صفحه اصلی / استارت آپ‌ و دانش‌بنیان‌ / استارت آپ ها و شرکت های دانش بنیان / ابزارهای صندوق نوآوری و شکوفایی برای کاهش زمان تسهیلات دهی به دانش‌بنیان‌ها
ابزارهای صندوق نوآوری و شکوفایی برای کاهش زمان تسهیلات دهی به دانش‌بنیان‌ها

عملکرد یک سال اخیر صندوق نوآوری و شکوفایی بیش از 1/5 برابر کل عملکرد گذشته صندوق است

ابزارهای صندوق نوآوری و شکوفایی برای کاهش زمان تسهیلات دهی به دانش‌بنیان‌ها

کسب و کار نیوز - رئیس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی اعلام کرد تا پایان امسال، بسته حمایتی این صندوق از فناوری‌های آینده، رونمایی می‌شود.

مینا حسینی

به گزارش کسب و کار نیوز، دکتر علی وحدت در نشست خبری که به مناسبت هفته پژوهش برگزار شد، محورهای اصلی فعالیت های صندوق نوآوری و شکوفایی را تشریح کرد. او ماموریت اصلی صندوق نوآوری و شکوفایی را حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانش و توسعه فناوری در کشور دانست و افزود: خدمات صندوق از آبان ماه سال ۹۷ تا آبان ماه ۹۸، ۶۸۲ فقره به مبلغ ۱۵۵۵ میلیارد تومان قرارداد منعقد شده و ۱۴۲۶ میلیارد تومان پرداخت شده است. وی افزود: نزدیک به ۱٫۵ برابر پول پرداختی سال های قبل، پول جدید به شرکت های دانش بنیان پرداخت کردیم. این در حالی بود که ما در ستاد صندوق توسعه ای نداشتیم و از میزان همکاران ما کمتر شده، که بیشتر نشده است. میانگین زمان رسیدگی به طرح ها زیر یک ماه است. دو ابزار که برای این منظور استفاده کردیم کمک بانک ها و استفاده از ظرفیت صندوق های پژوهش و فناوری است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا آبان ماه امسال، ۱۲۴۳ میلیارد تومان تسهیلات پرداخت شده است، ادامه داد: بیش از ۱.۵ برابر بیشتر از عملکرد صندوق در گذشته، تسهیلات پرداخت شده است.

وحدت ادامه داد: ما با همکاری ۱۲ بانک بیش از ۳ برابر منابع اهرمی شده، تسهیلات اعطا کرده‌ایم، ضمن آنکه با پرداخت ۲۶۷ میلیارد تومان تسهیلات به ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری زمینه فعالیت گسترده این صندوق‌ها در سراسر کشور فراهم شده است.

به گفته وی توسعه صندوق‌های پژوهش و فناوری موجب حذف صف شرکت‌های دانش‌بنیان در صندوق نوآوری و شکوفایی برای دریافت تسهیلات شده‌اند.

علی وحدت اعلام کرد صندوق نوآوری در نظر دارد جدا از حمایت‌های معمول خود از شرکت‌های دانش‌بنیان، با تعریف یک بسته حمایتی Grant (بلاعوض) از برخی شرکت‌ها و رشته‌ها به صورت ویژه حمایت کند که یکی از جمله آنها فناوری‌های آینده هستند.

وحدت با اشاره به نیاز کشور در سال‌های آینده به فناوری‌هایی مانند هوش مصنوعی، گفت: «در شرایط فعلی، تسهیلات ما به شرکت‌های دانش‌بنیان به صورت عمومی است؛ اما با توجه به برنامه بلندمدت برای حمایت از برخی رشته‌ها، یک بسته حمایتی تا پیش از پایان سال جاری رونمایی خواهیم کرد که در آن، کمک‌های بلاعوض و قرض الحسنه به شرکت‌هایی که در چند زمینه خاص از جمله فناوری‌های آینده فعالیت می‌کنند، اعطا خواهد شد.»

 

به هم رسانی صنایع بزرگ و شرکت های دانش بنیان در رویدادهای صندوق

دکتر علی وحدت در پاسخ به سوال «کسب و کار» مبنی بر اینکه چه میزان از تفاهمنامه هایی که در رویدادهای صندوق نوآوری و شکوفایی امضا می شود منجر به عقد قرارداد شده، گفت: : «اثربخشی این رویدادها در قراردادهایی است که ما می بینیم و بخش هایی از آن را نیز ممکن است که ما نبینیم. نزدیک به ۳۰ درصد از این تفاهمنامه ها عقد قرارداد شده و این شرکت ها هدایت شده اند که از صندوق تسهیلات بگیرند که ممکن است تعدادی از آنها نگیرند. یعنی نیاز نداشته باشد که تسهیلات اخذ کند. مثلا شرکت های فولادی در سال های گذشته وضعیت مناسبی داشتند و بیشتر مشکلات آنها مالی نبود و مشکل آنها به هم رسانی بود با شرکت های دانش بنیان و فناور که می توانستند نیازهای آنها را برطرف کنند.»

 

ایجاد دبیرخانه صندوق‌های پژوهش و فناوری 

وحدت با اشاره به ایجاد کارگروهی برای صندوق‌های پژوهش و فناوری، گفت: ریاست این کارگروه بر عهده وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و دبیرخانه آن در صندوق نوآوری و شکوفایی مستقر است.

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی ادامه داد: با همکاری دکتر غلامی، وزیر علوم جلسات این کارگروه برگزار می‌شود و آیین‌نامه‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری نیز بازنگری شده است.

وی ارزیابی عملکرد صندوق‌های پژوهش و فناوری را از دیگر اقدامات این دبیرخانه نام برد و خاطر نشان کرد: تاکنون ۳۸ صندوق پژوهش و فناوری دارای مجوز هستند که از این تعداد ۱۸ صندوق توانسته‌اند از تسهیلات صندوق نوآوری استفاده کنند و ۴ شرکت نیز لغو مجوز شدند.

وحدت، حمایت از پارک‌های علم و فناوری، حمایت از شتابدهنده‌ها و مراکز و کارخانه‌های نوآوری، حمایت از توسعه کسب و کارهای مبتنی بر فناوری و نوآوری را از دیگر بسته‌های ویژه حمایت مجتمع شکوفایی شرکت‌های دانش‌بنیان نام برد.

 

معضل قطع اینترنت برای شرکت‌ها

رییس هیات عامل صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به قطع اینترنت در ماه گذشته از این رویداد با عنوان اتفاق تلخ برای شرکت‌های دانش‌بنیان یاد کرد و افزود: بخش مهمی از فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان به‌ویژه شرکت‌هایی که در حوزه خدمات فعال هستند، بر اساس اینترنت است.

وحدت با بیان اینکه در سال‌های اخیر از سوی دولت زیرساخت‌های اینترنت ایجاد شده است، خاطر نشان کرد: باید زیر ساخت‌هایی فراهم شود تا در چنین شرایطی این شرکت‌ها دچار خسران نشوند.

 

اعتبارات صندوق نوآوری و شکوفایی

وی  به میزان اعتبارات صندوق نوآوری در لایحه بودجه ۹۹ اشاره کرد و گفت: زمانی که قانون حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال ۸۹ تدوین می‌شد، اعتبارات اولیه این صندوق ۳ هزار میلیارد تومان در نظر گرفته شده بود که بر اساس دلایل موجه و غیر موجه همه این اعتبارات محقق نشده است.

وحدت با بیان اینکه از این میزان، ۲ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان محقق شده است، تصریح کرد: این در حالی است که کشور با مساله فارغ‌التحصیلان دانشگاهی بیکار مواجه است و سرمایه‌گذاری بر روی این شرکت‌ ها موجب اشتغال دانش‌آموختگان خواهد شد.

رییس صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به طرح‌های مورد حمایت این صندوق، گفت: در حال حاضر بیشترین میزان تسهیلات این صندوق در رتبه اول به حوزه ICT و پس از آن به تجهیزات پزشکی اختصاص یافته است. حوزه‌های دارو، ماشین‌آلات و تجهیزات صنعتی، برق و الکترونیک، فناوری شیمیایی و فناوری زیستی در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

وی خاطر نشان کرد: تعداد طرح‌های خاتمه یافته موفق ۷۰ طرح است.

دکتر وحدت در مورد تعداد صندوق های پژوهش و فناوری که با صندوق نوآوری در ارتباط هستند گفت: تعداد صندوق هایی که توانایی این را داشتند که با صندوق کار و ضوابط آن را رعایت کنند و صندوق به آنها تسهیلات و خط اعتباری دهد ۱۸ صندوق پژوهش و فناوری است که از تسهیلات صندوق استفاده می کنند و به شرکت های دانش بنیان خدمات می دهند.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.