صفحه اصلی / سرخط خبرها / سه گام وزارت اقتصاد برای شفاف سازی نظام مجوز دهی
سه گام وزارت اقتصاد برای شفاف سازی نظام مجوز دهی

علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد در گفتگو با «کسب و کار نیوز» مطرح کرد

سه گام وزارت اقتصاد برای شفاف سازی نظام مجوز دهی

کسب و کار نیوز-رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد از سه اقدام مهم هیات مقررات زدایی برای شفاف سازی نظام صدور مجوز کسب و کار خبر داد.

به گزارش کسب و کار نیوز، علی فیروزی، رئیس مرکز ملی مطالعات پایش و بهبود محیط کسب و کار وزارت اقتصاد اظهار کرد:یکی از عوامل خرید و فروش مجوزهای کسب و کار، عدم شفافیت این حوزه و وجود انحصار در آن است. محدودیت‌های جغرافیایی در صدور مجوز کسب و کار، محدودیت‌های جمعیتی و انحصار باید برداشته شود. مردم برای دسترسی به مجوز کسب و کار باید راه آسانی طی کنند. سرمایه آنها باید روی کاری که قرار است انجام دهند، به کار گرفته شود نه برای خرید مجوز.

وی ادامه داد: یکی از عوامل مهمی که باعث عدم شفافیت در این حوزه است، عدم اطلاع از صدور تعداد مجوزها و اطلاعات آن است. خیلی‌ها نمی‌دانند که چه مجوزهایی در کشور صادر می‌شود و یا اصلا چه مجوزهایی در کشور وجود دارد. همین بی‌اطلاعی بازار زیرزمینی خرید و فروش مجوز را داغ کرده و ذی‌نفعان زیادی هم دارد. اما کار هیات مقررات‌زدایی رسیدگی به همین مسئله است. هیات مقررات‌زدایی که  در آن مجموعه ای  از افراد از دیوان محاسبات، سازمان بازرسی و نمایندگان مجلس حضور دارند، یک هیات فراقوه‌ای است که ریاست آن نیز وزارت اقتصاد است. این مجموعه یک نقشه عملیاتی برای بهبود فضای کسب و کار تدوین کرده که بخشی از آن به موضوع مجوزها می‌پردازد. اولین مورد ساماندهی مجوزها است. یعنی روشن شود چه کسی چه مجوزی درخواست داده، ملاک صدور مجوز چیست و روند آن به طور کامل شفاف سازی شود. اطلاعات این موضوع در پایانه اطلاع رسانی موجود است. دومین مورد جلوگیری از مقررات‌زایی است. در حال حاضر دو موتور مقررات‌زایی با قدرت زیاد و مقررات‌زدایی با قدرت کم فعالیت دارد که تورم مقرراتی را موجب شده است. با توازن میان این دو موتور و با کاهش مقررات سعی بر این است که مجوزها به راحتی صادر شود.

فیروزی خاطرنشان کرد:هر کجا مجوزی صادر می‌شود چه بخش خصوصی و چه دولتی محلی از فساد وجود دارد. به عبارتی مجوز فساد‌خیز است. به همین دلیل در اقداماتی که انجام می‌شود باید هر اقدامی با توجه به این مقوله باشد. سومین اقدامی که در این نقشه راه پیگیری شده، توانمندسازی بخش خصوصی با محوریت SME‌ها است. یعنی انجام اقداماتی که به لحاظ دانشی؛ بازاریابی و تامین مالی این کسب و کارها را تقویت کنیم. موضوع بعدی تقویت شاخص کسب و کار است.

در حال حاضر برای راه اندازی یک کسب و کار چندین مجوز صادر می‌شود که البته در استان‌های مختلف متفاوت است. در این مسئله نیز باید وحدت رویه ایجاد کرد که این نیز با شفاف سازی نظام مجوزدهی میسر خواهد شد.

همچنین مطالعه کنید:

کاهش بسیار جزئی نرخ بهره بین بانکی در هفته اول اردیبهشت

به گزارش کسب و کار نیوز ، در هفته منتهی به ۵ اردیبهشت ماه نرخ …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.