صفحه اصلی / کارآفرینی / اخبار و رویدادهای کارآفرینی / فعالیت حدود ۷ هزار معلم کارآفرینی در مدارس

مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش خبر داد

فعالیت حدود ۷ هزار معلم کارآفرینی در مدارس

کسب و کار نیوز - آذرکیش گفت: بین ۵ تا ۷ هزار مربی کارآفرینِ آموزش دیده از طرف وزارت کار در مدارس فعالیت می‌کنند.

به گزارش کسب و کار نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، مصطفی آذرکیش، مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کار و دانش وزارت آموزش و پرورش در برنامه تلویزیونی پرسشگر درباره چالش‌های تربیت کارآفرین در مدارس اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه‌ای که آموزش و پرورش با وزارت کار داشته است بین ۵ تا ۷ هزار معلم کارآفرینی برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است، البته باید دید که آیا سایر دستگاه‌های اجرایی و نهاد‌های دولتی هم در تربیت کارآفرین نقش داشته اند یا خیر.

او با اشاره به اینکه آموزش و پرورش نسبت به گذشته نقش پر رنگ تری را نسبت به کار آفرینی ایفا می‌کند، گفت: در تربیت فرد کارآفرین، عوامل متعددی مورد توجه است هرچند سعی کردیم با انعقاد تفاهم نامه بین آموزش و پرورش و دانشکده کارآفرینی در سال ۹۲ این موضوع را به طور پر رنگ تری دنبال کنیم.

مدیرکل دفتر فنی حرفه‌ای و کارودانش وزارت آموزش و پرورش از ایجاد پیش‌نویس باشگاه کارآفرینان نوجوانان خبر داد و گفت: تولید محتوا برای ۷ هزار مربی کارآفرین از سوی وزارت کار انجام شده است؛ در نظر داریم تا این باشگاه را به تدریج در استان‌های مختلف کشور اجرا کنیم که اکنون هم در خراسان رضوی، مازندران و اصفهان فعال است.

آذرکیش با اشاره به پیش نویس برنامه جامع کارآفرینی تصریح کرد: آموزش مربیان از طریق مرکز نیروی انسانی و سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی انجام می‌شود، اما از طریق برنامه جامع کارآفرینی به دنبال تسریع تربیت نیرو هستیم.

آمادگی برای آموزش‌های کارآفرینی در طرح ویژه مدارس

در ادامه افشار بهمنی مدیر کل دفتر تالیف فنی و حرفه‌ای بیان کرد: تربیت فرد کارآفرین و ایجاد این روحیه، نیازمند زمان است و صرفا توسط یک دستگاه محقق نمی‌شود بر همین اساس زیربنای آن باید در نظر گرفته شود.

او ادامه داد: دفتر توسعه کارآفرینی سیاست‌های مربوط به این حوزه را شکل می‌دهد همچنین در باشگاه کارآفرینی ۴ هزار و ۵۰۰ دانش آموز تحت آموزش قرار می‌گیرند البته حدود ۱۵ میلیون دانش آموز داریم که در مقایسه با تعداد افراد شرکت کننده در این باشگاه بسیار بالا است.

بهمنی گفت: پارادایم آموزش به سمت یادگیری رفته است که این کار از طریق معلمان کارآفرینی انجام می‌شود، اما در کل شاخص مناسبی برای کارآفرینی نداریم.

مدیرکل دفتر تالیف فنی و حرفه‌ای با اشاره به اینکه در آموزش و پرورش آمادگی هرگونه همکاری برای توسعه آموزش‌های کارآفرینی وجود دارد، بیان کرد: می‌توانیم از طریق طرح ویژه مدارس که ۲ ساعت از ساعت درسی را در اختیار مدرسه قرار می‌دهد به تربیت دانش آموز کارآفرین بپردازیم.

او با تاکید بر اینکه رویکرد تحولی در عناوین کتاب درسی در نظر گرفته شده است، گفت: بر همین اساس کتاب کارآفرینی هم نسبت به سال‌های گذشته تغییرات چشمگیری داشته است علاوه بر آن در سازمان پژوهش بسته یادگیری را تدوین کردیم و اکنون ۶۱۷ عنوان محتوا وجود دارد.

بهمنی بیان کرد: باید به سمت کاهش تمرکز در برنامه درسی حرکت کنیم علاوه بر آن شایستگی‌های غیر فنی و مهارت‌های نرم را در کتاب‌های درسی با عناوین مختلف مورد توجه قرار دهیم.

تدوین ۳۷۰ هزار جلد کتاب متناسب با موضوعات کارآفرینی

در ادامه محمود کریمی مولف کتاب درسی کارآفرینی با اشاره به اینکه آموزش و پرورش ظرف مدت ۳ سال ۳۷۰ هزار جلد کتاب به مدارس فرستاده است، گفت: این کتاب‌های صرفا حفظ کردنی نیست و رویکرد کارآفرینی دارد اگر سایر نهاد‌ها با آموزش و پرورش به توافق برسند این تعامل می‌تواند در رویکرد کارآفرینی موثر باشد.

این مولف کتاب درسی کارآفرینی بیان کرد: در تدوین این کتاب‌ها با اعتراض برخی معلم‌ها مواجه بودیم که معتقد بودند چطور باید از این کتاب امتحان گرفت، اما اگر معلم ما کارآفرین باشد این مشکل پیش نمی‌آید.

همچنین مطالعه کنید:

رشد ۲۰ درصدی تخصیص اعتبارات عمرانی در سال گذشته/ بودجه ۱۴۰۳ فاقد کسری است

به گزارش کسب و کار نیوز، داود منظور در صفحه خودش در فضای مجازی نوشت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.