سرمقاله
یکی از راهکارهایی که بنگاهها برای تداوم فعالیت خود در شرایط تورمی به کار میگیرند، کاهش هزینههای بنگاه با به کارگیری تجهیزات ارزانتر و مواد اولیه کم ارزشتر است که به مراتب سطح کیفیت کالا را پایین میآورد. از آنجایی که قیمتها روزانه افزایش پیدا میکند و صرفه تولید به شدت پایین آمده است، کاهش کیفیت یکی از گزینه های مهم بنگاهها برای نجات از بحران فروش است. افزایش قیمتها همزمان با افت ارزش پول ملی و به تبع درآمد مردم باعث شده حتی ضروری ترین کالاها مثل رب گوجه، لبنیات، گوشت و … نیز با افت تقاضا روبه رو باشند و کاهش فروش آنها سود تولید را به شدت پایین بیاورد. اما با توجه به نیازی که بازار داخلی به این کالاها دارد و ترفندهایی که تولیدکنندگان برای رهایی از تنگناها به کار میگیرند، فرایند عرضه و تولید این کالاها همچنان ادامه دارد و متوقف نشده است. با این حال سطح کیفیت، بهداشت و سلامت برخی از محصولات به دلیل بالا رفتن قیمت و هزینه مواد اولیه استاندارد پایین آمده است و تولیدکنندگان از مواد بیکیفیتتر برای تولید کالا بهره میگیرند. در حال حاضر بسیاری از تولیدکنندگان با تغییراتی در شرایط تولید و کاهش هزینه ها در کیفیت محصولات تغییراتی ایجاد کرده و سطح آن را پایین آورده اند تا از بازار رقابت عقب نمانند که البته به دلیل بحران فعلی چندان نمیتوان به آنها ایراد گرفت. هدف آنها پایداری و ماندگاری در بازار است و این امر با توجه به افت قدرت خرید مردم جز با کاهش هزینهها و ارزان سازی تولید، میسر نخواهد شد.