صفحه اصلی / اسلایدر / آجیل آرایی چند میلیونی یلدا
آجیل آرایی چند میلیونی یلدا

قیمت بلند بالای خشکبار هیچگونه سنخیتی با جیب اقشار ضعیف و متوسط جامعه ندارد

آجیل آرایی چند میلیونی یلدا

کسب و کار نیوز- به رغم گفته های مسئولان و روسای اتحادیه آجیل و خشکبار مبنی بر اینکه گرانی در بازار آجیل و خشکبار شب یلدا وجود ندارد، گزارش های میدانی حاکی از افزایش بی سابقه این اقلام در بازارها دارد. در بررسی های میدانی دیده شده است که قیمت اصلی ترین اقلام سفره شب یلدا در آجیل فروشی های بنام و معروف تهران افزایش چند برابری را دارد و این در حالی است که کمترین قیمت برای خرید آجیل و خشکبار در بقیه مناطق پایتخت برای هر کیلو 120 هزار تومان است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، متاسفانه سالهاست رنگ سفره های شب یلدا با رنگ و بوی اصلی این آیین سنتی تفاوت دارد و گرانی اقلام اساسی این سفره این اجازه را از مردم برای کنارهم بودن گرفته است. اما در کنار این اتفاق، آجیل فروشی هایی وجود دارند که تنها با سفارش از مشتری ها اقدام به آجیل آرایی برای مشتریان می کنند که قیمت این بسته ها که با گل و میوه و آجیل تزئین می شود از یک میلیون تومان تا ۱۰ میلیون تومان متغییراست. این افراد مرفه از چند روز قبل درگیر خریدهای شب یلدا هستند و هزینه‌های سنگینی را برای این شب در نظر می‌گیرند و تم‌های مخصوص این شب را برای یک جشن مفصل و درجه‌یک آماده می‌کنند.

اما رئیس اتحادیه خشکبار تهران در این رابطه می گوید: با توجه به کاهش ۴۰ درصدی قیمت خشکبار از ابتدای سال تا کنون و افزایش تولید، افزایش قیمتی در شب یلدا نخواهیم داشت. مصطفی احمدی با بیان اینکه امسال شب یلدا تغییری در قیمت‌ آجیل و خشکبار نخواهیم داشت، اظهار داشت:‌ مشکل و کمبودی در اقلام خشکبار نداریم زیرا میزان تولید نسبت به سال گذشته حدود ۶۰ درصد افزایش داشته و قیمت‌ها نیز از عید تا کنون حدود ۴۰ درصد کاهش یافته است. وی ادامه داد: تنها مشکلی که وجود دارد کمبود بادام درختی است و حدود سه ماه است که در حال پیگیری و رایزنی با وزارت جهاد کشاورزی هستیم تا در صورت امکان به صورت کنترل شده اقدام به واردات کند. هنوز رایزنی‌ها به نتیجه نرسیده ولی اگر بخواهیم برای شب یلدا این کمبود را جبران کنیم، لازم است به زودی اقدامات لازم برای واردات انجام شود تا برای شب یلدا وارد بازار کنیم.

درهمین رابطه ​مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران درباره قیمت آجیل و خشکبار در شب یلدا توضیحاتی داد. مدیرکل تعزیرات حکومتی استان تهران درباره نرخ آجیل و خشکبار در شب یلدا اظهار کرد: برای نظارت بر بازار شب یلدا طرح ویژه‌ای آغاز شده و گشت‌های مشترک تعزیرات نسبت به گذشته افزایش ۳ برابری داشته است. وی افزود: هرساله قیمت کالای آجیل و خشکبار ثابت بود، اما امسال به دلیل افزایش نرخ بنزین تغییری نیز در قیمت خشکبار در شب یلدا خواهیم داشت.

یلدای ایرانی قربانی گرانی ها و شبکه های اجتماعی

پویا خجسته، فعال بازار آجیل و خشکبار

شب یلدا چندسالی است که با گرانی خشکبار به عنوان اصلی‌ترین کالای سفره این شب همراه است. شب یلدای امسال وجه تمایزی جدی با شب یلدای سال ها و حتی دهه های گذشته دارد، سخن از گرانی و افزایش قیمتی است که در ماه های اخیر، بصورتی افسار گسیخته بر بازار این محصول  تحمیل شده و گرانی بنزین نیز در این اتفاق بی تاثیر نبوده است. متاسفانه روندی ایجاد شده است که همچنان شاهد تکرار یک تجربه تلخ هستیم و آن گرانی و افزایش قیمت اقلام و محصولاتی خاص در آستانه ورود به ایام مناسبتی است که هزینه های مرتبط با آن هیچگونه سنخیتی با جیب اقشار ضعیف و بعضا متوسط جامعه ندارد. حال این اتفاق را در سال جاری به گرانی قیمت بنزین مرتبط می کنند که باید اشاره شود هرساله این اتفاق را شاهد هستیم و اینکه با نزدیک شدن به مناسبت های خاص قیمت کالاها و اقلام آن مناسبت گران می شود ریشه در نظارت غلط  مدیریت نادرست دارد.

اما از طرفی دیگر مشتریانی وجود دارند که با سفارش سبدهای تزئینی برای این شب، شب یلدا را لاکچری جشن می گیرند. آجیل فروشان با قبول سفارش از برخی مشتریان خاص اقدام به گل آرایی سبدهای آجیل و میوه های تازه و خشک می کنند که بابت آنها هزینه های میلیونی دریافت می کنند. برخی از افراد هم به دنبال چیدن یک سفره شب یلدایی لاچکری هستند تا پست‌های خود را در شبکه های اجتماعی در معرض دید قرار دهند، این افراد حاضرند میلیون‌ها تومان برای این شب هزینه کنند و از میوه‌آرایی گرفته تا انواعی از کیک‌ها، تنقلات و آجیل را در سفره‌های مخصوص قرار دهند و شب یلدای لاکچری و تکی داشته باشند.

انواع خشکبار در آستانه بلند ترین شب سال قیمت بالایی دارند به طوری که هرکیلوگرم آجیل شب یلدا ۱۲۰ هزار تومان و آجیل چهار مغز ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان به فروش می رسد. قیمت انواع آجیل در آستانه بلند ترین شب سال قیمت های بالایی دارد به طوری که هر کیلوگرم آجیل ویژه شب یلدا در نقاط مختلف شهر تهران حدود ۱۲۰ هزار تومان، و آجیل چهار مغز(بادام،پسته، گردو و فندوق) ۱۸۰ تا ۲۲۰ هزار تومان به فروش می رسد. قیمت انواع پسته اکبری  و آحمد آقایی نیز در محدوده ۱۷۰ هزار تومان تا ۲۲۰ هزار تومان، تخمه کدودی گوشتی ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان، بادام هندی ۱۸۰ هزار تومان تا ۲۰۰ هزار تومان، فندوق ۶۸ هزار تومان و برگه زرد آلو ۶۰ تا ۷۰ هزار تومان به فروش می رسد.

در فروشگاهی درمحدوده پارک ساعی هر کیلوگرم آجیل شب یلدا ۱۲۸ هزار تومان، بادام هندی ۲۰۰ هزار تومان، کشمش سبز ۴۸ هزار تومان، برگه زرد آلود ۷۸ هزار تومان، پسته اکبری ۲۴۰ هزار تومان،پسته احمد آقایی ۱۹۲ هزار تومان،آجیل چهار مغز ۲۱۰ هزار تومان، تخم کدوی گوشتی ۶۰ هزار تومان، و تخم کدوی ریز ۱۲۰ هزار تومان به فروی می رسد.  در فروشگاهی در خیابان سهرودی جنوبی نیز قیمت هر کیلوگرم آجیل شب یلدا شامل پسته، بادام، منقا، بادام هندی، فندوق، توت انجیر، مویز، کرنبری، برگه هلو، برگه زرد آرود و باسلوق ۱۲۰ هزار تومان به فروش می رسد؛ قیمت هر کیلوگرم آجیل چهار مغز نیز ۲۲۰ هزار تومان است. در این فروشگاه هر کیلوگرم بادام هندی ۱۹۰ هزار تومان، مغز بادام ۱۶۰ هزار تومان، توت خشک اعلا ۲۰۰ هزار تومان، انجیرپرک ممتاز ۲۰۰ هزار تومان و برگ زرد آلو ۱۴۰ هزار تومان به فروش می رسد.

در فروشگاهی در محدوه میدان شهدا هر کیلوگرم آجیل شب یلدا ۶۰ هزار تومان، آجیل چهار مغز ۱۸۵ هزار تومان، خرمای پیارم ۷۸ هزار تومان، تخم کدوی گوشتی ۵۸ هزار تومان، بادام زمینی آستانه ۵۴ هزار تومان،کشمش سبز ۳۷ هزار تومان، مویز ۶۴ هزار تومان، بادان هندی۱۷۹ هزار تومان، انجیر۱۴۵ هزار تومان، تخمه جابونی ۴۸ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۱۷۰ هزار تومان و آجیل شیرین ۱۳۰ هزار تومان به فروش می رسد. در فروشگاه در خیابان شیخ هادی نیز هر کیلوگرم آجیل شب یلدا ۱۲۰ هزار تومان، آجیل چهار مغز ۱۹۰ هزار تومان،باسلوق ۳۸ هزار تومان،تخم کدوی گوشتی ۷۰ هزار تومان،برگه زرد آلود۶۰ هزار تومان، پسته احمد آقایی ۱۹۰ هزار تومان، مغز گرودی ایرانی ۱۸۰ تومان، بادام هندی ۲۰۰ هزار تومان،توت ۱۰۰ هزار تومان، انجیر خشک ۱۱۰ هزار تومان و بادام زمینی آستانه ۷۰ هزار تومان به فروش میرسد.

 

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.