صفحه اصلی / اقتصادی / اقتصاد کلان / نرخ بیکاری در ترکیه افزایش یافت

نرخ بیکاری در ترکیه افزایش یافت

کسب و کار نیوز - نرخ بیکاری ترکیه تا پایان سپتامبر به ۱۳.۸ درصد افزایش پیدا کرد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از ایسنا به نقل از خبرگزاری آناتولی، مرکز آمار ترکیه در گزارشی اعلام کرد که شمار افراد فاقد شغل ۱۵ سال و بیشتر تا پایان ماه سپتامبر با ۸۱۷ هزار نفر افزایش به ۴.۵۷ میلیون نفر رسیده است. بیشترین افزایش نرخ بیکاری مربوط به بخش مشاغل غیر کشاورزی بوده که شمار مشاغل در آن ۵۱۶ هزار مورد کاهش داشته است. شمار فرصت های شغلی در بخش زراعی نیز ۱۰۸ هزار نفر کاهش داشته است.

طی این مدت شمار جمعیت غیرفعال بازار کار ۶۹۳ هزار نفر بیشتر شده و به ۲۸.۶۷ میلیون نفر رسیده است. از سوی دیگر شمار شاغلین در ترکیه تا پایان ماه سپتامبر نیز با ۶۲۳ هزار نفر کاهش در مقایسه با ماه قبل به ۲۸.۴۴ میلیون نفر رسیده است که نشان می دهد نرخ اشتغال با کاهش ۱.۸ درصدی نسبت به اوت سال گذشته در سطح ۴۶.۴ درصد ایستاده است.

طی این مدت میزان مشارکت در بازار کار ۵۳.۵ درصد بوده است که ۰.۵ درصد کمتر از رقم ثبت شده در ماه قبل محسوب می‌شود. نرخ بیکاری برای مردان از ۹.۷ درصد در سپتامبر سال گذشته به ۱۲.۱ درصد در سپتامبر امسال افزایش پیدا کرده است. برای زنان نیز این نرخ ۱۷.۳ درصد اندازه گیری شده که ۲.۳ درصد بیشتر از سپتامبر سال گذشته بوده است.

طبق اعلام مرکز آمار ترکیه، در شرایطی که نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ ساله با هفت درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال قبل به ۲۸.۶ درصد رسیده است که بالاترین نرخ بیکاری ثبت شده این گروه سنی در طول تاریخ محسوب می‌شود.   نرخ بیکاری کل که شامل افراد فاقد شغل ۱۵ تا ۶۴ سال را اندازه می گیرد به ۱۴.۲ درصد رسیده است که ۳.۲ درصد بیشتر از رقم ثبت شده برای مدت مشابه سال قبل است.

سال گذشته نرخ بیکاری ترکیه بین ۹.۶ درصد و ۱۳.۵ درصد در نوسان بود. طی برنامه جدید اقتصادی ترکیه که در ماه سپتامبر اعلام شد، نرخ بیکاری تا پایان امسال باید ۱۲.۹ درصد و در سال آینده به ۱۱.۸ درصد برسد. این کشور رسیدن به نرخ بیکاری تک‌رقمی را در سال ۲۰۲۱ هدف‌گذاری کرده است.

متوسط نرخ بیکاری ترکیه در بازه زمانی ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۹ معادل ۱۰.۳ درصد بوده است که بالاترین نرخ بیکاری این کشور در بازه زمانی ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۹ مربوط به ژانویه و فوریه سال ۲۰۰۹ با ۱۴.۷ درصد و کمترین نرخ مربوط به ژوئن۲۰۱۲ با ۷.۳ درصد بوده است.

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.