صفحه اصلی / اسلایدر / خروج کم درآمدها از فهرست طرح ملی مسکن
خروج کم درآمدها از فهرست طرح ملی مسکن

مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی: نمی توانید ماهی دو میلیون قسط بدهید ثبت نام نکنید

خروج کم درآمدها از فهرست طرح ملی مسکن

کسب و کار نیوز-در حالی که کمک به کم درآمدها و مردم برای خرید مسکن مهم‌ترین بهانه مسئولان برای شروع طرح ملی مسکن بوده است که حالا وزارت راه به صراحت اعلام کرده کم درآمدها و آنهایی که قادر به پرداخت اقساط ماهی دو میلیون بابت سود 18 درصدی تسهیلات این طرح نیستند، انصراف دهند.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، از همان ابتدای طرح و زمانی که جزئیات ارقام تسهیلات پرداختی و نرخ سود آن مشخص شد ، خیلی از کارشناسان بالا بودن رقم سود این تسهیلات را مهم‌ترین مانع برای تامین نیاز خانوار دانستند. ابهاماتی نیز در خصوص چگونگی حمایت طرح ملی مسکن از اقشار ضعیف جامعه نیز وجود داشت. حالا جا دارد از مسئولان وزارت راه و شهرسازی بپرسیم، اگر طرح ملی مسکن پاسخ گوی نیاز اقشار ضعیف جامعه نیست، چه ضرورتی برای اجرای آن با عنوان یک طرح حمایتی وجود دارد؟ اگر کم درآمدها از صف دریافت تسهیلات این طرح خارج شوند، درصد محدودی از افراد به این مسکن دسترسی پیدا خواهند کرد.

قرار است در طرح ملی مسکن وام‌هایی بین ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان با سود ۱۸ درصد به متقاضیان پرداخت شود. بر این اساس متقاضی در یک بازه ۱۲ساله باید اقساط این وام را بازپرداخت کند در روش ساده و پلکانی باید سودی بین ۱۰۰ تا ۱۶۰ میلیون تومان به بانک عامل پرداخت کند.

در بازپرداخت به‌روش ساده وام‌گیرنده ماهانه برای تسهیلات ۱۰۰ میلیون تومانی باید یک میلیون و ۹۹۱ هزار و ۱۹۵ تومان قسط پرداخت کند. کل بازپرداخت در این روش ۲۴۴ میلیون و ۶۷۳ هزار و ۲۱۵ تومان خواهد بود. متقاضی در انتهای سال دوازدهم ۱۴۴ میلیون و ۶۷۰ هزار تومان برای این وام سود پرداخت می‌کند.

البته با احتساب سود ۱۸ درصدی این وام، ۲۰ هزار میلیارد تومان سود نیز نصیب بانک مسکن خواهد شد.

در همین رابطه مقام مسئول وزارت راه و شهرسازی گفت: افرادی که توانایی پرداخت اقساط وام با سود ۱۸ درصدی را ندارند در ثبت‌نام طرح ملی مسکن ثبت‌نام نکنند.

وی همچنین از کسانی که توانایی پرداخت اقساط تسهیلات وام بانکی با سود ۱۸درصد را در طرح مذکور ندارند خواست به عنوان دومین گروه به سایت مراجعه نکنند.

در روش پلکانی رقم اقساط از یک میلیون و ۵۳۰ هزار تومان آغاز شده و به ۲ میلیون و ۱۰۵ هزار تومان در سال ۱۲ افزایش می‌یابد. کل بازپرداخت در ماه دوازدهم سال ۱۲ بالغ بر ۲۵۹ میلیون و ۶۶۵ هزار تومان و سود آن ۱۵۹ میلیون و ۶۶۵ هزار تومان است.

برای وام ۷۵ میلیون تومانی نیز متقاضی بیش از ۱۰۰ میلیون تومان سود به‌روش ساده با اقساط ماهانه یک میلیون و ۲۷۵ هزار تومان پرداخت می‌کند.در روش پلکانی برای وام ۷۵ میلیون تومانی، قسط ماهانه از یک میلیون و ۱۴۴ هزار تومان آغاز شده و به یک میلیون و ۵۸۲ هزار تومان در سال دوازدهم ختم می‌شود. میزان سود در این روش حدود ۱۲۰ میلیون تومان است.

افشین پروین پور، کارشناس بازار مسکن

تقویت جریان سوداگری در بازار مسکن

طرح ملی مسکن نمونه واضحی از بی تدبیری‌ها در قبال پاسخ به یکی از اساسی‌ترین نیازهای زندگی مردم، یعنی مسکن است. در حالی که لازم بود قبل از آن دولت با صاحب‎نظران و کارشناسان این حوزه به مشورت می‌نشست.جزئیاتی که از این طرح منتشر شده، از همان آغاز نشان داد باز هم مثل طرح‌‎های پیشین این طرح اسباب خانه‌دار شدن گروه‌های ضعیف جامعه را فراهم نمی‌کند. افراد با درآمد بالا توان خرید مسکن ملی را دارند، در حالی که یک خانواده با درآمد معمولی از پس پرداخت اقساط  تسهیلات طرح ملی مسکن برنخواهد آمد. یک خانواده باید حداقل ماهی ۵ میلیون تومان درآمد داشته که قادر به بازپرداخت تسهیلات با مبلغ دو میلیون به بانک مسکن باشد. رقم فعلی دستمزدها برای اکثریت گروه‌های جامعه که افراد تقریبا ضعیف هستند و خود دولت تعداد آنها را حدود ۶۰ میلیون معرفی کرده، آنقدری نیست که از پس تامین شروط طرح ملی مسکن برآید. به همین دلیل با کناره‌گیری تعداد زیادی از افراد کم درآمد از این طرح و حذف آنها، پیش‌بینی می‎شود جریان سوداگری با این طرح تقویت شود. آنها که درآمد دارند از طرح ملی مسکن برای افزایش تعداد خانه‌های خود  استفاده خواهند کرد و مسیر و راه آن نیز با دور زدن برخی از قوانین روشن است. بنابراین برخلاف شعارهای ابتدایی این طرح حمایت اثربخش از متقاضیان واقعی مسکن نخواهد کرد.

دولت هنوز سامانه جامع اطلاعاتی در باب مسکن که ضرورت و نیاز این بازار است، طراحی نکرده است. اطلاعات خانواده‌های فاقد مسکن باید در سامانه جامع اطلاعاتی ثبت شود و کسانی که دارای مسکن با استانداردهای حداقلی هستند، مشخص شوند. در این صورت دولت می‌تواند به کسانی که توان خرید خانه ندارند، یارانه بدهد. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که قیمت‌ها به شدت بالا رفته و قدرت خرید مردم نیز پایین آمده، راهی جز پرداخت یارانه به گروه‌های ضعیف برای تامین مسکن که مسئولیت آن بر دوش دولت است، وجود نداشته باشد.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.