صفحه اصلی / استان ها / دو مشاهده مستقیم یوزپلنگ در نایبندان طبس
دو مشاهده مستقیم یوزپلنگ در نایبندان طبس

دو مشاهده مستقیم یوزپلنگ در نایبندان طبس

کسب و کار نیوز :محیط بانان پناهگاه نایبندان طبس در ۱۵ روز گذشته، ۲ بار یوزپلنگ آسیایی را با چشم مشاهده کردند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از خبرگزاری صدا و سیما, مرکز خراسان جنوبی، رئیس اداره محیط زیست طبس گفت: عصر دیروز یوزپلنگی در حاشیه رودخانه شوراب نایبندان در حال آماده سازی شکارش برای خوردن بود که با حضور ناگهانی محیط بانان در منطقه ترسید و پا به فرار گذاشت.
حاتمی افزود: محیط بانان نایبندان همچنین ۱۲ آذر امسال در حال گشت زنی در جاده پاسگاه محیط بانی علی آباد به نایبندان، بر روی تپه ماهوری‌های کنار جاده یک قلاده یوزپلنگ را مشاهده کردند که یوزپلنگ در مدت چند ثانیه با دیدن محیط بانان دم خود را روی زمین خواباند و سر را به عقب برگرداند و سپس پا به فرار گذاشت.
وی گفت: از آنجایی که بین رودخانه شوراب و جاده پاسگاه محیط بانی علی آباد به نایبندان حدود ۱۲ کیلومتر فاصله است، احتمال می‌دهیم این دو مورد مشاهده مربوط به دو قلاده جداگانه یوزپلنگ باشد، هر چند یوزپلنگ سریعترین حیوان خشکی است و بعید نیست این یک قلاده باشد که در مدت دو هفته در دو مکان مختلف دیده شده است.
رئیس اداره محیط زیست طبس افزود: تشخیص متفاوت بودن یوز‌های مشاهده شده تنها با ثبت تصویر توسط دوربین‌های تله‌ای ممکن است و، چون مدت ۳ سال است که دوربین تله‌ای در منطقه نایبندان نداریم، نمی‌توان به طور قطع تشخیص داد که این دو مشاهده مربوط به دو یوز متفاوت است، یا تنها یک قلاده است که در دو مکان متفاوت دیده شده است.
منطقه نایبندان طبس با وسعت حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار، بزرگترین پناهگاه یوزپلنگ آسیایی است که پارسال نیز ۳ بار  مشاهده مستقیم یوزپلنگ در آن گزارش شد.

همچنین مطالعه کنید:

خرید جت‌های خصوصی برای عموم آزاد است/ استفاده مردم از بیزنس جت‌ها در ایران

به گزارش کسب و کار نیوز، محمد محمدی‌بخش در گفت وگو با ایلنا درباره فعالیت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.