صفحه اصلی / اقتصادی / انرژی / یک ابزار اساسی کاربردی در حفاری افقی و جهت‌دار رونمایی شد
یک ابزار اساسی کاربردی در حفاری افقی و جهت‌دار رونمایی شد

در نمایشگاه تجهیزات صنعت نفت و حفاری خوزستان

یک ابزار اساسی کاربردی در حفاری افقی و جهت‌دار رونمایی شد

کسب و کار نیوز :«پالسر مثبت» به‌عنوان یکی از ابزارهای اساسی کاربردی در عملیات حفاری افقی و جهت‌دار چاه‌های نفت و گاز، در حاشیه یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات حفاری خوزستان رونمایی شد.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از شانا, مهدی عرشیان، مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران در این باره گفت: این ابزار نقش اصلی در عملیات حفاری افقی و جهت‌دار و کسب اطلاعات از چاه در زمان حفاری دارد و تکمیل‌کننده فناوری محاسبه حین حفاری (MWD) و نمودارگیری هنگام حفاری (LWD) است.

وی افزود: پالسر مثبت با ایجاد پالس‌های مثبت مکانیکی وظیفه انتقال اطلاعات از مسیر سیال حفاری به سطح چاه برای بهره‌برداری کارشناسان حفاری را به‌عهده دارد و به کمک این فناوری در فرآیند جهت‌یابی حفاری، مسیر و مکان لحظه‌ای مته حفاری در عمق زمین محاسبه و اطلاعات برای تعیین مسیر حفاری به سطح منتقل می‌شود.

عرشیان اظهار کرد: این ابزار از قابلیت ثبت اطلاعات مربوط به خواص فیزیکی سازندها در عمق زمین به‌صورت نمودار به سطح برخوردار است و در پروژه‌های چاه‌های توسعه‌ای و اکتشافی نفت و گاز نقشی بسزا دارد. به صورت کاربردی‌تر می‌توان اذعان کرد که این محصول ابزاری برای کاربردهایی مانند حفاری چند مخزن از روی یک سکوی دریایی، کنترل مسیر حفاری به صورت عمودی، چاه‌های امدادی، عبور از کنار مانده، حفاری در مناطق غیرقابل دسترس نظیر مناطق شهری، گنبدهای نمکی و حفاری از ساحل در زیر دریاست.

وی گفت: این ابزار با همکاری متخصصان و کارشناسان اداره عملیات ویژه حفاری، این مدیریت و دانشگاه صنعتی امیرکبیر طراحی و ساخته و تست‌های کارگاهی در پروژه‌های حفاری جهت‌دار انجام شده است.

مدیر پژوهش، فناوری و مهندسی ساخت شرکت ملی حفاری ایران از ویژگی‌های منحصر به‌فرد این ابزار در مقایسه با ابزار مشابه خارجی به مواردی همچون تحمل دمای بالا تا ۱۸۰ درجه سانتیگراد، مقاومت در برابر خوردگی و سایش، ساخت بر اساس آخرین استانداردها، ضد مغناطیس بودن و قابلیت استفاده تا عمق ۶ هزار متر اشاره کرد.

یازدهمین نمایشگاه تخصصی ساخت تجهیزات صنعت نفت و هفدهمین نمایشگاه ساخت تجهیزات حفاری خوزستان روز جمعه (۲۲ آذرماه) در محل دائمی نمایشگاه بین‌المللی خوزستان در اهواز گشایش یافت و تا روز دوشنبه (۲۵ آذرماه) همه روز از ساعت ۹ الی ۱۷ میزبان بازدیدکنندگان و علاقه‌مندان است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.