صفحه اصلی / اقتصادی / ارتباطات و فناوری اطلاعات / موج انتقادات به سوپرایز وزیر ارتباطات
موج انتقادات به سوپرایز وزیر ارتباطات

صاحب اصلی ایده پهپاد پستی: فقط یک چیز نداشتیم و آن رانت بود

موج انتقادات به سوپرایز وزیر ارتباطات

کسب و کار نیوز- پس از چند روز گمانه‌زنی، بالاخره وزیر ارتباطات کارتش را روی میز گذاشت و «سورپرایز» خود را اعلام کرد: پهپاد‌هایی که قرار است بسته‌های پستی را حمل کنند. او که چهار روز پیش از این یعنی در ۱۸ آذرماه در جریان برگزاری نمایشگاه تهران هوشمند خبر از «سورپرایز ویژه‌ای» داده بود، روز پنج‌شنبه ۲۱ آذر در شبکه‌های اجتماعی خبر امکان «ارسال بسته با پهپاد» در چهارچوب طرحی به نام «پست پلاس» را منتشر کرد. او حتی اعلام کرد که از جمله اهداف این طرح، جلوگیری از آلودگی شهرها همچنین انتقال سریع دارو به بیمارستان‌ها است. آقای جهرمی در صفحه اینستاگرام خود بر این واقعیت هم اشاره دارد که «در حال حاضر کشورهای کمی در دنیا هستند که این کار را کرده‌اند» با این وجود بلافاصله تاکید می‌کند: «ما می‌توانیم!»

شایلی قرائی

به گزارش کسب و کار نیوز، با توجه به واکنش بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی و کامنت‌هایی که آنها برای این خبر آقای جهرمی گذاشته‌اند، به نظر می‌رسد آنها بیش از آنکه سورپرایز شده باشند، در شوک فرو رفته‌اند. چراکه در چهار روز گذشته با توجه به تحولات ماههای اخیر ایران و آنچه در فضای مجازی روی داده است، کاربران بیشتر انتظار شنیدن خبرهایی همچون رفع فیلتر تلگرام و دیگر سرویس‌های مسدود شده، رفع قطعی اینترنت، ملی شدن اینترنت، پرتاب ماهواره، رایگان یا ارزان شدن ترافیک استفاده از سایت‌های داخلی، آغاز کار اینترنت ملی و خداحافظی با شبکه جهانی اینترنت، حتی فعال شدن اینترنت نسل پنجم در ایران را داشتند. نگاهی به واکنش‌های مردم نشان می‌دهد که گویا آنچه که آقای وزیر یک «سورپرایز» توصیف کرده حداقل برای طیفی از مردم ایران چندان هم مهم نبوده است.

به همین دلیل در شمار قابل توجهی از پیام‌ها از او خواسته شده است که بار دیگر نگاهی به تعریف کلمۀ سورپرایز بیندازد و در وضعیتی که به دلیل تحولات اخیر در ایران، فضای ناامیدی جامعه را فراگرفته، با چنین تبلیغاتی برای چند روز امید واهی به مردم ندهد؛ اگرچه برخی حتی پیش از اعلام این خبر نیز چندان به آن امیدوار نبودند.

برخی واکنش ها به سوپرایز آذری جهرمی:

  • گفتم چه سوپرایزی هست آیا؟ فکر کنم دیدند وزیر اختلالات خیلی ناراحت هست که کسی بهش محل نداده و بهش نگفتند کی اینترنت وصل میشه، برای همین این اسباب‌بازی به همراه ۱۰ نفر خدمه بهش دادند که سرش گرم باشه و بیخیال ارتباط و فناوری بشه. در آخر هم معلوم شد این سوپرایزی برای وزیر هست نه مردم. و این چیزی که توی کلیپ دیده میشه هزینش از فرستادن بالگرد و غیره بیشتر و پر خطا هست. فقط بدرد وزیر میخوره برای بازی قایم موشک که حوصلش سر نره و فکر کنه وزیره.
  • متاسفانه در همه چیز ادای غرب رو در میاریم…اونم به زشت ترین و ناقص ترین حالت ممکن، و همیشه هم ادعا داریم غرب منحط و رو به فروپاشیه.
  • همه چیزمون و درست بجا بود فقط همین پهپاد رو کم داشتیم واقعا مرسی از این بهتر نمیشه چقدر که ما ملت شادی هسیم چقدر آزادی داریم چقدر ثروتمندیم چقدر پولمون ارزش داره چقدر ….
  • به محض خواندن عنوان خندم گرفت. توی کشورای پیشرفته خارجی نتونستن عملیش کنن بخاطر سوء استفاده هایی که شد از دزدی فیزیکی تا از طریق هک. بعد این می خواد توی ایران عملیش کنه.
  • اینجا دزدگیر نصب می کنی رو ماشین میان خوده دزدگیر می دزدن. چیز خوبیه و باعث کاهش مصرف سوخت میشه ولی بدرد جاهایی می خوره که مردم اونجا در رفاه کامل زندگی می کنن و هیچ دغدغه یا کمبودی ندارن. احتمالا اینُ فقط برای خودشونُ امثال خودشون که میلیاردی پول توی حسابشون هست انجام میدن.

اعتراض از نادیده گرفته شدنِ طرحِ دانشگاهى‌ پهباد پستی

در این بین یکى از کاربران فضاى مجازى در پُست صفحه شخصى خود، ادعایى مطرح کرد مبنى بر اینکه در دوران دانشجویى‌اش این طرح را ارائه داده بود، اما مورد استقبال قرار نگرفت. نیما درویش شاعر و دبیر وزارت آموزش و پرورش در خصوص پُست صفحه شخصىِ خود در فضاى مجازى که به اعتراض از نادیده گرفته شدنِ طرحِ دانشگاهى‌اش به اشتراک گذاشته بود در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: مطلبى که اقاى آذرى جهرمى تحت عنوان سورپرایز مطرح کردند، ابتدا از هم دانشگاهى مقطع کارشناسی ارشدم که به اتفاق وى، سال ٩۵ در دانشگاه علم و صنعت و در قالب یک استارتاپ نو ارائه داده بودیم به گوشم رسید و واقعاً متعجب شدم! طرح اقای وزیر دقیقاً همان طرح کارشناسی ارشد ما بود.

سه ایراد رییس سازمان کارآفرینی به سورپرایز وزیر جوان

اما رییس سازمان ملی کارآفرینی معتقد است به سورپرایز پستی آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات سه ایراد وارد است که باید در رابطه با آن تصمیم‌گیری شود و در صورتی که قصد اجرایی شدن این طرح وجود داشته باشد باید برای آنها فکری جدی کرد. حسین سلاح‌ورزی اظهار کرد: در شرایطی که فعالان اقتصادی در هفته‌های گذشته نگران ارتباط میان فناوری‌های نوین و فضای اقتصادی ایران بودند، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات طرح سرویس پست پلاس را به عنوان یک سورپرایز مطرح کرده و این موضوع به عنوان یک دستاورد مهم در این عرصه معرفی شده است. به گفته وی در این ادعا که این فناوری صرفا در اختیار تعداد معدودی از کشورها قرار دارد، به نظر می‌رسد صحبتی بسیار غیردقیق انجام شده است، زیرا فناوری آن در اختیار بسیاری از کشورها و افراد قرار دارد. رییس سازمان ملی کارآفرینی با بیان اینکه آنچه که در کشورهای توسعه یافته رخ داده ایجاد یک اکوسیستم پست پهپادی است، توضیح داد: راه‌اندازی این فناوری در ایران نیازمند یک زنجیره تامین نیرومند برای تضمین ایمنی و کارآیی و یک بازار کارآمد برای سودآور کردن این خدمات و البته زیرساخت‌های کافی برای اجرای چنین طرحی است؛ از این‌رو به نظر می‌رسد شرکت پست که در سال‌های گذشته در اجرای کامل خدمات خود نیز با محدودیت‌هایی مواجه بوده، ورود انحصاری‌اش به این بحث چندان به مصلحت کشور نباشد.

سلاح‌ورزی با تاکید بر این‌که در صورت نهایی شدن اجرای چنین برنامه‌ای سه ایراد اساسی به طرح وزیر وجود دارد، توضیح داد: از صحبت‌های مطرح شده باید این طور استنباط کنیم که مقررات‌گذار، آسمان تهران را به روی پرواز تجاری پهپادها گشوده است که این تصمیم عمیقا بر فضای کسب‌وکار کوریری (خدمات حمل بار و بسته) ایران تاثیر می‌گذارد؛ از این‌رو انجام این کار باید با اطلاع‌رسانی در زمان قبلی و مهم‌تر از آن با اخذ نظر مشورتی بخش خصوصی در چارچوب اعطای این امتیاز صورت می‌گرفت. وی ادامه داد: دومین ایراد این طرح، ارائه‌ی این امتیاز به صورت انحصاری به شرکت پست است که مصداق امتیازات ناعادلانه در تجارت و کسب‌وکار به شمار می‌رود.

رییس سازمان ملی کارآفرینی درباره‌ سومین ایراد این طرح نیز گفت: اگر قرار بود چنین امتیاز مهمی در تهران به فعالان کوریری و پستی داده شود، طبق قانون بهبود فضای کسب‌وکار وقتی باید به یک شرکت دولتی ارائه می‌شد که شرکت‌های خصوصی قادر به انجام این کار نباشند یا تمایلی به انجامش نداشته باشند؛ در حالی که هیچ اطلاع‌رسانی در این زمینه برای دریافت نظر بخش خصوصی صورت نگرفت. سلاح‌ورزی خاطر نشان کرد: امروز بازار خدمات پستی در ایران گرفتاری‌های زیادی دارد که فعالیت‌های غیررسمی و زیرزمینی جزئی از آن به شمار می‌رود. انتظار ما این است که اگر قصد تغییر این شرایط وجود دارد، رویکرد در مدیریت هوایی تغییر کرده و زمینه برای شفاف‌سازی و اصلاح این بازار غیررسمی فراهم شود تا در نتیجه آن این صنعت و محیط کسب‌وکار نسبت به گذشته بهبود یابد.

مگر چیزی به غیر از رانت می تواند در موفقیت پروژه ها موثر باشد

نیما درویش، دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت

در سال ۹۵ در دانشگاه علم و صنعت به همراه چند هم دانشگاهی این طرح را ارائه کردیم. در آن سال قرار بود استارت آپی نو را معرفی کنیم که قرار بر این شد ارسال مرسوله پستی با پهپاد ایده ما باشد و برای اجرای آن تحقیقات وسیعی را آغاز کردیم. در آن سال آمازون نیز چنین طرحی را ارائه کرده بود و قرار بر این بود تا این طرح در کشور توسط ما بومی سازی شود. البته به این مطلب هم اشاره کنم که آمازون نیز هنوز از این طرح به صورت سراسری برای ارسال مرسولات استفاده نکرده و در چند مسیر محدود به صورت آزمون و خطا در حال اجرای آن است. در تحقیقاتی که برای بومی سازی ارسال مرسوله با پهباد انجام دادیم مسائل بسیاری مورد توجه قرار گرفت. مسائلی همچون کاهش ترافیک و آلودگی هوا، کاهش مصرف بنزین و سوخت. در رابطه با نیروی انسانی هم تحقیقات زیادی صورت گرفت و به این نتیجه رسیدیم که این طرح می تواند کشور و فضای ارتباطی ایران را صد در صد دگرگون سازد. این طرح اگر به مرحله اجرا در می آمد گام اصلی برای تبدیل تهران و البته تمام کشور به شهری مدرن کلید می خورد. البته در آن سال دلیلی برای ما ارائه کردند که چون آسمان ایران پرواز ممنوع است نمی توانیم اجازه اجرایی شدن ایم طرح را بدهیم. همان سال یک پهباد توسط نهادهای امنیتی منهدم شد که البته برد بالایی هم نداشت. بنابراین همزمانی این اتفاق با ارائه طرح مربوطه اجازه فعالیت را برای ادامه راه نداد وهمزمانی این قضیه با طرح مذکور موجب مخالفت ها شد.

به هر حال امروز سوپرایزی را که وزرات ارتباطات معرفی کرده برای ما خاطره ای است که سالهای گذشته به دلایل مختلف از اجرای آن باز ماندیم. من و دوستانم با کمال میل حاضریم طرح خود را کامل و جامع با تمام ویژگى‌هاى خاص و ریزکارى‌هاى علمى‌اش، در اختیار وزارت ارتباطات قرار دهیم. البته که هر ایرانی از پیشرفت کشورش خوشحال می شود و آن را باعث افتخار می داند اما سوال اصلی این است که چرا ابعاد پروژه ای به این بزرگی از کانال دانشگاه عبور نکرد. دانشگاه علم و صنعت به عنوان قطب تحقیقاتی هوا و فضا معرفی شده اما برای اجرای چنین پروژه ای حتی با آن مشورت هم نشده است.

من معلم که دانشجوی ممتاز دانشگاه علم و صنعت بوده ام نتوانستم ایده خود را به مرحله اجرا دربیاورم چطور می گویند که از طرح ها و ایده های نو و خلاقانه در هر رده سنی حمایت می کنند. ایده من پذیرفته نشد چطور ایده دانش آموز من می تواند موفق باشد. چرا به رغم تاکیدات مسئولان دانشگاه ها در مباحث علمی جایی ندارد و چرا ایده های ما نمی تواند به مرحله اجرایی برسد. چطور وزارت ارتباطات و شرکت پست می تواند این ایده را اجرایی کند. مگر چیزی به غیر از رانت می تواند باشد. شاید اگر به جاى مسئولان ارشد کشورم بودم سامانه‌اى راه‌اندازى می‌کردم که دانشجویان طرح‌هاى کاربردى خود در رشته‌هاى مرتبط با وزارتخانه‌های مختلف کشور را در آن بارگذارى کنند. گرچه وعده‌هایى در این زمینه داده شده است اما خروجى خاصى ندیدیم.

همچنین مطالعه کنید:

آیت الله رئیسی: تولید شرط داشتن اقتصادی مقاوم در برابر تکانه‌ها است

به گزارش کسب و کار نیوز ، آیت الله سید ابراهیم رئیسی روز پنجشنیه در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.