صفحه اصلی / اسلایدر / قاچاق ذخایر طلا به کشورهای همسایه
قاچاق ذخایر طلا به کشورهای همسایه

"کسب و کار" از موارد قاچاق سازمان یافته طلا و نقره از گمرکات مرزی گزارش می دهد

قاچاق ذخایر طلا به کشورهای همسایه

کسب و کار نیوز- ذخایر طلای ایران با شگردهای خاصی توسط برخی افراد قاچاق می شود و برای کسب درآمدهای بیشتر برخی سودجویان اقدام به فروش طلای آب شده می کنند. این آمار هر روز درحال افزایش است و خروج طلا از کشور بر تولید داخلی این کالا تاثیر بسیار زیادی داشته است.

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، در همین رابطه فرمانده پلیس فرودگاه‌های کشور از کشف بیش از ۲۳ میلیارد ارز و طلای قاچاق توسط پلیس فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) خبر داد. سردار”حسن مهری” اظهار داشت: در پلیس فرودگاه حضرت امام خمینی (ره) حین چک و کنترل مسافران خروجی به مقصد دبی به ۲ نفر از مسافران مشکوک می‌شوند که در بازرسی از وسایل همراه آنان مقدار قابل توجهی ارز و طلای قاچاق کشف می‌شود. وی با بیان اینکه این ۲ نفر، از مسافران کثیرالسفری هستند که به صورت باندی اقدام به جابه جایی ارز و طلای قاچاق به خارج از کشور می‌کردند، افزود: متهمان دستگیر شده با رعایت حقوق شهروندی به دفتر پلیس هدایت و از بار همراه آنان ۱۹۰هزار دلار آمریکا و ۴۶۰ گرم طلای دست ساز به شکل زنجیر کیف دستی جمعا به ارزش تقریبی ۲۳ میلیارد و ۷۳۵ میلیون ریال کشف شد.

اما وزارت اطلاعات نیز در اطلاعیه‌ای از متلاشی شدن باند قاچاق سازمان یافته طلا و نقره از گمرکات مرزی خبر داد. در پی اقدامات اطلاعاتی و عملیاتی در اداره‌ کل اطلاعات آذربایجان غربی، یک باند قاچاق سازمان‌یافته طلا شناسایی و متلاشی گردید. طی این عملیات هوشمندانه ۹ نفر از عناصر اصلی از جمله سرکرده‌ این باند قاچاق و عوامل مرتبط با آن شناسایی و دستگیر شدند. این باند قاچاق ‌سازمان‌‌یافته با استفاده از افراد ایرانی و اتباع یکی از کشور‌های‌ همسایه، از طریق تبانی با برخی مسئولان ادارات نظارتی، اقدام به قاچاق عمده طلا و نقره از مرز‌های رسمی کشور ‌نموده‌‌اند. در این رابطه شخص اصلی پرونده گروهی را متشکل از چندین نفر به وجود آورده که هر یک وظیفه مشخصی در دریافت، ورود و خروج طلا از کشور به صورت غیر قانونی به عهده داشته‌اند. شایان ذکر است ارزش طلا و نقره قاچاق‌ شده به داخل و خارج از کشور توسط این باند، بیش از ۶۱۷ میلیارد تومان برآورد شده است.

مدیرکل گمرک بازرگان از کشف یک محموله بزرگ قاچاق طلا به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال خبر داد. صادق نامدار مدیر کل گمرک بازرگان از کشف یک محموله بزرگ قاچاق طلا به ارزش ۱۰۰ میلیارد ریال خبر داد و گفت: مامورین گمرک بازرگان حین کنترل خودروهای ورودی از کشور ترکیه، به یک دستگاه اتوبوس مشکوک شدند و پس از کنترل اولیه، اتوبوس برای کنترل دقیق به سرویس ایکس ری هدایت شد. وی افزود: پس از کنترل از طریق دستگاه ایکس ری ۵ کیلو و ۲۰۰ گرم طلای ساخته شده از قسمت تکیه‌گاه پشت صندلی راننده که به طرز ماهرانه‌ای جاساز شده بود، کشف و ضبط شد. مدیر کل گمرک بازرگان ارزش تقریبی این محموله را ۱۰۰ میلیارد ریال تخمین زد و گفت: در این ارتباط اتوبوس توقیف و یک نفر به عنوان متهم دستگیر و پرونده به مرجع قضایی ارسال شد.

دلیل قاچاق شمش طلا در معادن کشور

بنا بر اظهارات یک مقام مسئول در ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، برخی از معدنکاران ترجیح می‌دهند شمش طلای استحصال شده را قاچاق کنند و به تولیدکنندگان طلا نفروشند. امیرمحمد پرهام فر مدیرکل مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز درباره قاچاق طلا اعلام کرد که  “برخی از معدنکاران ترجیح می‌دهند شمش استحصال شده را قاچاق کنند و به تولیدکنندگان طلا نفروشند. به اعتقاد ما از وقتی ۹ درصد ارزش افزوده برای شمش استحصال شده در نظر گرفته شد، قاچاق طلای خام افزایش پیدا کرد.”

مدیرکل مبارزه با قاچاق طلا، ارز و پولشویی ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز می‌گوید:” اگر ارزش افزوده از روی طلای استحصال شده در معادن برداشته شود، قاچاق طلا اتفاق نخواهد افتاد. در حال حاضر شمش استحصال شده، بدون هیچ ارزش افزوده‌ای (بدون اینکه روی آن فرآوری صورت گیرد با قیمت پایین) از کشور خارج می‌شود و این گویای آن است که دولت باید سازوکار دریافت مالیات ارزش افزوده را از معدنکاران تغییر دهد.”به گفته پرهام فر، “شکل دیگری که طلا از کشور خارج می‌شود، مربوط به طلاهای آب شده است، برخی از افراد برای اینکه سرمایه خود را از کشور خارج کنند، سراغ طلای آب شده می‌روند و سرمایه خود را خارج می‌کنند.

محمد رضا بهرامن رئیس خانه معدن ایران نیز در همین ارتباط می‌گوید:  ۹ درصد ارزش افزوده برای شمش استحصال شده توسط تولیدکنندگان رقم بسیار بالایی است و اصلاً توجیح اقتصادی ندارد. وی با بیان اینکه نامه نگاری متعددی با بانک مرکزی برای لغو و یا کاهش این میزان ارزش افزوده انجام داده ایم، افزود: متأسفانه هنوز برای جلب موافقت بانک مرکزی و وزارت اقتصاد برای تغییر میزان دریافت ارزش افزوده از تولیدکنندگان طلا موفقیتی نداشته ایم.

تمایل برای خروج طلا از کشور

محمد کشتی آرای، نایب‌رئیس اتحادیه طلا و جواهر تهران

حباب سکه  طلا از سال گذشته تا به امروز و بخصوص در ماه های اخیر منفی شده است و این اتفاق مشکلات بسیاری را در این حوزه رقم زده است. این اتفاق می تواند تمایل برای خروج طلا از کشور را افزایش دهد. بنابراین آثار منفی شدن حباب سکه وطلا بسیار زیاد است.در صورتی که این روند ادامه یابد باعث خروج طلا از کشور و به قاچاق آن منجر می‌شود. از سوی دیگر در حالی که مصنوعات طلا به ویژه از ایتالیا به ایران قاچاق می‌شود رکود بازار باعث شده تا قاچاق ورودی به حداقل برسد، اما باید نسبت به قاچاق خروجی هشدار داد.

به‌طور معمول مقصد قاچاق طلا کشورهای همسایه ایران که دارای مرز مشترک خاکی هستند خواهد بود. به عبارت بهتر، با افزایش بیشتر فاصله منفی قیمت طلا و سکه در بازارهای داخلی و خارجی، قاچاق‌چیان و سوداگران با جمع‌آوری سکه و طلا اقدام به آب کردن آنها کرده و به شکل طلای آبشده، آن را به کشورهای همسایه منتقل می‌کنند. ترکیه که در سال‌های اخیر سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در زمینه صنعت طلا کرده به عنوان یکی از مقاصد اصلی طلای قاچاق شده از ایران به شمار می‌رود.

به هر ترتیب خروج طلا یک کشور به معنای از دست دادن سرمایه‌های ملی است از این‌رو هر عاملی را که باعث قاچاق طلا از کشور می‌شود باید حذف شود. هم چنین با توجه به ممنوعیت خروج طلا از کشور، کسانی که با هدف خروج سرمایه‌هایشان از کشور به سمت طلا می‌روند باید بدانند که اگر طلای آنها کشف شود، کالای قاچاق محسوب می‌شود و این موضوع در مورد طلاهای ساخته شده در حجم انبوه هم صدق می‌کند.

 

همچنین مطالعه کنید:

قیمت پیاز با مدیریت صادرات متعادل می‌شود

به گزارش کسب و کار نیوز، اسداله کارگر گفت: بررسی ها نشان می دهد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.