صفحه اصلی / اسلایدر / هشدار رئیس اتاق تهران نسبت به جهش قیمت ارز در سال آینده
هشدار رئیس اتاق تهران نسبت به  جهش قیمت ارز در سال آینده

هشدار رئیس اتاق تهران نسبت به جهش قیمت ارز در سال آینده

کسب و کار نیوز-بودجه شرکت‌های دولتی سال آینده 16 درصد رشد کرده است درحالی‌که در صحبت‌های مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور همیشه از کوچک شدن دولت و خروج دولت از تصدی‌گری صحبت می‌شود اما می‌بینیم که متأسفانه در بودجه این مهم رعایت نشده است

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از اتاق تهران، نهمین نشست اعضا هیات نمایندگان اتاق تهران با حضور اعضا برگزار شد. در ابتدای این جلسه مسعود خوانساری رئیس اتاق تهران به برگزاری همایش مبارزه با فساد از سوی اتاق تهران اشاره کرد و گفت:« هفته گذشته ما برای پنجمین بار همایش مبارزه با فساد را در شرایط مناسب برگزار کردیم. این همایش امسال گسترده‌تر از سال‌های قبل در سالن همایش‌های صداوسیما اجرا شد.»

او در ادامه به مراسم بزرگداشت مهندس خلیلی عراقی که از سوی اتاق ایران روز قبل (یکشنبه) برگزار شد، اشاره کرد و گفت:« آقای مهندس خلیلی به مدت ۴۰ سال عضو هیات نمایندگان اتاق تهران و ایران و در زمان‌های مختلف عضو هیات رئیسه اتاق‌ها بوده‌اند. مهندس خلیلی حق بزرگی به گردن خانوارهای ایرانی دارد زیرا اولین کسی بود در کشور که گازی که می‌سوخت را به سیلندر گاز وارد و به خانه‌ها منتقل کرد و شرایط زندگی بهتری را برای خانواده‌ها و خانم‌ها رقم زد و آن‌ها را از استفاده اجاق‌های نفتی رها کرد. مهندس خلیلی را می‌توان به‌عنوان اسطوره مقاومت و اخلاق نشان داد و من فکر می‌کنم در این شرایطی که ناامیدی حاکم است بر کشور مهندس خلیلی را باید به‌عنوان سمبل مقاومت معرفی کرد، فردی که در سن ۹۰ سالگی هنوز با امید و اخلاق کار می‌کند. ما باید از مهندس خلیلی بیشتر درس بگیریم و استفاده کنیم.»

رئیس اتاق تهران در ادامه با اشاره به جشنواره فیلم حقیقت و حمایت اتاق تهران از بخش کارآفرینی گفت:« هفته گذشته به تاریخ ۱۸ تا ۲۵ آبان، جشنواره فیلم حقیقت برگزار شد که امسال برای اولین بار اتاق حضور فعالی در این جشنواره داشت و در برگزاری آن مشارکت کرد. ۸۹۰ فیلم مستند به دبیرخانه جشنواره ارسال‌شده بود که ۲۰۰ فیلم برای اولین بار در حوزه کارآفرینی و مسائل پیرامونی اقتصاد کشور بود. از بین این ۲۰۰ اثر ۱۴ اثر در جشنواره پذیرفته‌شده بود که درنهایت ۳ اثر به‌عنوان بهترین‌ها انتخاب شدند و جایزه گرفتند.»

خوانساری با اشاره به اینکه اتاق تهران ۱۰ فیلم در حال ساخت درباره مباحث اقتصادی، مشکلات محیط کسب‌وکار و کارآفرینی دارد، گفت:« اگر بتوانیم سال آینده در جشنواره فیلم فجر هم انشا الله مشارکت داشته باشیم بسیار مفید خواهد بود. من معتقدم از این میکروفن هر آنچه گفتیم نمی گم بی‌اثر بوده است ولی کم اثر بوده است و شاید با ورود به سینما و فیلم بتوانیم اثرگذاری بیشتری در اقتصاد داشته باشیم و بتوانیم صدایمان را رساتر و بلندتر به مسئولان و مردم برسانیم. من امیدوارم بتوانیم از این به بعد حضور فعال‌تری در این عرصه فرهنگی داشته باشیم.»

او گزارشی از سفر خود به استان گلستان و انجام پروژه‌های مسئولیت اجتماعی اتاق تهران در مناطق سیل‌زده این استان هم اشاره کرد و گفت:« دو هفته قبل شروع عملیات ساختمانی مناطق سیل‌زده گرگان را داشتیم؛ بعد از وقوع سیل در اتاق تهران یک دعوتی شد از اعضا اتاق تا به سیل‌زدگان کمک کنند و مقادیری پول و اجناس جمع شد و بعد آقای دکتر سلطانی و ریاحی به منطقه رفتند تا زمین مناسب و مناطق را انتخاب کنند. البته تا زمین مناسب در محل پیدا شود و مجوزهای لازم برای شروع ساخت اخذ شود کمی کار به تأخیر افتاد ولی خوشبختانه دو هفته قبل کلنگ زنی انجام شد والان کارهای اجرایی آن شروع‌شده است و امیدواریم که هرچه زودتر کار پیش برود. هم‌اکنون عملیات ساخت در سه منطقه آق‌قلا، گومیشان و برنج اویل در حال انجام است.»

خوانساری گفت:« در هفته گذشته متوجه شدیم که ساختمان در حال ساخت اتاق تهران در خیابان مطهری از سوی انجمن فولادسازان کشور به‌عنوان برنده بهترین سازه کشور ازنظر رعایت اصول استاندارد، ایمنی، کیفیت و استفاده از فناوری‌های نوین؛ انتخاب‌شده است. پیمانکار این ساختمان مجموعه کیسون هست که من تبریک می‌گویم به آقای مهندس انصاری که چنین سازه‌ای را اجرا کرده‌اند.» همچنین رئیس اتاق تهران پیشاپیش سال نو میلادی و روز حمل‌ونقل را به هم‌وطنان مسیحی تبریک گفت.

رئیس اتاق تهران در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تشریح وضعیت شاخص‌های اقتصادی کشور و لایحه بودجه پرداخت. او گفت در سال ۹۷ رشد اقتصاد ما ۴٫۸ درصد منفی بوده است و در سال ۹۹ طبق پیش‌بینی صندوق جهانی پول رشد اقتصادی کشور بین ۸٫۵ تا ۹٫۵ درصد منفی خواهد بود. همچنین برای دومین سال متوالی اقتصاد ایران همراه با رکود خواهد بود. با توجه به گزارش‌های اقتصادی در ۵ سال آینده اقتصادی ایران مجموعاً ۴ درصد رشد پیش‌بینی‌شده است که اگر به همین روال پیش برویم دچار ۳۰ درصد عقب‌ماندگی خواهیم بود و ۱۴ سال طول خواهد کشید که دوباره به وضعیت سال ۱۳۹۶ بتوانیم بازگردیم. بنابراین این‌یک اعلام‌خطر جدی برای سیاست‌گذاران کشور بوده و لازم است اقدامات جدی را برای خروج از این وضعیت به اجرا بگذارند و طبیعتاً با روش‌های کنونی چنین امری میسر نیست.»

خوانساری گفت:« رقم نقدینگی در پایان شهریورماه ۲ هزار و ۱۲۶ هزار میلیارد تومان بوده است که نسبت به شهریور سال قبل ۲۷ درصد رشد داشته است و همچنین پایه پولی به ۲۸۶ هزار میلیارد تومان و ضریب فزاینده پولی معادل ۷٫۱۵ درصد رسیده است که عمدتاً به دلیل انتقال بخشی از بدهی‌های بانک‌ها و مؤسسات اعتباری به بانک مرکزی و بدهی دولت به بانک مرکزی بازمی‌گردد.»

او با توجه به این شاخص‌های کلان به تشریح بودجه سال آینده پرداخت و ادامه داد:« با شرایطی که از وضعیت مالی کشور اشاره کردم بودجه سال آینده (۹۹) هزار و ۹۸۸ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده است که از این مقدار ۴۸۴ هزار میلیارد تومان بودجه عمومی دولت است و سه برابر این بودجه شرکت‌های دولتی است. بودجه شرکت‌های دولتی سال آینده ۱۶ درصد رشد کرده است درحالی‌که در صحبت‌های مقام معظم رهبری، رئیس‌جمهور همیشه از کوچک شدن دولت و خروج دولت از تصدی‌گری صحبت می‌شود اما می‌بینیم که متأسفانه در بودجه این مهم رعایت نشده است و اتفاقاً کارایی شرکت‌ها را می‌توان دقیقاً از همین بودجه مشخص کرد به‌خصوص در ارتباط با مالیاتی که پرداخت می‌کنند در مقایسه با مالیاتی که شرکت‌های خصوصی پرداخت می‌کنند.»

رئیس اتاق تهران گفت:«موضوع دیگری که در بودجه دیده می‌شود، بحث اوراق مشارکت است. در بودجه پیشنهادی پیش‌بینی‌شده است که دولت از طریق فروش اوراق ۸۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که عمدتاً خریدار این اوراق بانک‌ها خواهند بود. دراین‌بین دو اتفاق ممکن است رخ دهد؛ یا اینکه این اوراق به مردم فروخته می‌شود یا اینکه بانک‌ها خریدار آن خواهند بود. اگر از محل تسهیلات باشد طبیعتاً سال آینده تسهیلات کمتری می‌توانند به بنگاه‌های اقتصادی بدهند؛ در حال حاضر بنگاه‌ها ازنظر تأمین نقدینگی دچار مشکل هستند و اگر قرار باشد که ۸۰ هزار میلیارد تومان هم بلوکه شود در بانک‌ها در عمل تسهیلات کمتری به بنگاه‌ها داده خواهد شد. بدتر از آن اگر قرار باشد از خط اعتباری بانک مرکزی استفاده شود که به دنبال آن افزایش پایه پولی را خواهیم داشت که کاری بسیار خطرناک است.»

خوانساری به فروش دارایی‌های دولتی هم در بودجه اشاره کرد و گفت:« در لایحه سال آینده به‌اندازه ۴۰ هزار میلیارد تومان فروش دارایی‌های دولت پیش‌بینی‌شده است در شرایطی که عملکرد امسال دولت به‌اندازه ۳٫۷ هزار میلیارد تومان است و حالا چطور این عدد می‌خواهد یک‌باره ۱۰ برابر سال جاری بشود جای تأمل دارد. همچنین در لایحه بودجه سال آینده برای اخذ مالیات هم یک رشد بزرگی را پیش‌بینی کرده‌اند و هم‌اکنون بیش از ۱۷۰ هزار میلیارد تومان درآمد مالیاتی پیش‌بینی‌شده است آن‌هم درحالی‌که طی دو سال گذشته شاهد رکود بوده‌ایم و می‌بینیم که حجم اقتصاد کشور هم ۱۴ درصد کوچک‌شده است و با توجه به این شرایط افزایش سطح رقم مالیاتی باز یکی از مسائلی مبهم در بودجه است.»

رئیس اتاق تهران به ارز ۴۲۰۰ تومانی و ادامه پرداخت آن‌هم اشاره کرد و گفت:« من فکر می‌کنم همه ما تجربه تلخ ارز ۴۲۰۰ تومانی را در ابتدای سال ۹۷ و ادامه آن در سال ۹۸ را داشته‌ایم و ادامه آن در سال ۹۹ به‌جز رانت، فساد و هرج‌ومرج در اقتصاد کشور اثری نخواهد داشت و بارها گفته‌ایم اگر قرار است کمکی بشود بهترین راه کمک به مستمندان پرداخت یارانه نقدی است و ارز ۴۲۰۰ تومانی قطعاً به دست افراد نیازمند نخواهد رسید بلکه تنها افراد خاصی می‌توانند از این ارز استفاده کنند و حتماً به صلاح کشور نیست.»

مسعود خوانساری در جمع‌بندی صحبت‌های خود درباره بودجه گفت:« اگر این بودجه اجرایی شود قطعاً ما در سال ۹۹ مجدد یک جهش ناگهانی درباره ارز خواهیم داشت و همان اتفاقی که در سال ۹۷ افتاد در سال ۹۸ هم خواهد افتاد و شاهد جهش ارز خواهیم بود. تورم برای امسال به ۳۹ تا ۴۰ درصد خواهد رسید و با این تورم نگه‌داشتن ارز در قیمت‌های کنونی ممکن نخواهد بود و مجدداً شاهد یک جهش ارز خواهیم بود. انتظار ما از مجلس محترم این است که با دقت بیشتری به بودجه توجه کنند و به راهکارهای اساسی بپردازند به‌جای اینکه بخواهند تنها بودجه را تراز کنند؛ بودجه به یک جراحی اساسی نیازمند است.»

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.