کرد

گلایه بعدی استیلی از باشگاه ها بود که سه بازیکن مصدوم به اردوی تیم ملی امید دادند و افزود: شما ببینید آقای نورافکن در اردو بود ولی یک جلسه هم تمرین نکرد. ما از باشگاه ها خواهش کردیم که بگذارید این بازیکن ها در کنار ما بمانند. ما امکانات بیشتری داریم ولی قبول نکردند. اگر امکانات بیشتری داشتند، من مشکلی نداشتم ولی ما در پک شرایط بسیار بهتری داریم. این هم به خاطر اعتمادی است که باید بین باشگاه و تیم ملی باشد. اینکه بازیکنان در تیم ملی مداوا شوند. ما پزشکان بسیار خوب و امکانات بسیار خوبی داریم. اگر یادتان باشد، کی روش بازیکنان تیم ملی را همینجا در پک و ایفمارک مداوا می کرد و زودتر از موعد برای بازی های آماده می شدند. خیلی مهم بود که این بازیکن ها زیر نظر ما باشند. الان آقای شجاعی در اردو هست. هنوز ولی سالم نشده است. تیم نساجی در زمین چمن مصنوعی و با آمپول بازی کرده که خیلی خطرناک است. چون وقتی آمپول می زنید، درد را نمی فهمید و این موضوع می تواند طول درمان را بیشتر کند. آقای نورافکن وقتی به اردو آمد، حتی به دلیل التهاب و آسیب دیدگی ای که داشت، نمی توانست با سایر بازیکنان بدود.

به قلعه نویی گفتم همه تیم ها منتظر تصمیم تو هستند

استیلی سپس با اشاره به امیرقلعه نویی حرف هایش را ادامه داد: این ها همان اعتمادی است که به آن اشاره کردم و میان تیم ملی و باشگاه ها وجود ندارد. حالا آقای قلعه نویی که بچه محل من است و به من لطف دارد. تیم های دیگر می گفتند که ببینید آقای قلعه نویی بازیکن می دهد یا نه. من به او گفتم که تمام تیم ها منتظر تصمیم شما هستند که ایشان بازیکنانش را فرستاد.

استقلال و سپاهان شرایط حساسی دارند ولی …

از استیلی پرسیدیم که آیا به لغو بازی استقلال و سپاهان امیدوار است که او در پاسخ به این سوال اینگونه واکنش نشان داد: من امروز به آقای ساکت گفتم. به او گفتم که شما فکر کنید که در تاریخ دوم دی ماه هوا اینقدر آلوده شود که بازی برگزار نشود. حتی شهردار تهران هم گفته که باید تهران تخلیه شود. پیش بینی می شود آلودگی به مرز ۲۰۰  برسد که خیلی خطرناک است. اگر این اتفاق بیفتد، بازی لغو می شود. حالا شما فکر کنید این اتفاق بیفتد و احتمالش هم وجود دارد. شاید این اتفاق بیفتد. چه کسی فکر می کرد که آن شلوغی ها ایجاد شود. یک بازی است. این یک بازی را بردارند و یک تاریخ دیگر در نظر بگیرند. می دانم که محدودیت وجود دارد و هر دو تیم بازی های آسیای دارند ولی الان الویت تیم ملی امید است. بگذارید ما حداقل از ۲۹ ام با تیم کامل برویم. همه تیم ها در اردو هستند ولی ما هنوز شروع نکردیم. از طرفی دوست نداریم برای بازیکنان محروم شوند و مشغله فکری پیدا کنند. امید نورافکن کاپیتان تیم من است. مهدی قایدی و محبی جزو بازیکنان خوب ما هستند و اگر این ها نباشند، اردو کیفیت لازم را ندارد و باید همه کنار هم باشیم.

* نام عارف غلامی جزو ۵۰ بازیکنی که مد نظر دارید هست یا خیر؟ علاقه‌ای به صحبت در این مورد دارید؟

خود من برای اولین بار در یک مقطعی عارف غلامی را به تیم امید دعوت کردم. خودم با او صحبت کردم و حتی بازوبند کاپیتانی تیم ملی امید را به او دادم. او در واقع از تیم ملی امید شناخته شد و به استقلال رفت. من همه چیزم بر اساس صداقت است و دروغ نمی‌گویم؛ در بازی با استرالیا به عارف گفتم اگر همینطور بازی کنی، آقای استراماچونی تو را فیکس بازی می‌دهد که خدا را شکر گوش هم کرد و نمایش خوبی داشت. حتی محروم بود ولی به آقای حسن‌زاده زنگ زدم، نزد ایشان رفتم و درخواست کردم محرومیت ایشان تعلیق شود. آقای حسن‌زاده، رئیس سابق کمیته اخلاق هم لطف کرد و این بازیکن تیم ملی امید را تعلیق کنند. اگر یادتان باشد، یک روز مانده به بازیِ استقلال، محرومیت غلامی بخشیده شد و حتی غلامی در مسابقه بعدی برای استقلال مقابل سایپا گل زد. بالاخره ما هم یک توقعی از بازیکنان داریم و مهم رفتار و اخلاق آنها است. این یک بحث دروغ خانوادگی تیمی است. اسم او جزو ۵۰ نفر حضور دارد ولی مسائل تیمی برای ما در اولویت است.

* در دوره قبلی مقدماتی المپیک ما بازیکنانی مثل جهانبخش، آزمون و … را نداشتیم، اما به نظر می‌رسد در این دوره فقط خطر غیبت صیادمنش باشد. درست است؟

فعلا احتمال غیبت صیادمنش است ولی من قبلا پیش‌بینی چنین مسائلی را کرده بودم. من بعد از بازی‌های فروردین ماه و حتی این بازیکنان در حال رفتن به خارج از ایران بودند، به آنها گفتم به مدیر برنامه‌های خود بگویید که در قراردادتان بنویسد در بازی‌های تیم ملی امید ایران که در ژانویه(غیر از فیفا دی) است، شما باید برای تیم امید بازی کنید و این تبصره را بیاورید. همانطور که کره جنوبی در بازی‌های آسیایی که در فیفا دی نبود، اما تیم تاتنهام سون را داد چون مباحثی مثل خدمت سربازی و … بود. من ۱۰ ماه قبل این پیش‌بینی‌ها را برای بازیکنانی مثل صیادمنش، مهدی‌خانی و … کرده بودم. حتی به فدراسیون گفتم به باشگاه‌های بازیکنان لژیونر نامه بزند و بگوید که بازی‌های تیم امید در ژانویه و خارج از فیفادی است. آقای ویلموتس در گذشته درباره دلفی با باشگاه شارلروا صحبت کرد تا ما او را در اختیار داشته باشیم. و از ایشان تشکر می‌کنم. الان فقط باشگاه صیادمنش به ما نامه زده که پیگیر رفع این مسئله هستیم. خودِ صیادمنش هم علاقه‌مند به حضور در کنار ما است و در مسابقات اندونزی نیز با انگیزه برای ما کار کرد و الان نیز پیگیر هستیم. مدیر رسانه‌ای و خود ما با ایشان در ارتباط هستیم. صیادمنش در اردوی قطر همراه ما نیست ولی امیدوار هستیم در اردوی تایلند به جمع ما اضافه شود.

* برنامه شما در اردوی قطر چطور خواهد بود؟

بیست و نهم آذرماه به قطر می‌رویم و هفتم دی ماه مسابقه‌ای با تیم المپیک قطر خواهیم داشت. از آقای مهرداد مسعودی تشکر می‌کنم که در قطر هست و تلاش زیادی برای هماهنگی بازی‌های ما انجام می‌دهد. یک فرد فوق‌العاده خوبی است که تیم ملی و مردم ایران را دوست دارد. یک افتخاری برای ما محسوب می‌شود که ایشان نماینده فیفا در جام جهانی قطر است. ایشان کمک زیادی به ما کرد و در حال رایزنی است تا بتوانیم در سوم یا چهارم دی‌ماه نیز یک مسابقه با تیم داخلی قطر دیداری تدارکاتی داشته باشیم. هشتم دی‌ماه نیز به تهران برمی‌گردیم و پس از آن، دو روز بازیکنان به دیدار خانواده‌هایشان می‌روند تا از نظر احساسی دچار مشکل نشوند. هشتم یک تمرین در قطر خواهیم داشت و پس از آن به ایران برمی‌گردیم. ساعت ۱۵ الی ۱۷ یازدهم دی‌ماه مراسم بدرقه‌ای برای ملی پوشان امید خواهیم داشت و پس از آن عازم فرودگاه و بعد تایلند می‌شویم.

* گروه سختی با حضور تیم‌های کره جنوبی، چین، ازبکستان و … دارید، اما می‌توان امیدوار بود از این مرحله صعود کنیم.

زمانی که مسابقات قرعه‌کشی شد، به گروه سختی برخورد کردیم. هر سه تیم قدرتمند هستند. تیم امید چین بازی‌های تدارکاتی فوق‌العاده زیادی داشته و گروه آنالیز ما این مسائل را بررسی کرده است. فیلم تمام مسابقات امید چین، کره جنوبی و ازبکستان را داریم ولی گروه سختی داریم، اما امیدوار هستم با همت بازیکنان بتوانیم نتیجه بگیریم. معتقدم بازیکنان با تمام وجود به میدان می‌روند و وقتی از زمین خارج می‌شوند، دیگر توانی نخواهند داشت. فوق‌العاده امیدوار هستیم ولی نباید در فوتبال از قبل پیش‌بینی کرد. با وجود اینکه کم و کاستی زیادی داریم و هنوز اردوهای ما تشکیل نشده، امیدوار هستیم بچه‌ها موجب خوشحالی مردم شوند. به بازیکنان گفتم همه چیز یک طرف و مردم یک طرف هستند. در این شرایط شاید فقط فوتبال بتواند مردم را خوشحال کند.

* امید نورافکن دفاع آخر بازی می‌کند؟

باشگاه‌های ما در مسابقات خود استراتژی متفاوتی دارند. سپاهان و استقلال نمایش هجومی دارند ولی کار استراتژی ما با این‌ها متفاوت‌تر است و به همین دلیل بازیکن در قالب‌های تیمی متفاوتی قرار می‌گیرد. به همین دلیل می‌گوییم بازیکنان را در مدت زمان بیشتری نیاز داریم. در باشگاه‌ها فرصت زیادی هست تا بازیکنان کنار هم باشند؛ ضمن اینکه استقلال و سپاهان دو تیم بالای جدولی هستند که مهره‌های خیلی خوبی دارند. وقتی بازیکنان تیم ملی امید کنار این نفرات در این تیم‌ها به میدان می‌روند، شرایط متفاوت‌تری پیدا می‌کنند. امید نورافکن برای تیم ملی امید در مرحله مقدماتی و در مسابقات دوستانه در پست دفاع بازی کرد و به نظرم قابلیت بازی در هر دو پست را دارد. او در برخی بازی‌های دوستانه تیم ملی امید هم در پست هافبک به میدان رفت ولی الان با کادر فنی و خود امید صحبت کردیم که احتمالا او را در پست دفاع استفاده می‌کنیم.

* اگر عارف غلامی برگردد، چطور؟

اسم بازیکنی را نمی‌آورم ولی اگر بازیکنی مثل عارف غلامی، شاهین طاهرخانی، امید دره و … در آن پست داشته باشیم، این قابلیت را دارد که امید نورافکن در پست‌های دفاع چپ، هافبک و دفاع وسط برای ما بازی کند. او قابلیت بازی در هر سه پست را دارد.

* صحبت پایانی…

از حمایت‌های شما از بازیکنان و تیم ملی امید تشکر می‌کنم. به شما قول می‌دهم این بازیکنان در آینده ۵۰ درصد تیم ملی بزرگسالان را تشکیل می‌دهند؛ همانطور که الان، نیمی از بازیکنان تیم ملی بزرگسالان را بازیکنان تیم ملی امیدِ چهار سال قبل تشکیل داده‌اند. فلسفه تیم‌های پایه همین بازیکن‌سازی برای تیم‌های رده بالاتر است و اگر به بحث نتیجه‌گیری برویم، بازیکن‌سازی فراموش می‌شود و از بین می‌رود. متاسفانه الان شرایط طوری شده که در تیم‌های ملی و باشگاهی ایران همه به فکر نتیجه گرفتن در رده پایه رفتند و بخش بازیکن‌سازی با این کار از بین خواهد رفت.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.