صفحه اصلی / اسلایدر / چراغ سبز به بازار مسکن
چراغ سبز به بازار مسکن

بانک مرکزی با افزایش تسهیلات مسکن از محل اوراق و افزایش دوبرابری تسهیلات جعاله موافقت کرد

چراغ سبز به بازار مسکن

کسب و کار نیوز-مدیر عامل بانک مسکن از چراغ سبز بانک مرکزی به افزایش تسهیلات مسکن از محل اوراق و همچنین افزایش دو برابری سقف تسهیلات جعاله خبرداده است. اگرچه این امر هنوز به تصویب شورای پول و اعتبار نرسیده. اما در صورت موافقت این شورا اثراتی در بازار مسکن به جای دارد که قابل بررسی است.

ثمانه نادری

به گزارش کسب و کار نیوز، هفته گذشته بود که مدیر عامل بانک مسکن از بررسی افزایش وام مسکن از محل اوراق در شورای پول و اعتبار خبر داد. در حالی که موضوع افزایش وام مسکن پیش از این مورد انتقادات و ایراداتی حتی از سوی مسئولان مربوطه این حوزه بود. یکی از دلایل اصلی مخالفان نگرانی از تورم ناشی از این تسهیلات در بازار مسکن و موج دوباره گرانی است.
بر همین اساس بود که وزیر راه و شهرسازی در ابتدای سال جاری اعلام کردکه به جای افزایش تسهیلات مسکن درصددیم تا روش‌های دیگر تامین مالی، چون اوراق رهن مسکن، اوراق رهن ثانویه و رفتن از بازار پولی به سمت بازار سرمایه را در دستور کار قرار دهیم به همین دلیل در آینده نزدیک سبدی از روش‌های تأمین مالی را تهیه خواهیم کرد و در شورایعالی مسکن مطرح می‌شود.با این حال وزیر راه از یک سوی دیگر نیز به صراحت اعلام کرده که تسهیلات تنها ۱۵ درصد قیمت مسکن در شهر تهران را تامین می‌کند.
البته موضوع افزایش تسهیلات مسکن فارغ از اظهارات وزیر یکی از خواسته های مهم کانون انبوه سازان بوده است. آنها در آذرماه در نامه ای به رییس جمهور خواهان افزایش وام خرید مسکن شدند و در این نامه پیشنهاد کردند سقف وام خرید مسکن به ۳۰۰ میلیون تومان افزایش پیدا کند چراکه که رکود باعث این بخش باعث شده کلیه صنایع مرتبط با صنعت ساختمان حداکثر با ۳۰ درصد از ظرفیت خود کار کنند.
ازاینرو با توجه به تناقضات موجود در ارتباط با موضوع افزایش و یا عدم افزایش تسهیلات مسکن این سوالات اساسی مطرح می‌شود که در صورت تصویب افزایش تسهیلات مسکن از سوی شورای پول و اعتبار، این موضوع چه تاثیری در بازار بر جای خواهد داشت؟ دوبرابر شدن تسهیلات جعاله چه کمکی به بازار مسکن خواهد کرد و کدام شیوه تامین مالی در بازار مسکن جوابگوی نیاز بازار است؟
در همین رابطه ابوالقاسم رحیمی انارکی به تمهیدات لازم و سیاست های بانک برای رونق بخشیدن به بازارمسکن اشاره و اظهار کرد: بانک برای تحرک بخشیدن به بازار خرید و فروش مسکن با افزایش قدمت ساختمان های مشمول دریافت تسهیلات مسکن از ۲۵ سال به ۳۰ سال ساخت موافقت کرد که خوشبختانه آثار مثبت این سیاست در آمار ماه گذشته مشهود است و باعث افزایش چند درصدی تسهیلات پرداخت شده خرید مسکن در بانک شده است.

رحیمی انارکی در ادامه از پیشنهاد بانک جهت افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق حق تقدم استفاده از تسهیلات، به بانک مرکزی خبر داد و افزود: بانک پیشنهاد افزایش سقف تسهیلات مسکن از محل اوراق را به بانک مرکزی داده است که با نظر مساعد آن مقام مرجع همراه است.

مدیرعامل بانک مسکن تصریح کرد: همچنین طرح بانک برای افزایش دو برابری سقف تسهیلات جعاله مورد موافقت بانک مرکزی واقع شده است و در آخرین جلسه هیئت مدیره مصوب شد که در مشارکت مدنی تا ۸۰ درصد هزینه باقی مانده اجرای پروژه از محل اوراق حق تقدم، تسهیلات ساخت مسکن پرداخت شود که این موضوع می تواند به افزایش توان مالی سازندگان و رونق بخش مسکن منجر شود.

وی به نقش بانک مسکن در اجرای طرح اقدام ملی دولت پرداخت و یادآور شد: بانک مسکن به عنوان بانک اصلی اجرای طرح اقدام ملی انتخاب شده و در حال حاضر باتوجه به وضعیت فعلی منابع، پرداخت تسهیلات ۱۴۰ هزار و احد مسکونی را تقبل کرده است که در صورت بهبود وضعیت جذب منابع، امکان افزایش این رقم برای بانک وجود دارد.

مصطفی قلی خسروی، رییس اتحادیه مشاوران‌ املاک

افزایش تسهیلات مسکن، قیمت‌ها را بالا نمی‌برد

یکی از وظایف مهم دولت که در قانون اساسی نیز به آن اشاره شده، تامین مسکن است که یک مسیر آن از محل تسهیلات بانک مسکن می‌گذرد. همه می‌دانیم که در شرایط کنونی قیمت‌ها در بازار مسکن آنقدر افزایش پیدا کرده که کمتر قشری قادر به خرید خانه است. بنابراین نیاز به افزایش وام مسکن در چنین شرایطی احساس می‌شود. همانطور که دولت برای جبران کاهش ارزش دستمزد، نرخ دستمزد را بالا ‌برد و یا با افزایش میزان وام ازدواج موافقت کرد، پیش از این نیز باید با افزایش تسهیلات مسکن نیز باید موافقت می‌شد. یعنی این اقدام را باید پس از آنکه در بازار شاهد افزایش بیش از صددرصدی قیمت ها بودیم، انجام می‌دادیم. اما نگرانی از افزایش دوباره قیمت‌ها و همچنین منابع محدود بانک مسکن چنین فرصتی را نداد. اما حالا با توجه به ثبات نسبی قیمت‌ها در بازار مسکن و رونق نسبی در بازار، باید به سمت افزایش تسهیلات مسکن برویم. قیمت‌ها چندین برابر شده و بازار کششی برای افزایش دوباره قیمت ندارد. ازاینرو نباید نگران آثار تورمی افزایش تسهیلات باشیم. به عبارتی افزایش وام مسکن برخلاف اظهارات مخالفان، باعث افزایش دوباره قیمت‌ها در این بازار نخواهد شد. بلکه اثر مثبت آن در بازار ایجاد جو روانی مثبت و همچنین تحرکی نسبی به بازار مسکن است.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

۳ دیدگاه

  1. بانکهابخاطرسودخودباپرداخت وام که چندین برابرپس خواهندگرفت وشریک ملکداران شده نقدینگی راافزایش میدهد ودولت بی مسولیت نمیداند زمانیکه دشمن ارزش پول ملی راکاهش داده پول پخش نمیکنند وگرنه منجربه کاهش هرچه بیشترارزش پول ملی میشودضمناهرچه برسرمسکن امدمقصرهمین وامهاست و همه بفکرسودبادآورده خودشانندنه دلسوزکشورومردم.حذف کنید این سیاست دشمن اندیشه و دشمن دوست راوسایت دیوارراهم حذف کنید که هرج مرج اخلال ناامنی دلبخواهی هرکی هرکی وخرتوخریه و اهداف و خواسته ترامپ مقررشده عجب دولتی داریم سیاست و اهداف دشمن میسرمیشود

  2. ضمناوامهاراافزایش میدهیدتاپخمه هاملکهایتان رابخرندوتاآخرعمردزیراقساط بانکهاخفه شوند؟

  3. آقای رییس املاک خود شما هم خوب میدانید که تحرک نسبی بازار مسکن دقیقا مساوی افزایش قیمت مسکن و هرج و مرجی دیگر در جامعه میباشد اگر دلسوز مردمین پیگیر مالیات بر خانه های خالی شوید البته اگر بیش از پند خانه ندارین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.